motor overleden ?

Forumindex Forums Modellen Omega motor overleden ?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228223

    ik ben bang dat vanavond de motor van onze omega sport
    is overleden …
    wat was het probleem , de auto staat hier op de oprit altijd met de neus omhoog ( oprit is vrij steil ) als de auto een paar dagen had stil gestaan bleef na het starten het olie lampje heel even branden vaak na wegrijden op de vlakke straat was het na 5 a 10 meter uit nooit eigenlijk verder over nagedacht de rest van de dag na starten geen bijzonderheden
    echter vanavond ging mijn vrouw met de omega weg en kwam ze er na een kilometer of 3 achter dat het olie lampje was blijven branden dit werd ontdekt bij het oprijden van de snelweg hier buiten het dorp . Je raadt het al bij gas geven hield de motor in en bij gebrek aan een vlucht strook moest ze nog een paar honderd meter door rijden maar op de vluchtstrook hield de motor er al mee op vermoedelijk vastloper …. auto net naar huis gesleept morgen even op onderzoek uit olie peil was tussen half en 3 kwart
    het gaat trouwens over een X20XEV zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met die motor ??

    #17756689

    zal de olie wel te koud zijn .. wordt dus stroperig .. of de olie pomp heeft de geest gegeven ..door regelmatig ff zonder olie te hebben gezeten

    mijn idee ..iemand anders ?..

    #17756690

    net ff een blik geworpen maar motor staat inderdaad vast
    ( had ook niet anders verwacht :P ) maar goed nu ff kijken wat ik ga doen ander blok of andere auto ??

    #17756691

    als je nog een motor zoek, en kennis van me heeft er nog wel wat staan
    stuur maar een mail, ik ga deze week, of volgende week nog richting het zuiden van NL
    Gert

    #17756692

    het groffilter in het carter zat verstopt,zie een eerder topic van mij.
    ik ben het al 3 keer tegen gekomen.

    #17756693

    origineel gepost door gt/w
    als je nog een motor zoek, en kennis van me heeft er nog wel wat staan
    stuur maar een mail, ik ga deze week, of volgende week nog richting het zuiden van NL
    Gert

    ik ga jouw zo ff een mail sturen gert :thumbup

    #17756694

    origineel gepost door RAL
    het groffilter in het carter zat verstopt,zie een eerder topic van mij.
    ik ben het al 3 keer tegen gekomen.

    ik heb het topic gevonden , denk dat dit de oorzaak is
    zal als het blok er uit gaat zeker even in het carter kijken !
    laat het hier dan zeker even zien

    #17756695

    Oke zal vermoedelijk een ander blok ingaan
    we weten nu hoe de auto verder is
    bij een nieuwe moet je maar weer afwachten

    Maar !!! het volgende ik kan via gt/w hier van het forum een blok overnemen deze komt uit een calibra nu had ik hier op het forum al zitten zoeken nu blijkt dat er verschil zit in de boutgaten van de carterpan nu wil ik wel zeker weten dat het gaat passen dus wie weet de verschillen zit dat in de bouwjaren of ergens anders in ???
    ja ik weet het makkelijkste is de carterpannen even los maken en proberen maar er zit zo,n 260 kilometer tussen de motor en de omega :P

    calibra is dus uit 1996 en de omega uit 1999

    #17756696

    de x20xev heeft 2 types
    de een heeft een 1 delige carterpan en de ander een 2delige carterpan.
    verdere verschil is het motormanagement de een simtec 56.1 de ander simtec 56.5.

    1 type x20xev stamp af van 1993 tot 1996
    2 type x20xev stamp af van 1995 tot ????

    zo ver mij bekend is heeft type 1 altijd de 1 delige carterpan.

    wellicht reageerd wim-v6 ook nog want ik weet niet of je deze carterpan over kan zetten dacht dat er intern ook een verschil was met de balans assen.

    verder is het plug en play zeker als je de sensoren, ecu en kabelboom bij de andere motor hebt.
    onderblokken zijn verder gelijk kwa bevestiging motorsteunen en der gelijk

    #17756697

    oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
    nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
    als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?

    #17756698

    geld ook type 1 en type 2 voor

    #17756699

    oke ik hoor morgen of er een omega motor uit 1999 nog te koop is dan heb ik als het goed is een type 2

    #17756700

    Oliepomp is anders tussen het oude en nieuwe type.

    bij oud type, heb je ook een carterpan nodig voor een oud type.

