Motor ombouwen

Forumindex Forums Modellen Calibra Motor ombouwen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215149

    Mijn calibra is vd week kapot gelopen..
    Nu ben ik van plan denk ik om van een 8v een 16v blok erin te zetten nu is mijn vraag of ik ook wat aan moet passen en zoja wat moet ik dan aanpassen??

    Gr patrick

    #17569436

    Let vooral op de oliekoeler.

    #17569437

    Niks, gewoon erin hangen… ;) Oliekoeler hoeft niet persee.

    #17569438

    Die hangen ze er bij opel zeker voor niks in .:hmmz
    Greetssssssssssss Wil

    #17569439

    Inderdaad, die hangt er voor niks….

    totdat je goed lang gaat vlammen en je op een gegeven moment met een stel weggeschraapte drijftang lagers in je hand staat omdat er geen oliedruk meer is..

    dit zal niet zomaar gebeuren, maar is wel de kans dat het gebeurt, zeker als je effe bij de oosterburen gaat vlammen…

    Willem

    #17569440

    – motorblok met bijbehorende kabelboom/ecu
    – remmerij (dacht dat deze anders is voor een 16V, dikkere schijven)

    #17569441

    op de autocross rijden er zoveel zonder oliekoeler, en die gaan ook niet kapot.
    rijd zelf alweer 3 jaar rond zonder oliekoeler, en ik rijd ook niet rustig.

    groeten.

    #17569442

    zat op mijn calibra ook geen oliekoeler en die zat toch ook op 180pk,en nooit problemen gehad

    #17569443

    Gelukkig geeft Opel Voor jan met de korte achternaam geld uit om een oliekoeler inclusief thermosstaathuis en thermosstaat te plaatsen op Opels met de C20XE en C20LET motor..

    dat doen ze voor de lol denk ik…

    Willem

    #17569444

    ja ik moet ook zeggen zie het nut er niet van die oliekoeler.
    heb een b corsa c20xe gehad,oliedrukproblemen,olie te warm enzv
    Dacht zet er een oliekoeler tussen,nou scheelde werkelijk geen klote!!!!

    Dus ik monteer hem ook niet meer………
    Bij mijn cabrio geen oliedrukproblemen maar met of zonder oliekoeler tempratuur op tempratuurmeter veranderde niets,en op een raid meter….

    #17569445

    dan zal de thermosstaat niet goed geweest zijn van de oliekoeler ring..

    Willem

    #17569446

    origineel gepost door Powercorsa
    – motorblok met bijbehorende kabelboom/ecu
    – remmerij (dacht dat deze anders is voor een 16V, dikkere schijven)

    remmerij is precies hetzelfde.

    #17569447

    origineel gepost door wim-v6
    dan zal de thermosstaat niet goed geweest zijn van de oliekoeler ring..

    Willem

    Onmogelijk,ook hier hebben wij aan gedacht twee x vervangen,maakte geen verschil helaas.

    #17569448

    Toch maakt een oliekoeler wel degelijk verschil. Ik zou hem iig zeker monteren op een XE of LET. Zelfs op een opgevoerde NE.

    #17569449

    ik hoef er in ieder geval niet meer op.
    heeft bij mijn motoren nog nooit verschil gemaakt.
    en nu allemaal aan het kerst diner beginnen haha:wors:wors:wors:wors

    #17569450

    origineel gepost door cabriobully

    origineel gepost door wim-v6
    dan zal de thermosstaat niet goed geweest zijn van de oliekoeler ring..

    Willem

    Onmogelijk,ook hier hebben wij aan gedacht twee x vervangen,maakte geen verschil helaas.

    Niks is onmogenlijk.

    ik heb met eigen ogen meegemaakt wat er gebeurt met onvoldoende olie koeling, een van de kapot gelopen zuigers staat nog in mijn combo als opberg vakje.

    Te weinig oliedruk door te hoge snelheid..

    olie koeler is alleen niet nodig als je niet handig ben met de inbouw ervan, en je af en toe een ander blokkie kan en wil permiteren….

    ik blijf erbij dat deze er niet voor jan l*l op zit.

    kijk in NL en op de korte ban zal je m niet nodig hebben, maar bij duitsland krossen, kan je m er maar beter op hebben..

    Willem

    #17569451

    maar ik rij ook geen 220 met zo’n blokkie:hmmz
    dus niet nodig:D:D:D:D

    #17569452

    220maar?? :hmmz

    haha…

    #17569453

    Ik rij op mijn E-kadett ook zonder oliekoeler… heb nooit problemen gehad tot nog toe.

    Echter deel ik wel de mening van Willem, dat ze hem echt niet voor niets monteren. Het altijd netter om het zo te doen zoals de fabriek het bedacht heeft.:)

    #17569454

    Dus kort samengevat.

    Als je gaat inbouwen dan heb je de keus, Het hoeft niet.
    Sommige zijn er zelfs op tegen.

    Maar bedenk je wel dat zo een ding klauwen met geld kost.
    En dat ze bij opel het liefst plastic gebruiken als ze er mee weg kunnen omdat dat goedkoper en makkelijker is als metaal.

    Als het niet nodig was, dan ging zo iets er dus zeker niet in.

    Tuurlijk zal het een apparaat zijn wat niet veel brengt aan je rijplezier.
    Maar zie het maar als een verzekering.
    Je hebt hem nooit nodig.

    Toch komt er die ene dag.
    en dan baal je of rij je gewoon lekker door!

    #17569455

    Ik heb een opgevoerde NE en bij normaal gebruik niks aan de hand ,
    Maar van de zomer wedsrijdje met een Cooper S gedaan moest hem laten gaan omdat mijn olie temperatuur naar de 140 graden ging dus er komt bij mij wel zeker een oliekoeler op.
    Greetssssssssssss Wil

    #17569456

    Ik had in mijn corsa b XE de oliekoeler ook weggelaten. Heb regelmatig in duitsland de top gehaald en 1 keer in nl op de A18 geheel afgereden op topsnelheid (r32 bijhouden) dat is toch wel 20km zonder de dat olietemp te hoog werd…

    Denk als je ritten van 100km maakt dat je dan pas nodig hebt…..

    #17569457

    hmmmm ik zou ook gewoon voor de oliekoeler gaan….
    Zoals ik ook lees de mensen die er tegen zijn hadden een c20xe/let in een corsa b, wat weegt dat nou
    we hebben het hier over een calibra toch wel meer gewicht wat het moet meesleuren
    zekere voor het onzekere gewoon doen die oliekoeler zowieso niets voor niets zitten ze erop he :P

    #17569458

    oliekoeler is leuk, heb m er ook op, maar dat ding doet geen fuck zolang je met verkeerde olie zit te kloten.
    zelf gezien op de temp meter:
    (astra F c20xe met chip en oliekoeler)

    10w40 Vulvaline voor motoren over een ton.. bij stampen ging de temp naar 140 graden.
    10w60 Castrol Edge.. bij stampen zakte de temp zelfs 10 graden.

    #17569459

    ik heb zo’n motor in de manta gebouwd.. gewoon met olie koeler.. zit er toch niet voor niks aan… en geloof het of niet… hij doet het nog steeds…
    :wors:wors

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.