Motor verbruikt olie

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Motor verbruikt olie

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242109

    Beste medeweggebruikers,

    Nog even een interessant puntje wat bij mijn auto aan het licht kwam. Naar verloop van tijd verbruikt de motor olie (niet bijzonder veel, maar toch), en ik verwacht dat deze het er via de uitlaat uit gooit.
    De motor is nog relatief schoon, enkel wat zwarte troep die er altijd al op heeft gelegen (voornamelijk op de bak, gezien de “bakjes” die aan de bovenkant zitten)…

    Aan de uitlaat, zo’n lelijk jappending, zit wel een zwarte aanslag van olie, welke soms na het doortrappen aardig aan het glimmen is… Bij rustig rijden is alles gewoon netjes droog…

    Wat zou het probleem hiervan kunnen zijn?

    Er zit trouwens Mobil 5W40 vol in…

    #17926583

    Er zitten maar drie plekken in de buurt van een cilinder waar het vandaan kan komen. In en uitlaatkleppen lijkt me sterk, dus het moet wel van onderaf komen. Kortom er sijpelt wat olie langs je zuigerveren.

    #17926584

    is die zwarte aanslag ook echt vettig dan?
    kan ook gewoon wat roet zijn omdat de motor e.v.t rijk loopt

    hoeveel verbuikt hij dan op 1000km?
    als dat niet te gek veel is, geen zorgen maken

    #17926585

    Lekt het niet ergens wel carter oid

    Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

    #17926586

    Zit net een andere kop op, dus misschien heeft hij zo het laatste zooitje er nog uit gegooit.
    Zal morgen de uitlaat even schoonmaken op dat punt, dan kan ik het duidelijker zeggen.

    Btw, even een andere vraag erbij; de TID is af en toe vervelend bezig. Als ik de auto na een nachtje aan zet, brand alleen het linkse lampje achter het scherm… En na een “handmatige overtuiging” gaat de rechtse pas aan kwestie van slecht contact?
    En m’n buitentemperatuur geeft -34 a -35 aan. Sensor achter de bumper heb ik 3 keer vervangen, maar nog steeds geklooi… Temperatuur blijft trouwens niet constant op -34 a -35, maar schommelt af en toe nog wel eens heen en weer, maar toch steeds onder het “vriespunt” :P

    Andere TID in?

    #17926587

    probeer maar eens een nieuwe TID van de sloop ofzo.

    we hebben ook een Corsa hier gehad, ook sensor vervangen, nog steeds hetzelfde probleem.
    andere TID erin. en weer goed :thumb

    Corsa/Astra heeft daar vaak last van

    #17926588

    Heb vanochtend de uitlaat even schoongemaakt, daarna rustig gereden tussen de 800 en 3000 revs, en een enkele keer rustig door laten torren naar 5500 revs, uiteindelijk thuis nog even gekeken maar niets te zien… Vanavond weer eventjes rijden, en dan de ‘sport-stand’ aan :P Laat over een paar dagen nog wel weten hoe dit verder is afgelopen…

    TID’tje ga ik morgen wel even van de sloop halen.


    @GSI
    Racer: Z’n naam was volgens mij niet Colle, maar dat van z’n Blik Met Wielen klopt wel.

    #17926589

    oh oke. haha
    dan zou ik het niet weten van wie hij is/was
    hij had ook een Corsa met XE blok

    #17926590

    Paars met een lelijke jappendemper? Meijs heet hij volgens mij… Woont in een hoekhuis…

    #17926591

    Meijs zegt me ff niks

    weet je de straatnaam niet?

    #17926592

    van die tid heb ik ook gehad in mn tigra, ook vergat hij steeds de tijd omdat hij soms even zonder stroom leek te zitten, paar klappen erop en hij deed het weer. na een andere tid te hebben gehaald nog steeds hetzelfde verhaal, bleek dat mn stekkertje niet zo goed meer was dus heb hem nu extra goed erin gedaan en vast gezet, al een paar maanden geen last meer van ;) temperatuur begon ook te schommelen tussen -35 en +35 ongeveer als je er op tikte of sloeg

    #17926593

    Ja, dat van de tijd is ook het geval bij mij… Zo eens even kijken hoe het contact is van de stekker :)

    #17926594

    Even een kleine update;

    Motor verbruikt geen olie meer, althans, hij gooit het er niet uit via uitlaat.
    Wel lekt de motor een beetje aan de onderkant via de carterpan-pakking…

    Gewoon een nieuwe pakking ertussen en klaar?

    #17926595

    Als je carterpan pakking lekt moet je idd die pakking vervangen

    Ik vervang hem altijd door een x20xev pakking
    Dat is een spatplaat met een rubberren pakking eraan vast

    Klein beetje vloeibaar erbij en de boutjes op 12nm vastzettn

    #17926596

    let op!

    het kan ook je oliepomppakking zijn he.
    daar hebben deze motoren wel wat vaker last van :thumb

    #17926597

    Dat is iets meer werk de oliepomp pakking..

    #17926598

    jup

    complete distributie eraf, incl. achterste distributiekap
    oliepomp uiteraard eraf
    carter moet er zowiezo ook onderuit

    en dan indd voor zo’n XEV pakking gaan ;)

    #17926599

    Hmm, nou dat je het zegt, die kan ook wel eens medeplichtig zijn… Zag een paar druppels op de oliekoeler-adapter zitten (die pakkingen zijn gelukkig wel goed :)) Zit allemaal wel zo’n beetje op dezelfde hoogte, maar liever een pakking te veel als te weinig :P

    Toch tijd voor een nieuw aankomende aanpassing van m’n blokkie, dus kan het meteen wel meenemen… Project; Semi-Turbo :P To be continued :P


    @GSI
    Racer: Maikel gaat blijkbaar onder 2 namen, zowel Meijs als Colle, misschien dat z’n ouders gescheiden zijn ofzo :S

    #17926600

    oh dat zou best kunnen.
    weet niet hoe dat zit prive.

    maar eh, semi turbo?
    leg uit :sleeping

    wat ik zou doen in jou geval:
    ff alles mooi schoon droog maken (remmenreiniger)
    en dan de motor een tijdje stationair of met verhoogd toerental laten lopen.
    liever niet gaan rijden, want dan heb je weer rijwind waardoor je de lekkage niet goed kan zien

    #17926601

    Zal het eens proberen aankomende zaterdag… Heb geen remmenreiniger liggen, maar wel verfschoon, werkt ook :)

    Semi-turbo is iets waar ik nog theoretisch enkele dingen aan moet bedenken… En is een geheel nieuw concept waar nog wel wat pk’tjes uit te halen valt :P

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.