Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Mysterieuze rook uit motor astra
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 7 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
15 april 2011 om 14:18 #17235685
Mijn vrouw heeft een 1.6 F uit 1997, vorige maand grote beurt en ook nieuwe radiateur, kortom de hele rits. VErder nooit iets mee gehad. Ze rijdt 6000 km max per jaar. Valt wel mee dus. alleen woon werk 30 heen en 30 km terug af en toe. Geen lange snelweg km dus
Sinds dat we hem hebben heb ik wel geleerd dat de temperatuur meter in de auto van de motor niet altijd op hetzelfde punt staat maar de neiging heeft te schommelen zoals ik het maar noem. EN de monteur zei dat dit vaker is bij de F
gisteren stond mijn vrouw in de file zei ze 10 minuten en werd hij erg warm, volgens haar net onder het rode punt en begon de motor te roken en gingze naar de pechstrook maak kon later wel de weg hervatten !!! Tja, waar rook is is vuur zei de monteur al maar hij, ik naar de garage vandaag waar ikvorige maand ales heb laten doen, zei niets te zien optisch, koelvloeistof zit er gewoon in, hij lekt nergens en ik merk er ook niets van, heb een stuk gereden ermee.
Wat zou dit kunnen zijn of moet ik even op letten!!! vandaag heeft ze mijn auto maar even mee haha
15 april 2011 om 14:25 #17856610misschien zat het KVS-reservoir iets té vol waardoor hij bij een nogal warme motor teveel druk opbouwde en dus iets van z’n KVS moest “lozen”? Als dit dan bv op je uitlaatspruitstuk terecht komt krijg je nogal wat rookvorming.
MAAR…op zich is het wel raar dat de motor in de file zo enorm heet wordt…het is immers nog geen zomer en dus niet heel erg warm buiten…dus wellicht toch eens een nieuwe thermostaat?
En mocht het nog eens voorkomen kan ze ook de ramen openzetten (niet noodzakelijk, wel aan te bevelen:P) en de kachel op z’n warmste stand zetten en de blower vol aan, op die manier komt de motor ook een beetje van z’n warmte af….
15 april 2011 om 14:26 #17856611Waarschijnlijk is de rook stoom, kokende water. Maar dan zou je koelvloeistofpeil wel gezakt moeten zijn. Schommelen van de termperatuur duid vaak op een kapotte thermostaat.
15 april 2011 om 14:37 #17856612de thermostaat is afgelopen jaar nog vervangen
15 april 2011 om 15:10 #17856613zegt niks
15 april 2011 om 16:06 #17856614al zou ’t wel vreemd zijn als een thermostaat ’t al na een jaar begeeft….
15 april 2011 om 17:43 #17856615zou WEL eens kijken of de fan wel aanslaat
bij windstil weer in de file en met tempraTUUR VAN ROND DE 20 GRADEN ZOALS HET VANDAAG WEL VER WAS,KAN HIJ SNEL OPLOPEN15 april 2011 om 22:09 #17856616ik heb mijn vrouw nog eens gevraagd hoe het precies ging, maar in de file werd hij warm net onder het rooie punt en kwam er witte rook links bij de koplamp weg, ze kon wel doorrijden want de meter zakte weer en de rook dus ook wat dat ook voor rook was.
ik was er dus zelf niet bij
ik hoor graag jullie visie
16 april 2011 om 04:50 #17856617Witte damp bij de koplamp vandaan zou wel vreemd zijn, daar zit enkel de radiateur.
het voorraad vat zit links (bestuurderskant) tegen het paravan aan:

Als die zijn vloeistof eruit zou gooien zou de damp eerder via de naden van de motorkap aldaar omhoog komen.
Ik heb het vermoeden dat er met het vervangen van de radiateur een stekker niet of niet goed is teruggezet van de ventilator.
deze stekker wil ook wel eens slecht contact maken.
Er zijn 2 stekkers voor de ventilator:
1: stekker ventilator zelf: deze zit aan een van de frame armen van de koelventilator (tussen de motor en de radiateur in).
2: Stekker ventilator schakelaar: deze zit tussen de rechter (bijrijderskant) koplamp en de radiateurzijde, in de zijkant van de radiateur.
Kijk dat eerst eens na.
als de ventilator niet werkt merk je er met gewoon rijden niks van namelijk, alleen bij langzaam stadsverkeer en filerijden, omdat er dan te weinig rijwind is om te koelen.
Willem
16 april 2011 om 05:38 #17856618maar is de schade nu al gedaan of niet……of hoeft die rook die zij zag dan niets te zeggen….
16 april 2011 om 14:26 #17856619vanmiddag de motor goed warm laten lopen stationair en de fan sloeg wel aan net onder de 100 en toen zakte de meter weer, verder niets kunnen zien. Lekt nergens, en koelvloeisof ook niets spannends aan te zien.
als ik het vergelijk met een nieuwe auto blijven daar de temperatuurmeters altijd rond 90, ik blijf het raar vinden dat de temp, meter op het dashboard schommelt als het ware…..kinderziekte zeker
16 april 2011 om 17:28 #17856620kijk het even aan, en anders preventief thermosstaat vervangen.
willem
16 april 2011 om 20:14 #17856621Gekke vraag maar moet de koelvloeistof in je reservoir koud blijven of niet, want toen de motor warm was en de fan aansloeg heb ik toch even goed gekeken in het reservoir maar voelde relatief koud aan, moet dit ook !. ik heb de dop natuurlijk wel voorzichtig losgehaald.
Ik moet tevens wel vermelden dat sinds we de auto hebben (al 2 jaar) de middelste kachels alleen koude lucht blazen en de buitenste in de auto gewoon warme lucht. Kan dit er mee te maken hebben !!
Verder nooit problemen mee gehad, maar omdat ik vorige maand de radiateur APK en redelijk wat kosten heb gemaakt ben je natuurlijk wel voorzichtig, ook al is het een 2e auto erbij die niet veel wordt gebruikt
gelukkig komt mijn astra sports tourer cosmo over 4 weken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.