multi riem x12xe

Forumindex Forums Modellen Corsa multi riem x12xe

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur

Hallo,

Betreft een corsa b, x12xe 65pk ketting motor van april 2000

Ik heb een zoemende/fluitend geluidje, ik heb het vermoeden dat het de dynamo is als ik het zo aanhoor, tis een toeren gerelateerd geluid.
    Nu zit hier een multi riem over die ook over de nokkenas, krukas en een spanrol loopt, kan ik de riem eraf halen en de motor starten om te testen of het geluid weg is zonder dat er iets kapot gaat?

geluid is er sinds 2 dagen in, oliepeil meteen gecontroleerd en dit is netjes op orde, blokje heb ik 6000 km geleden een grote beurt gegeven.
    Ik merk niks tijdens het rijden, inhouden ofzo, motortje loopt nog heel fijn, fel, soepel en zuinig

Multiriem die ook over de nokkenas loopt? Denk ’t niet.

Je kunt de motor gewoon starten zonder multiriem :thumb

één multiriem die over de krukas en nokkenas ligt :???: terwijl die een ketting heeft? :???: :???: :???:
    multiriem kan zonder problemen los. niet te lang aangezien je volledig op de accu draait….

Ik denk dat jouw multiriem over de krukas, spanrol en stuurbekrachtigingspomp loopt. (En eventueel de aircopomp).

Deze kun je er prima even afhalen om te kijken of het geluid dan weg is.

Wat je ook kunt doen is de motor laten draaien en dan een lange schroevendraaier tegen de dynamo houden en aan de andere kant van de schroevendraaier tegen je oor houden, dan heb je hetzelfde effect als de stethoscoop bij de dokter, als je het geluid dan ook door je schroevendraaier hoort, dan weet je dat het uit je dynamo komt. Zo kun je ook op andere manieren geluiden achterhalen, zonder dat je ook maar iets hoeft los te draaien

Riem eraf en dan alles een slinger geven om te kijken of het nog soepel draait. Als er ergens een lager uitligt komt het dan wel boven water.

riem loopt over krukas en dan over de poelie die boven bij de nokken as zit,dynamo en spanrol, heb eps en geen airco, er zit een motorsteun nog tussen die moet los als je de riem bv. wilt vervangen. dan ga ik de spanrol ff met een ringsleutel ontspannen en de riem er eens afhalen, motor starten en hopen dat het geluid weg is!

heb ik ook gehad,
    ik had toen de riem een beetje aangespannen en het was weg ;d

@richardschaeks wrote:

riem loopt over krukas en dan over de poelie die boven bij de nokken as zit,dynamo en spanrol, heb eps en geen airco, er zit een motorsteun nog tussen die moet los als je de riem bv. wilt vervangen. dan ga ik de spanrol ff met een ringsleutel ontspannen en de riem er eens afhalen, motor starten en hopen dat het geluid weg is!

Bovenste poelie is de stuurbekrachtiging.

Is het niet veel sneller om mijn schroevendraaier manier te proberen? Dan hoef je niet heel de multiriem en motorsteun los te halen.

Dit werkt trouwens met alles wat lang is en van staal. Dus verlengstuk van een doppenset of een koevoet werkt ook.

X12XE heeft geen stuurbekrachtigings poelie, deze zijn alleen geleverd met Volledig electrische stuurbekrachtiging (EPS – Electronic Power Steering)..

Middelste poelie is waterpomp.. motor kan niet te lang zonder deze riem draaien, daar de koeling dan onderbroken is.

Willem

Klopt, bovenste is de waterpomp. Verder loopt ie nog over de dynamo, krukaspoelie en spanrol als ik het me goed herinner. Kan zijn dat je spanrol gaar is, was bij die van mijn ouders ook. Even de riem eraf halen is wel even een karweitje hoor, die spanner is aardig lastig om weer opnieuw te spannen, maar het wil wel. Ik heb eventueel nog een nieuw los spanrolletje en multiriem liggen voor een zacht prijsje. :thumb

thnx voor het antwoord, ik wist alleen niet waarom die over de bovenste poelie liep, maar nu wel is de waterpomp! geluid is nu wel minder geworden tot weg, zou de kou er iets mee te maken gehad hebben?

Ik ga igg de riem ff eraf halen en dan heel ff laten lopen zonder riem om te kijken of die stil is en zoja, kunnen het nog 3 dingen zijn, spanrol dynamo of waterpomp!

Pak een schroevendraaier en en zet op plaatsten waar het probleem zich kan bevinden en druk je oor op het handvat. Als je de luidste plek hebt gevonden, zit daar je probleem.

ja ga ik proberen, deed ik vroeger om te luisteren welke kleppen “tikten”

@champo wrote:

Pak een schroevendraaier en en zet op plaatsten waar het probleem zich kan bevinden en druk je oor op het handvat. Als je de luidste plek hebt gevonden, zit daar je probleem.

Gamma

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.