Motorwissel Vectra C.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Motorwissel Vectra C.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur

Hallo, ik zal mij even voorstellen.
    Mijn naam is Patrick en ik ben al enige tijd (passief) lid van dit forum. Ik rijd sinds 2011 in een Vectra C, dit is mijn vijfde opel. Altijd probleemloos gereden met dit merk, tot nu. Sinds enige tijd heeft mijn auto last van olieverbruik. Op dit moment verbruikt hij zelfs 1 liter olie per 200 a 250 km. Heb dus vandaag een (2e hands) motorblok gekocht welke volgens de verkoper 98000km gelopen heeft. Die van mij zit op 155000km.
    Volgend weekend ga ik opofferen aan het overbouwen van de motor maar aangezien ik al enkele jaren niet meer (serieus) aan auto’s gesleuteld heb vraag ik mij af of er nog aandachtspunten zijn. Het gaat om een Z22YH motor. Gereedschappen en hulpstukken ed zijn geen probleem. Gaat mij meer om eventuele handigheidjes, knelpunten. Ik hoop dat er iemand is die mij hier antwoord op kan geven.
    Gr Patrick.

Weinig tips en trucs vanuit hier. Maar wat ik me wel afvraag is waar dat olieverbruik vandaan komt? Er zijn diverse dingen die het verbruik kunnen verklaren en die ook te repareren zijn?

Meest logische verklaring lijkt mij vastzittende olieschraapveren. Hij rookt nu continu, verbruik is in korte tijd van behoorlijk naar belachelijk gegaan. Heb al geflushed met Forté, nieuwe olie + filter, additief erbij voor de kleprubbers (soort weekmaker) helpt allemaal niets. Motor ratelt ook behoorlijk met starten, wordt beter naarmate hij warmer wordt. Maar je kunt er met goed fatsoen niet meer mee door de stad rijden. Heb er ook over gedacht om te reviseren maar kan hem niet zo lang missen.

Ratelen met starten is je distributie ketting die rammelt, maar je hebt geen compressie en/of lek test laten uitvoeren om eventueel iets uit te kunnen sluiten?

Compressie is goed. Distributieketting en spanner zijn gechecked, ook goed.

en behoud de ecu en boom van je oude blok.

Thanks maar ik ben ook van plan alles te laten zitten behalve de motor. Nieuwe koppeling en gaan weer.

Prettige wedstrijd… ga je er naar boven echt niet uit krijgen zonder schade…

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Hmmm, dan wordt het toch lastiger dan ik dacht.. :(
    We gaan het meemaken, bedankt.

Gaat prima naar boven zeker bij vectra c heb je meer ruimte, bij de astra g gaat het ook, wel motorkap eraf halen.

als je de ecu overzet is het makkelijkst. Ander alles overzetten injectoren, lmm, enz.

Afgelopen weekend de motor omgebouwd. Compleet met bak aan de bovenkant eruit gehaald. Was te doen maar echt heel gemakkelijk ging het niet. Heb nog twee vragen. Hoe controleer ik het niveau van de versnellingsbakolie? Hoe ontlucht ik de koppeling? De koppeling doet het wel maar krijg hem niet goed ontlucht.
    Gr. Patrick

voor het vullen van de bak zit op de zijkant een bout dat is tevens je peil vullen tot de bakolie eruit komt
    Voor het ontluchten zou er een nippel moeten zitten op de koppelingscilinder’s motor ruimte en bij je pedaal

Heb je de motor al laten draaien? verbetering?

De koppeling ontluchting zit rechtsvoor op het blok als je voor de auto staat. Gebruikt hetzelfde reservoir als de remmen.

Bij zafira A met hydraulisch druklager moest ik hem 2x ontluchten, kwamen toen aardig luchtbellen uit…. Toen voelde hij de eerste keer ook heel slap.

Heb al bakolie bijgevuld. Zit aan de zijkant geen overloop, blijkbaar moet het er via de aandrijfas uitlopen. Aandrijfas uit de bak trekken dus…. Koppeling doet ook weer normaal dus operatie gelukt. Motor loopt goed, nu afwachten wat het olieverbruik is. Roken doet ie iig niet. Hoop alleen dat de kat geen schade opgelopen heeft van de vorige motor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.