Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,001 tot 1,025 (van in totaal 1,959)
  • Auteur

Ben nu aan het klepveren en kleprubbers wisselen (klepveren Volvo partnr. 9135130, van een B230 motor het kleine type veren). Heb nieuwe klepveren.

Even een klepveertang gemaakt. Werkt perfect :D

De helft zit er in intussen.

mooie tool man! :thumb

altijd leuk om met die spietjes te liggen klooien :jerry

De kop is klaar en de nieuwe nokkenassen zitten er in. De uitlaatkant liep nog net vrij rond en aan de inlaatkant moest ik heel iets materiaal weghalen aan de bovenkant bij de boringen voor de stoters.

Kleplift standaard: 8.65 in / 8.65 uitlaat (z20LET 9.50 in / 9.50 uit)
    Catcams 6100202: 10.95 in / 9.65 uitlaat

Klepdiameters zijn het zelfde als van de z20LET 33mm in / 29mm uit

ben benieuwd wat dat blokje gaat doen straks. :thumb De standaard nokkenassen zijn erg tam maar toch nog wel goed voor een 400 pk. ;)

Ik heb de hele ochtend gespendeerd om dit topic door te lezen. Wat een topwerk zeg! :thumb En ik vind t knap dat je steeds de draad weer op kunt pakken na de zoveelste tegenslag, ook deze keer zal het weer goedkomen :thumb

Hoi Rik,Dat Filmje spreekt boekdelen!Gaat goed van zn plek zeg! :thumb
    Ben MEGA nieuwsgierig naar de Saab motor.
    Ook mijn complimenten voor het eeuwige doorzettingsvermogen :thumb :thumb :thumb

De Saab B204L zit weer dicht.

Nu de andere motor er dadelijk uit halen….

Je gaat als een speer! En de auto straks ook.super!

indd zeg, dat gaat rap.
    volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerry

heb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
    niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??

@GSI Racer wrote:

indd zeg, dat gaat rap.
    volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerry

heb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
    niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??

Is allemaal nog als nieuw. Blok heeft amper een ton gelopen. Dit soort motoren loopt ook prima 350.000km.

Vorige week nog een 900 2.0 LPT op LPG gesloopt voor een kennis. Had 480.000 km gelopen. Motor zelf was nog nooit los geweest. Wel een keer de turbo vervangen en de koppeling 2x, verder alleen regulier onderhoud. :wors

oh dan kan het indd nog wel ff mee!

Vandaag voor de eerste keer de Saab motor gepast. Het goede nieuws is dat de nieuwe carterpan perfect past. Ook de motorkap gaat passen wanneer ik een klein stukje binnenste ‘rib’ weghaal.

Ook de kachelaansluiting achterop de kop zit mooi vrij….

De originele oliefilteradapter kan niet aan de zijkant van de motor blijven zitten (was ik al wel bang voor). Hier moet ik een adapterplaat voor gaan maken en een extern oliefilter toepassen.

Nog wat lastiger lijkt de waterpomp te worden. Bij een B204L uit een 900NG wordt deze aangedreven door de ‘rug’van de multiriem en draait ie linksom, tegen de krukas in. In de Ascona komt de stuurbekrachtigingspomp en de aircopomp te vervallen, waardoor de waterpomp niet zo kan blijven. Ik dacht een waterpomp te gaan gebruiken van een 9000, die wel een geribde poelie heeft en rechtsom draait. Deze waterpomp past echter toch niet zomaar :hmmz Nog maar eens over nadenken.

Dan blijft er nog genoeg over om uit te puzzelen: de spruitstukken, turbo, thermostaathuisaansluiting etc.

knap werk zeg!!
    maar het passen en meten moet indd nog beginnen als ik je zo hoor en zie ;)

good luck!

Electrische waterpomp?

@cuupi wrote:

Electrische waterpomp?

:thumb Dat zou inderdaad nog een (laatste) optie zijn.
    Het poeliewiel van de beoogde 9000-waterpomp kan eraf geschroefd. Wellicht kan ik deze een grotere ‘ET-waarde’ geven, waardoor deze weer dichter bij het blok komt (in lijn met de overige poelies).

Ook de bevestiging van de pomp tegen het distributiehuis is niet gelijk; hier moet ik ook nog eens goed naar kijken.
    Eerst maar eens de motorsteunen….en dat begint er intussen goed op te lijken :thumb

Naam: Rik Ophuis
    Hobby: Custom Engine Engineering ;-) :thumbup

Gebruik gewoon de 900 pomp… Plaats een looprol of zelfs 2 ipv de weggelaten aircopomp/stuurbekrachtigingspomp zodat de riem weer goed kan lopen en je bent er. ;)

Silent blocks van een Supra MA70 gebruikt (met dank aan de buurjongens :thumbup ). Mooi Toyota-stevig en goed doordacht. Kleine bouwhoogte. Ter vergelijk een standaard 2.0liter Opel trillingsdemper ernaast. Op de bijbehorende dikke schotels kon ik meteen lassen.

Motorsteun links:

Motorsteun rechts:

Dat lijkt me robuust genoeg toch ;)

ge-wel-dig!!! :wors

Super dat je het iedere keer weer voor elkaar krijgt Rik!! :thumb

En flot ook, de oude motor is kapot en binnen notime zit er weer iets compleet anders in.

Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?

(oh, en hulde voor het werk (wéér)) :wors

@2000 wrote:

Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?

Ja, dat is zeker de bedoeling. Maar dat duurt nog wel even.

Dat je nog tijd hebt om er foto’s van te maken en ook nog hier te plaatsen. Prachtig mooi. :wors

25 berichten aan het bekijken - 1,001 tot 1,025 (van in totaal 1,959)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.