Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › motorswap
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 7 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2011 om 19:46 #17234456
ik heb een corsa B 1.4 SZ,door welk blok kan ik dit vervangen zonder al teveel te veranderen? Ik dacht aan een 1.6 blok.
20 maart 2011 om 22:51 #17841128ligt aan wat voor 1.6 blok.
ik ben van 1.4 X14SZ 60pk (’98) naar een 1.6 16V X16XE 106 pk gegaan, en dat is gedaan in 1 dagje sleutelen.
je kan je eigen bak gebruiken, motorsteunen pakken van de corsa 1.6 16V (grote kans dat ze van de 1.4 gelijk zijn trouwens (wel verschil op de motor zelf met airco en zonder airco)
en als je van singplepoint injectie gaat, naar multipint injectie moet je ook de pomp overzetten.
X14SZ toen:

X16XE nu:

Willem
Willem
21 maart 2011 om 07:46 #17841129Maar dan heb je wel een probleem als je aangehouden wordt toch ?, de motor met bijbehorend vermogen hoort niet in dit type te zitten en zou opnieuw door de rdw gekeurd moeten worden ?
22 maart 2011 om 20:53 #17841130[rquote=1896401&tid=144880&author=opel-mark]Maar dan heb je wel een probleem als je aangehouden wordt toch ?, de motor met bijbehorend vermogen hoort niet in dit type te zitten en zou opnieuw door de rdw gekeurd moeten worden ?[/rquote]
Mwah, denk maar niet dat Oom Agent het verschil ziet.
Wij weten het verschil tussen een 8v en een 16v, maar dat weten onze vrienden in blauw over het algemeen niet.Zoveel krachtiger is een XE ook weer niet, dat het enorm opvalt, dus ook daar aan zullen ze meestal niks merken.
Maargoed, als je een X**SZ hebt zal die waarschijnlijk van voor 1998 zijn, en daar voor zijn de ombouwregels relatief soepel.
Er wordt gekeken naar of alles deugdelijk vast zit, wat niet zo moeilijk is met originele onderdelen uit een model wat sowieso ook met het nieuwe blok geleverd is ;)
Daarbij eventueel een geluidsmeting, uitlaatgas meting en een remmen test. Dan 50 euro aftikken en je kan weer gaan, met de nieuwe motor op je kenteken.Edit:
For the record, de laatste Corsa B’s zijn met 16v Ecotec blok geleverd. De GSi van 1997 en later is als ik het goed heb een X16XE.
Het zijn dus wel degelijk blokken die in die auto thuis horen.22 maart 2011 om 22:24 #17841131Corsa is vanaf 1994 al met de X16Xe geleverd!!
indien jonger dan 1997:
en inderdaad geen rijproef nodig voor deze, omdat het een Corsa motor is.als je een X16XEL erin lepeld weer wel (ondanks minder vermogen) deze is NIET geleverd in de corsa-B
Ik kom denk niet weg met enkel omkeuren voor 50 euro, dit ivm de handelsbenaming Combo is, en geen Corsa, ondanks het eenzelfde basis heeft.
Willem
22 maart 2011 om 22:43 #17841132[rquote=1897936&tid=144880&author=wim-v6]Corsa is vanaf 1994 al met de X16Xe geleverd!!
indien jonger dan 1997:
en inderdaad geen rijproef nodig voor deze, omdat het een Corsa motor is.als je een X16XEL erin lepeld weer wel (ondanks minder vermogen) deze is NIET geleverd in de corsa-B
Ik kom denk niet weg met enkel omkeuren voor 50 euro, dit ivm de handelsbenaming Combo is, en geen Corsa, ondanks het eenzelfde basis heeft.
Willem[/rquote]
Als men weg komt met 2.0 16v in een Corsa voor 50 euro, kom jij er ook wel mee weg in een Combo hoor ;)Wat betreft die 16v GSi ben ik niet helemaal bekend mee, maar feit blijft dat de Corsa B er mee geleverd is geweest en het dus geen probleem mag opleveren om er een perfecte ombouw zonder prutsoplossingen van te maken :) Omkeuren kan bijna niet fout gaan, tenzij je er zelf en prutswerk van maakt.
23 maart 2011 om 22:08 #17841133Nope, mijne is van 1998, en dat is juist het probleem.
al had ie van 31-12-1997 geweest had ik er met 50 euro wel geweest, omdat mijne van na 01-01-1998 is, zou ik een rijproef moeten doorstaan a dik 500 euri totaal keurkosten.
willem
23 maart 2011 om 22:25 #17841134Ouch, ja, dat maakt het verhaal anders idd.
