multieriem vervangen

Forumindex Forums Modellen Astra multieriem vervangen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

vraag bij een astra 1.4 sedan 1994 is het daarbij moeilijk om zelf de multieriem te vervangen ,loop namelijk onder de motorsteun door,dus wil weten of dit makkelijk zelf te doen is

is dat een gewone 8 klepper c14nz uit een astra f? of is dat al een g?
    Want bij een F met die 1,4 is dat echt super makkelijk. Zit ook niet om de motorsteun heen..
    Krukas en nokkenastandwiel voor de zekerheid even op moment zetten met een ratel.
    Kap eraf, waterpomp los en de riem is los.
    nieuwe erop en waterpomp draaien en riem is op spanning.
    Hooguit uurtje werk…

Multiriem heeft niks met de waterpomp te maken ;) maar vervangen moet niet zoveel werk zijn. Ik weet niet of de riem om de motorsteun heen loopt, maar als ie dat wel doet, gewoon even een blokje hout op de krik leggen en het motorblok ondersteunen onder het carter, zodat de steun geen gewicht meer draagt. Steun ff los draaien zodat je de riem kunt verwisselen en in omgekeerde volgorde alles weer monteren. Maar nogmaals, ik weet niet of de steun wel of niet los hoeft.

ja moet wel los omdat hij daar onderdoor loopt
    als ik hem aan 1 kant kan loshalen en er dan tussendoor kan schuiven is het goed als ik maar 1 cm spelling heb is het al goed zo te zien en is een astra f ja die ander bedoel de distru riem volgens mij

[rquote=1913119&tid=146319&author=boekje1]ja moet wel los omdat hij daar onderdoor loopt
    als ik hem aan 1 kant kan loshalen en er dan tussendoor kan schuiven is het goed als ik maar 1 cm spelling heb is het al goed zo te zien en is een astra f ja die ander bedoel de distru riem volgens mij[/rquote]

Idd, als je maar iets speling hebt. Voordeel van de krik onder het blok, is dat je het blok heel iets omhoog kan krikken zodat je net die benodigde speling krijgt waar je je riem doorheen kan halen.

mag je de kriek gewoon onder je carter plaatsen met een plankje erboven
    is dat wel verandwoord voor je carter zodat er geen scheur in komt of zo
    of moet je de kriek zover mogelijk aan de kant van de riem plaatsen

Voorste motorsteun losmaken, stuurbekrachtigingspomp van de pomp halen en riem er tussen weg halen.
    Nieuwe riem ertussen door en monteren.

En ja, ik had een brede krik+stoeptegel gebruikt, langzaam opgekriktt, steun losgemaakt etc etc

Groeten Eric

als ik hem tussen de steun door krijg als hij los is is het goed hoef verder geen pomp los te halen loop dan gewoon over de rollen heen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.