Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › motor loopt op snelweg warm met airco aan
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 2 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
3 september 2013 om 15:53 #17260416
dag mensen
ik heb een corsa b x17d met airco .
als ik op de snelweg rij met airco aan, loopt de temp snel op naar 100.vooral als ik 120km met 3000 toeren .
is dit normaal?
beide fans draaien en bij hoge temp draaien ze voluit.
rij ik daarna 80km dan loopt temp heel erg langzaam af.
zet ik de airco uit dan koelt het heel snel af.(zit nieuwe waterpomp in)
koelvloeistof niveau blijf normaal.
moet de airco tijdens het rijden aan/uit schakelen met relais zo ja waar zit het relais?graag hoor ik jullie reactie
3 september 2013 om 16:30 #18171705gaat de thermostaat wel open?
voel eens aan beide koelslangen (boven 1 en onder 1) aan de radiateur als de motor +- 92/95 graden is,dan zou de thermostaat open moeten gaan.en zouden dus beide slangen warm moeten zijn.zo niet.dan gaat je thermostaat niet open;) en komt je vloeistof niet door je radiateur te stromen.. ;)
3 september 2013 om 20:06 #18171706ok dat snap ik van de thermostaat .het rare is als je zonder de airco aan rij dat temp normaal is.
als thermostaat dicht zou blijven dan zou ik toch ergens koelvloeistof moeten zien rond de motor. die hij ergens eruit heeft gespuugd??4 september 2013 om 01:46 #18171707Nee, anders zou je nooit een koude start kunnen maken, zonder daarna bij te moeten vullen.
Is je koelvloeistof wel gewoon op peil?
4 september 2013 om 04:11 #18171708jep alles is normaal .heb in ander voor forum gelezen met zelfde probleem kan volgens willem een massa probleem zijn.
waardoor de temp meter een verkeerde waarde geeft4 september 2013 om 20:48 #18171709Radiateur verstopt, Kwaal van de Corsa-B diesels.. heeft met de contstructie van de radiateur te maken.
een nieuwe imitatie kost dan ook slechts 55 euro..(Mijn Corsa-B Turbo Diesel werd ook te warm, na controle bleek dat de radiateur na een lange rit, boven lauwe was, en onder zelfs koud).
na vervangen radiateur is het probleem volledig opgelost.Willem
6 september 2013 om 07:17 #18171710het vreemde is als ik zonder airco rij dat temp gewoon normaal is .
rij ik met airco aan loopt temp op naar 100 .zet ik airco uit dan zakt temp langzaam naar normaal.dit is allemaal bij 120kmh 3000
toeren.hoe kan je het beste achterkomen dat radiateur verstopt is zonder iets te demonteren6 september 2013 om 09:45 #18171711je airco radiateur verwarmt alvast je koellucht
hierdoor neemt de motorkoeling af.
kijk maar eens achter je gril welke koeler er als eerste zit6 september 2013 om 18:47 #18171712inderdaad de Airco condensor word knap warm bij werkede airco, en deze houd dan ook nog eens de rijwind tegen naar je radiateur, en de motor moet harder werken om de airco pomp ook nog eens rond te slingeren 1+1+1=3
pak daar een oude dichtslibbende radiateur bij, en je hebt een te warme motor…
Die verstopte radiateuren is echt een probleem van de corsa-B diesel specifiek.
Mijne word bij vollast (1.5Turbo Diesel Opgeschroefd van 0,6bar naar 1,2bar turbodruk) nog knap warm, dan klimt ie ook richting 100 graden.. ik laat meestal het gas weer vieren als de meter over de 95graden begint te kruipen..
Willem
7 september 2013 om 08:58 #18171713Tsja, mijn 1.7D wordt ook lekker warm als ik ‘m constant op z’n staart trap. Als ik probeer richting de 150km/h te komen en te blijven dan gaat die meter ook wel over de 95. Ik kan me voorstellen dat de 1.7D flink moet beulen om én 120/130 te rijden én de aircopomp rond te slingeren: Airco aan of airco uit maakt zelfs bij mijn 1.6 commonrail turbodiesel een behoorlijk verschil in accelleratie, 130 naar 150 duurt een stuk langer.
Als ik gewoon 120/130 rijd met mijn 1.7D staat ‘ie tussen de 90 en 92 graden.
En ik heb geen airco erin zitten.
7 september 2013 om 11:25 #18171714a.s dindsdag laat ik de condensor checken ik hou jullie op de hoogte
7 september 2013 om 17:08 #18171715Ik zo niet je condensor laten nazien, deze is van je airco!
Je moet je radiator nalaten kijken als ik Wim zijn post zie,
En de prijs hiervan gelezen te hebben zou ik hem meteen vervangen!
