Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,226 tot 1,250 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565995

    @remo 07 wrote:

    Ik zal je advertentie ff op facebook delen!

    Dank je wel.

    Wanneer de Ascona eenmaal weg is begin ik wel weer iets nieuws, maar eerst maar eens het ding zien kwijt te worden.

    #17565996

    Het laat me maar niet los….

    Wat ik vanavond nog wilde proberen is om perslucht op de externe oliefilter-aansluiting te zetten; te beginnen bij 0 bar en heel geleidelijk het reduceer opdraaien en kijken of ik misschien ergens overmatige lekkage kon detecteren binnen in het blok; met het kleppendeksel eraf.

    Er zou toch maar ergens een gietgal/barst in de kop zitten die tot in een oliekanaal reikt, of zoiets….ik zou een gat in de lucht springen.

    Ik ben er NOG STEEDS van overtuigd dat er ergens intern olie verloren gaat/weglekt.

    Wie weet….

    Vanavond daarom heel voorzichtig perslucht op de oliekanalen gezet (het blok in); meteen bij hele lage druk geblaas hoorbaar vanuit de distributieruimte. veel eerder dan dat er geborrel ontstaat rondom de hydro-stoters en nokkenaslagers. In de kop zelf ook geen geluiden (helaas). Maar vanuit de distributieruimte wel degelijk en geen gesis/geborrel, maar alsof er een slang open staat/echt blazen :?: maar helaas kun je van boven niets zien :???:

    Misschien vanuit één van de balans as-ruimtes, of uiteinde lengte boring die afgedicht wordt door distributiehuis zelf, of…? Kon ik het maar zien…de methode lijkt wel goed, echter blijft maar één optie: DE MOTOR er weer uit, carterpan verwijderen, distributiedeksel eraf en dan weer met perslucht.

    …en daar ben ik dus al maar vast aan begonnen, tja.

    Wie wil er nu een motor in laten zitten die ‘niet deugt’; of ik het nu vind/oplos of niet, eruit moet ie toch.

    #17565997

    :wors voor je werk man! :thumbup :thumbup :thumbup

    #17565998

    Mooi, nu nog alle advertenties weg halen en gewoon doorgaan. :thumb

    #17565999

    Zo herken je de echte doorzetter :thumb

    #17566000

    Desnoods een overleg met een reviceur oid maar opgeven is toch geen optie meer met deze bolide? Problemen zijn er om opgelost te worden.als je later gevondenhebt wat het is kun je er misschien weer om lachen.

    #17566001

    Mooi he…als je het niet los kan laten……..Ik heb er 3 maanden over gedaan om mijn c20let te laten aanslaan……. :wtf
    SUPER om te horen dat je iig het probleem opzoekt!!Wat een doorzettings vermogen heb jij zeg pfff :thumb
    Erg jammer dat ik wat ver weg woon,anders zou ik zonder na te hoeven denken komen helpen,maar indien nodig kom ik hoor!!!!!
    Als je de ascona als nog weg zou doen is ie met goed blok ook VEEL meer waard
    We wachten in spanning af….. :afro

    #17566002

    Ik hoop echt dat je t probleem vind en kan oplossen

    Als t dan wel goed loopt en druk houd
    Is t risico groot dat de ascona mag blijven

    Besluit je alsnog dan de stekker er uit te trekken
    Dan kun je tenminste een prijs beuren die n beetje in de goede richting gaat

    In jou geval zou ik denk ik
    Een opstelling maken waar je de motor kan testten voor die weer in de carresorie hangt

    Is ook wel even werk maar dan weet je cker dat t goed is voor
    Je hem weer plaatst

    #17566003

    :wors :thumb :wors :thumb :wors :thumb

    #17566004

    kijk! dat hoort zich weer beter aan :D :D

    als je het probleem gevonden zou hebben ga je er echt wel plezier in krijgen.
    die Saab blokken zijn hufterproof :thumb

    respect voor dat doorzetten steeds weer

    #17566005

    http://www.serioussaab.co.uk/Procs_pages/proc_pages/p_strainer.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Hier misschien wat aan?

    #17566006

    @mike1984 wrote:

    http://www.serioussaab.co.uk/Procs_pages/proc_pages/p_strainer.html
    Hier misschien wat aan?

