mysterieuze rook motor astra F deel 2

Forumindex Forums Modellen Astra mysterieuze rook motor astra F deel 2

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

eerder heb ik al in het forum over een hete motor bij de astra 1.6 F uit 1997 van mijn vrouw advies gevraagd.

Ik wil nog terug naar de garage ermee, maar om er ook zelf van te leren (ben a technisch)

1. motor heb ik zelf warm laten lopen
    2. fan sloeg dus wel aan
    3. temp zakte weer maar blijft schommelen tussen 90/100
    4. koelvloeistof blijft koud wel opnieveau
    5. radiateur wordt wel warm
    6. in de auto alleen middelste vent openingen blijven koud,
    buitenste wel warm. altijd al zo geweest
    7. optisch nergens lekkage te zien

vorige maand is er al groot onderhoud aan geweest maar wat kan ik nog controleren. Ik was er niet bij toen mijn vrouw zei dat hij rookte, maar ik heb er geen last van als ik er mee rijd.

Ik denk dat er tijdens het onderhoud waarschijnlijk koelvloeistof is bijgevuld. Zodra je in de file staat, loopt de koelvloeistoftemperatuur op totdat de fan aanslaat. Maar koelvloeistof zet uit door de warmte, en daardoor word de druk steeds hoger. Op een bepaalt moment word er via een drukklepje in de dop wat druk (vaak in de vorm van stoom) afgebazen.

Dit denk ik wat er gebeurd is.

de radiateur is toen ook vervangen door een nieuwe, maar is het normaal dat je stoom ziet lijkt mij niet…..kan dit met het vervangen van de radiateur te maken hebben

het is natuurlijk geen nieuwe auto en ik heb inmiddels wel geleerd dat de tempmeter bij de F wel vaker schommelt, maar stoom afblazen…..

klinkt als een eenmalig iets, die rook( stoom ) dan.
    het kan ook zijn dat bij de grote beurt iets anders gemorst is en wat onder het rijden verdampt is.

Wees maar blij dat het zo in elkaar steekt.
    Anders krijg je BOEM en is je koelsysteem aan gort…

Maar wat Driekus zegt lijkt mij heel goed mogelijk
    Door te veel opgebouwde druk moest het koelsysteem even wat kwijt.

Groet, Rik

hallo,

hij zegt dat zijn koelvloeistof in het reservoir KOUD blijft terwijl zijn radiateir HEET is ……

dat klopt dan toch niet…… dus die stoom zal dan wel niet eenmalig blijven ben ik bang , er zal iets niet goed zitten.

Als de koelvloestof koud blijft zou je bijna denken dat de thermostaat dicht staat of dat er lucht in zijn koelsysteem zit. Maar bij bijde zou de vloeistof toch echt warm(er) moeten worden. Zie je in het reservoir wel dat eht water word rondgepompt? Want je zou bijna denken dat het dan stilstaat als het water niet warm word en zijn radiateur wel.

Word de radiateur niet warm door de temperatuur van je uitlaat en motor?

[rquote=1916652&tid=146623&author=kingsteve]eerder heb ik al in het forum over een hete motor bij de astra 1.6 F uit 1997 van mijn vrouw advies gevraagd.

Ik wil nog terug naar de garage ermee, maar om er ook zelf van te leren (ben a technisch)

1. motor heb ik zelf warm laten lopen
    2. fan sloeg dus wel aan
    3. temp zakte weer maar blijft schommelen tussen 90/100
    4. koelvloeistof blijft koud wel opnieveau
    5. radiateur wordt wel warm
    6. in de auto alleen middelste vent openingen blijven koud,
    buitenste wel warm. altijd al zo geweest
    7. optisch nergens lekkage te zien

vorige maand is er al groot onderhoud aan geweest maar wat kan ik nog controleren. Ik was er niet bij toen mijn vrouw zei dat hij rookte, maar ik heb er geen last van als ik er mee rijd.[/rquote]

Hey,

De klacht van jou over de middelste ventilatieopeningen dat klopt.
    Dat is normaal. Kijk maar naar de foto’s hieronder:

Groet, Rik

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.