Scheelt weer werkplaatskosten king:7 september 2013 om 21:51 #18171716ik snap wat je bedoel maar zonder airco rij ik probleemloos.
ik heb gemerkt moment ik airco aanzet dat je een schok voel van de motor die hard moet werken.
maar dit is niet altijd de ene dag loopt ie zwaar moment dat buiten rond de 26 a 30 graden is en is de airco ook niet superkoud.
ene moment dat is buiten temp 22 a 24 dan loopt ie met airco soepel en is ie ook superkoud en de motor temp blijft mooi in het midden .
zou het toch airco systeem zijn ?
ik weet het ff nie meer word er gek van7 september 2013 om 22:43 #18171717Wim legt het in deze post toch duidelijk uit ?
Airco aan betekent een paar dingen:
1) je motor moet harder werken
2) je motor moet dus harder gekoeld worden (door zijn eigen radiator !)
3) de condensor van de airco zit VOOR de radiator van de motor
4) de lucht die bij de radiator van je motor komt is al flink opgewarmd door de condensor van de aircoCombineer dat met het feit dat deze radiatortjes niet al te betrouwbaar zijn en het verhaal is toch compleet ?
Dat je zonder airco aan geen probleem hebt is prima verklaarbaar. Dan geldt punt 1 niet, punt twee ook niet en punt 4 ook niet. Dan gaat het kennelijk nog net goed allemaal. Met airco aan zul je op warmere dagen ook eerder last hebben: een airco is in essentie niet zo veel meer dan een warmtewisselaar. Hoe groter het temperatuurverschil is hoe meer warmte er afgevoerd moet worden (door je condensor) en dat is precies op de warmere dagen waarop je motor dus ook al meer koeling nodig zou hebben.
Gratis tip van de dag: geloof gerust wat wim-v6 zegt king:
8 september 2013 om 07:25 #18171718Dat schokje voel ik zelfs met mijn 1.6 commonrail turbodiesel ;)
Wim-v6 en carpento geven je al goede hints.Wat wel apart is, is dat de airco altijd een verschillende temperatuur geeft: mij is altijd vertrld dat de airco een constante temperatuur zou moeten geven, mits dezelfde instellingen gehanteerd worden, uitgaande van geen climate control.
Is je airco goed onderhouden? Voldoende koelmiddel? Koelmiddel is afaik ook de smering voor je airco.
8 september 2013 om 08:16 #18171719het kwartje valt bijna.
als je achter je gril kijkt zie je eerst je airco radiateur en daarna de radiateur voor de motor.
als de airco aanstaat wordt de rijwind eerst gebruikt om je airco de koelen en daarna de motor.
staat de airco uit is je koellucht je rijwind ( buitentemperatuur)
staat de airco nu aan is dit gelijk aan een hogere buiten temperatuur dit kan wel 10 schelen.
normaal kan een goede radiateur dit verschil opvangen loopt je temp nu op dan heb je dus problemen met de koel capaciteit.8 september 2013 om 08:51 #18171720Condensor zal niks mis mee zijn, hooguit zitten de lamellen wat vol met stof en vliegjes, dit kan je met een goede luchtspuit wel weg krijgen
Dat je het schokje de ene keer wel voelt en de andere keer niet is logisch te verklaren denk ik, samen met de lucht temperatuur van de verwarming
Schokje voel je wel: Airco werkt WEL
Schokje voel je niet: Airco werkt NIETIk denk zelf dat de inhoud van de airco koude middel wat aan de lage kant is.
als de drukschakelaar een verkeerde druk meet (lees te laag of te hoog) dan schakelt de airco niet in.een Tussenweg is er niet.
de Schok bij inschakelen in normaal, omdat de pomp mee gaat draaien, en die trekt er flink aan.Willem
10 september 2013 om 17:27 #18171721vandaag na laten kijken condensor en radiateur helemaal in orde .kou middel ook in orde.
De koelfan sloeg niet optijd aan was iets mis met de stekker behuizing op de koelfanmotor.
dat hebben ze gefixed en getest. helaas wachten tot volgend jaar als het weer warm word in de zomer .dan kan ik betere test doen.
met nu blijft temp net boven 90 ook met airco aan.alvast bedankt voor jullie info.
grt swa
11 september 2013 om 16:37 #18171722jammer probleem niet opgelost .ze hadden de radiator met lucht schoon gespoten maar niet verder gechecked .vandaag weer warm geworden met airco aan en weer bij 3000 toeren 120 km/h. na 10 km 80km/h 2000 toeren gereden te hebben temp weer naar 92 nog steeds met airco aan. Ze denken bij de garage dat het niet aan de radiator ligt.Nou heb ik de radiator en slangen gevoeld. slangen alle 2 warm en radiator van boven naar beneden tot helft warm en daaronder koud. nou zag ik dat de koelvloeistof lichtelijk bruin was. Hoe kan je zien of voelen dat de radiator verstopt zit?
graag jullie conclusie hier over
grt swa
11 september 2013 om 20:50 #18171723Voelen, als deze niet EGAAL warm is zit deze Verstopt..
Mijne werd boven warm, en Bleeg beneden geheel koud zelfs..
de nieuwe is overal even warm bij warme motor.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.