Motortemperatuur

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Motortemperatuur

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277073

    Hoii, ik heb een opel vectra sedan uit 1999, vandaag viel mij op dat mijn auto flink aan het koelen was nadat mijn motor uit was en dit terwijl ik nog geen 5 minuten in de auto gereden had. Op de terug weg heb ik de temperatuur meter in de gaten gehouden en zag ik dat die in no time naar de 100 vloog… heb dit eerder nog nooit zo warm gezien zelfs niet met langere afstanden. Olie nagekeken en bijgevuld dus daar zit het m niet in. Iemand enig idee wat de normale temperatuur zou moeten zijn en wat eventueel de oorzaak kan zijn als dit niet oké is?

    #18321452

    @Kimm wrote:

    Op de terug weg heb ik de temperatuur meter in de gaten gehouden en zag ik dat die in no time naar de 100 vloog… heb dit eerder nog nooit zo warm gezien zelfs niet met langere afstanden. Olie nagekeken en bijgevuld dus daar zit het m niet in.

    olie heeft wel een koelfunctie maar heeft het niet als hoofddoel daar is koelvloeistof voor
    hoe staat je niveau van de koelvloeistof??
    heb je al eens in de koelvloeistof slangen van en naar de radiateur geknepen kijken of hier druk op staat en of er vloeistof doorheen loopt??

    #18321453

    Koelvloeistof hoort mooi helder transparant rood of blauw te zijn. (Ga geen verschillende kleuren door elkaar mengen, want dan verlies je een mooie manier van diagnose!). Als het mooi doorzichtig is is het goed. Wordt het grijs en troebel dan is het fout.

    Een veel voorkomende fout is een verouderde termostaat, waardoor er niet meer geregeld wordt hoeveel van het koelwater er door de radiator stroomt om te koelen. De meeste auto’s staan exact op 90C als die regeling goed werkt. Als de motor op temperatuur is moeten de slangen naar de radiator:
    1) Hard worden omdat er druk in opgebouwd wordt
    2) Warm worden omdat er water doorheen begint te stromen (De thermostaat stuurt het water die richting op als het nodig is)

    Een andere veel voorkomende fout is dat er ergens een lek is. Als koelwater op een hete motor drupt is dat lang niet altijd goed te zien. Wel gaat het niveau in het voorraadtankje dan omlaag.

    Stap 1: Kijk naar het niveau
    Stap 2: Kijk naar de kleur
    Stap 3: Voel eens of de slangen naar de radiator bij warme motor hard worden
    Stap 4: Voel eens of de slangen naar de radiator warm worden

    En hoe zag de olie er uit? Was die mooi transparant bruin of diep zwart? Of was hij witachtig/grijzig en ondoorzichtig. Dat laatste is niet goed omdat het aangeeft dat er koelwater in de olie gekomen kan zijn.

    #18321454

    ps1: een verstopte radiator kan ook, maar dat gebeurd niet zo vaak als die andere genoemde problemen.

    ps2: een losse of slechte dop op het reservoir kan ook…..het water kookt en dampt dan langzaam weg

    #18321455

    Let op als je Airco hebt, dat bijde vinnen draaien tijdens koelen.

    De vin aan de bumperzijde wil wel eens kapot gaan.
    Dan zit de motor ook zo aan de 100 graden.
    Zeker bij de grotere motoren.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18321456

    Dankjewel voor de reacties :wors ! Me broer komt straks dan gaan we er gelijk naar kijken. Zal straks even een update plaatsen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.