    Bij een nieuwe type de carterpan voor een nieuw type.

    Willem

    #17756701

    goed inmiddels een blok hier binnen gekregen
    voor zijde blok heeft wat schade kap van de distibutie is stuk en nog wat dingen krom hebben ze niet zachtzinnig uit de auto gehaald :o
    na het weekend de boel eens even gaan bekijken en dan maar eens gaan sleutelen
    hopelijk volgend weekend weer rijden met die bak :thumbup

    #17756702

    gewoon je onderdelen die nog goed zijn en eventueel nieuwer omzetten naar t andere blok lijkt mij t beste in dit geval ..

    #17756703

    inderdaad:thumbup vandaag nog even wat spullen gehaald
    olie filter multiriem , carterpan pakking is maandag bij de dealer
    ook maar eens een setje torxdoppen gekocht werkt een stuk makkelijker ( heb je niet nodig bij een CIH :P)

    #17756704

    origineel gepost door mantaray
    oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
    nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
    als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?

    Ik heb een X20XEV uit een astra G in men omega hangen..

    Hij is eventueel te koop ( de gehele omega )

    Laat maar zie nu pas dat je al een motor hebt :jerry

    #17756705

    origineel gepost door GlennGSI

    origineel gepost door mantaray
    oke mischien toch maar voor de zekerheid een blok nemen wat van origine uit een omega komt
    nu even een domme vraag ( o nee die bestonden niet :P )
    als het blok uit een omega komt is het dan van belang dat de draad boom ecu en sensors er bij zijn of kan ik die van het oude blok overzetten ?

    Ik heb een X20XEV uit een astra G in men omega hangen..

    Hij is eventueel te koop ( de gehele omega )

    Laat maar zie nu pas dat je al een motor hebt :jerry

    YEP ! toch bedankt , blok lag hier vlak bij en werd netjes thuis gebracht :thumbup:thumbup

    #17756706

    zo vandaag het oude blok er uit gehaald
    PFFFFFFFF is toch wat anders als een manta blok er uit halen
    wat een berg stekkers en slangen op de meest onmogelijke plaatsen :o

    morgen de carterpan er afhalen om te zien wat de mogelijke oorzaak was

    #17756707

    Zo we zijn een tijdje verder , tijdens de drukte op mijn werk elke avond een uurtje of twee aan de auto kunnen sleutelen
    vandaag de vloeistoffen gevuld en jawel Hij starten in een keer !! volgende week het oude blok verder demonteren om de oorzaak te achterhalen
    Het grof filter in het carter zat in iedergeval niet verstopt :hmmz

    #17756708

    Vraagje !!

    auto loopt perfect ..alleen na de koude start en je rijdt weg
    bij de tweede bocht hier in het dorp na het terug schakelen valt de motor even stil en soms helemaal uit start dan moeizaam daarna geen problemen meer de rest van de dag ??? geen idee wat het kan zijn
    iemand een idee :hmmz:hmmz

    #17756709

    Brand het mm lampje als de auto stottert of afslaat.

    Gr Jack

    #17756710

    de eerste keer ging na het afslaan het mm lampje branden na het lang doorstarten

    toen na uit /in schakelen contact ging het lampje weer uit ( starten trouwens toen weer direkt )

    maar bij het inhouden zonder afslaan blijft het lampje uit

    na de koude start stationair laten draaien tot hij op bedrijfstemp is geen problemen blijft hij keurig verhoogd stationair draaien en zakt dan langzaam terug naar normaal stationair

    #17756711

    controleer de stekker van de dis ontsteking is is deze geoxideerd?
    dit was bij mijn cali x20xev zo smorgen koude start straat uit rijden over 2 drempels heen en 2 bochten verloor ik vermogen of viel hij uit.
    stekker van dis was geoxideerd en door trillingen auto had ie slecht contact.
    stekker ingespoten met contact spray elke dag 2 keer dit 3 dagen lang en 2 maal schoongemaakt.
    oxidatie was weg heb er nu geen last meer van .

    kan ook lambasonde zijn of luchttemperatuur sensor.
    lees de auto is uit met een opcom bijvoorbeeld kan je de waardes lezen.

    #17756712

    Ga voor de nokken- of krukas sensor.

    Gr Jack

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.