    Als dit niet duidelijk is weet ik het ook niet meer!!! :thumb :thumb

    #17566007

    Hoog Sammy, kijk omhoog
    Sammy want daar is de blauwe lucht :thumbup

    #17566008

    Patiënt staat weer klaar voor OK

    #17566009

    :thumb :thumb :thumb En dan is het nu wachten voor ons op het bericht: GEVONDEN!!!!

    Ik kan niet wachten tot je er uit bent Rik :jerry

    Hoop dat je er snel uit bent… :thumb

    #17566010

    Ja, daar aan de overkant wordt toch nog wat meer geschroefd, dan in Nederland (en zeker meer dan hier in Duitsland).
    Ik ben daar ook al een tijdje aan het buurten en dat is ook best leuk.

    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=118278″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17566011

    king:

    De aanhouder wint uiteindelijk!!

    :wors

    #17566012

    Suces. Blijf het iig volgen

    Je komt er wel

    #17566013

    good luck!

    #17566014

    Mooi dat je er weer voor gaat, zou trouwens ook uitkijken met de vloeibare pakking.
    Zag op een foto dat het aardig aan binnenkant er tussenuit knijpt. Dat is ook rotspul
    als het een eigen leven gaat lijden.

    Succes ermee.

    #17566015

    Nou….

    carter verwijderd en distributiekap. Toen weer perslucht erop. Het geluid kwam overduidelijk uit de openingen waar eerder de balansassen zaten.

    Aan de distributiekant was alles wel dicht, maar het kwam van dieper, verder de balansas-kamer in. Hier zit de olietoevoer naar de achterste glijlagers van de balansassen.

    Er zijn meerdere instructies te vinden hoe de balansassen te verwijderen en er zijn balansas-delete kits te koop waarbij staat te lezen: oa bij GenuineSaab.com “Inner bearings will need to be pressed over to block the oil feed from the middle main bearing.”, ofwel de lagerbussen ietsje verder schuiven zodat de olietoevoer geblokkeerd wordt door de lagerschaal zelf. 9mm had ik gedaan en in principe zou dit ook goed moeten zijn. Op het oog en vanuit de maatvoering kon ik ook nu nog steeds geen onregelmatigheid ontdekken, ware het niet dat hier toch echt het geluid vandaan leek te komen. Ik heb daarom deze lagerbussen er maar helemaal uitgetikt (zie foto los en op de balansas)

    Toen de lagerbussen er eenmaal uit waren heb ik een stuk radiatorslang opgezocht met dezelfde buitendiameter als het lager (zie naast het lager), vet eraan en deze op de plek van het glijlager geschoven. Weer perslucht erop… GELUID VAN VEEL ONTSNAPPENDE LUCHT WAS WEG.

    Ik moet er dus toch echt vanuit gaan dat de lagerschalen van de achterste balansaslagers de olieboringen niet goed hebben afgedicht, nadat ik de balansassen heb verwijderd (gelijktijdig met vervangen van krukas & lagers, op veler advies…).

    Gek genoeg lijkt het er nu dus echt op dat hoewel de symptomen precies het zelfde zijn de oorzaak totaal anders is. Waar het eerder echt wel de krukas/drijfstanglagers waren die het probleem veroorzaakten (nog met gemonteerde meedraaiende balansassen), was het daarna niet meer de krukas, maar olieverlies t.g.v. verwijderen van balansassen.

    Zonder de perslucht-methode was het nog ‘knap lastig’ geworden om dit te vinden.

    De bedoeling is nu om twee vervangende stilstaande aluminium assen te draaien die zowel de olietoevoer naar het voorste- als het achterste lager blokkeren.

    Daarna uiteraaaaard nog even weer checken met perslucht etc. Wordt vervolgd.

    By-the-way: die balansassen die aangedreven worden met een klein rollenkettinkje draaien 2x het toerental van de motor (12.000-15.000 rpm in mijn geval via een kettinkje met glijblokken en spanner :shock: )

    #17566016

    :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup

    #17566017

    :jerry :jerry

    goed bezig hoor!!

    respect voor je doorzettings vermogen!!!!

    #17566018

    Mooi dat er weer vooruitgang wordt geboekt! Dan heb je zometeen toch die “rock solid” motor waar je naar opzoek was. Ga zo door, en deze methode zullen we onthouden, wellicht komt het nog eens van pas :vertag

    #17566019

    goed bezig rik mogelijk het probleem gevonden zou lekker zijn als het straks weer lucht dicht is en dan wel goed blijft :thumb
    ik blijf het volgen

25 berichten aan het bekijken - 1,226 tot 1,250 (van in totaal 1,959)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.