25 maart 2011 om 22:18 #17841135Mijn Corsa is van ’98 en is een Belgische wagen.Hij heeft geen airco.
25 maart 2011 om 22:33 #17841136kijk dan eerst eens hoe het zit met omkeuren in België, schijnt een GROOOOOTTTTTT probleem te zijn daar..
Willem
25 maart 2011 om 22:47 #17841137inderdaad Wim,Belgie is daarin een APELAND.Als ik het kon doen zonder dat ze het merken zou me goed uitkomen.Reden waarom ik een swap wil is dat men huidige motor een raar geluid maakt.Dit enkel als ik gas geef,tikt ie.Het is sinds ik de uitlaat heb veranderd.
25 maart 2011 om 22:51 #17841138[rquote=1900086&tid=144880&author=Corsake61]inderdaad Wim,Belgie is daarin een APELAND.Als ik het kon doen zonder dat ze het merken zou me goed uitkomen.Reden waarom ik een swap wil is dat men huidige motor een raar geluid maakt.Dit enkel als ik gas geef,tikt ie.Het is sinds ik de uitlaat heb veranderd.[/rquote]
Stiekem een X16SZR erin lepelen, of een smallblock 8V Multipoint, dat val niet zo op..
Willem
25 maart 2011 om 22:52 #17841139Naar mijn gevoel trekt ie sindsdien ergens valse lucht aan het uitlaatspruitstuk.De vervanging en reparatie die ik heb gedaan is de uitlaat beter doen aansluiten(vorige eigenaar had deze niet goed in elkaar gezet) en de achterste demper vervangen door een enkele Remus.
25 maart 2011 om 22:54 #17841140Welk een verschil zou ik dan hebben,qua vermogen? en moet ik dan veel aanpassen?
2 april 2011 om 11:32 #17841141nog over dat belgie apeland verhaal zelfs een orginele auto doen ze moeilijk
een belgiese vriend van mij heeft een nederlandse renault clio williams naar belgie gehaald dat heeft heb veel geld en tijd gekost heeft 6 maanden gekost om hem in belgie te krijgen de auto was helemaal orgineel maar daar in belgies keurgerage was hij volgens die gasten verlaagt , andere remmen , andere motor , andere versnelings bak enz terwijl he echt orgineel was zelfs renault frankrijk zich nog mee moeten bemoeien om hem er door te krijgen.
2 april 2011 om 16:52 #17841142inderdaad,Belgie is en blijft een K*tland op dat gebied.Ze kennen niet eens het verschil tussen een originele en/of een sportdemper.En dat noemt zich dan geschoold personeel.Ze zouden hier beter het voorbeeld nemen aan Duitsland en Nederland.Voor alles wat NIET origineel is krijg je een bijkomende kost op de keuring.Echte GELDWOLVEN zijn het,de Belgische staat.Die donkere mannekes krijgen hier meer gedaan.Een belg is er niets bij.
2 april 2011 om 23:46 #17841143Hier in NL betaal je niks extra hoor. In DLD wel, dat klopt. Daar moet je voor elk wissewasje laten keuren en een grote zak geld betalen.
In NL moet het gewoon voldoen aan X vereisten. B.v. een uitlaat mag niet meer dan zoveel decibel produceren, gemeten op 3 meter achter de auto in een open ruimte. Eigenlijk mag bijna alles behalve een motorswap zonder herkeuring, mits het voldoet aan de regels.
Motorswap bij auto’s van voor 1998 moeten voldoen aan de APK eissen, geluidsnorm en alles moet deugdelijk vast zitten. 50 euro aftikken en dan krijg je nieuwe papieren waar alle informatie correct op staat.3 april 2011 om 05:25 #17841144Dan zal ik eens een V8 in mijn oude autotje uit 1975 lepelen :angel:D
3 april 2011 om 07:31 #17841145Mag geen probleem zijn voor de keuring Mark, als je de herkomst van de V8 maar kan achterhalen (merk, motornummer, motorcode en vermogen.)
3 april 2011 om 15:08 #17841146Vergeet het maar zo makkelijk gaat dat dus niet.
Bij enorme vermogen toenames en twijfel wordt je gewoon doorgestuurd naar het TLC, en dan ga je alsnog voor gaas en kan je een dikke vette zak met euro’s meenemen,
en dan maar hopen dat ie goedgekeurd wordt.4 april 2011 om 16:34 #17841147én sw16v dan met een A corsa van 1.4 naar c20let 150 KW op kenteken
sw hoefde ook niet naar lelystad en lijkt me toch best link in een corsa van nog geen 750 KG
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.