Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,001 tot 1,025 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565770

    Ben nu aan het klepveren en kleprubbers wisselen (klepveren Volvo partnr. 9135130, van een B230 motor het kleine type veren). Heb nieuwe klepveren.

    Even een klepveertang gemaakt. Werkt perfect :D

    De helft zit er in intussen.

    #17565771

    mooie tool man! :thumb

    altijd leuk om met die spietjes te liggen klooien :jerry

    #17565772

    De kop is klaar en de nieuwe nokkenassen zitten er in. De uitlaatkant liep nog net vrij rond en aan de inlaatkant moest ik heel iets materiaal weghalen aan de bovenkant bij de boringen voor de stoters.

    Kleplift standaard: 8.65 in / 8.65 uitlaat (z20LET 9.50 in / 9.50 uit)
    Catcams 6100202: 10.95 in / 9.65 uitlaat

    Klepdiameters zijn het zelfde als van de z20LET 33mm in / 29mm uit

    #17565773

    ben benieuwd wat dat blokje gaat doen straks. :thumb De standaard nokkenassen zijn erg tam maar toch nog wel goed voor een 400 pk. ;)

    #17565774

    Ik heb de hele ochtend gespendeerd om dit topic door te lezen. Wat een topwerk zeg! :thumb En ik vind t knap dat je steeds de draad weer op kunt pakken na de zoveelste tegenslag, ook deze keer zal het weer goedkomen :thumb

    #17565775

    Hoi Rik,Dat Filmje spreekt boekdelen!Gaat goed van zn plek zeg! :thumb
    Ben MEGA nieuwsgierig naar de Saab motor.
    Ook mijn complimenten voor het eeuwige doorzettingsvermogen :thumb :thumb :thumb

    #17565776

    De Saab B204L zit weer dicht.

    Nu de andere motor er dadelijk uit halen….

    #17565777

    Je gaat als een speer! En de auto straks ook.super!

    #17565778

    indd zeg, dat gaat rap.
    volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerry

    heb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
    niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??

    #17565779

    @GSI Racer wrote:

    indd zeg, dat gaat rap.
    volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerry

    heb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
    niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??

    Is allemaal nog als nieuw. Blok heeft amper een ton gelopen. Dit soort motoren loopt ook prima 350.000km.

    #17565780

    Vorige week nog een 900 2.0 LPT op LPG gesloopt voor een kennis. Had 480.000 km gelopen. Motor zelf was nog nooit los geweest. Wel een keer de turbo vervangen en de koppeling 2x, verder alleen regulier onderhoud. :wors

    #17565781

    oh dan kan het indd nog wel ff mee!

    #17565782

    Vandaag voor de eerste keer de Saab motor gepast. Het goede nieuws is dat de nieuwe carterpan perfect past. Ook de motorkap gaat passen wanneer ik een klein stukje binnenste ‘rib’ weghaal.

    Ook de kachelaansluiting achterop de kop zit mooi vrij….

    De originele oliefilteradapter kan niet aan de zijkant van de motor blijven zitten (was ik al wel bang voor). Hier moet ik een adapterplaat voor gaan maken en een extern oliefilter toepassen.

    Nog wat lastiger lijkt de waterpomp te worden. Bij een B204L uit een 900NG wordt deze aangedreven door de ‘rug’van de multiriem en draait ie linksom, tegen de krukas in. In de Ascona komt de stuurbekrachtigingspomp en de aircopomp te vervallen, waardoor de waterpomp niet zo kan blijven. Ik dacht een waterpomp te gaan gebruiken van een 9000, die wel een geribde poelie heeft en rechtsom draait. Deze waterpomp past echter toch niet zomaar :hmmz Nog maar eens over nadenken.

    Dan blijft er nog genoeg over om uit te puzzelen: de spruitstukken, turbo, thermostaathuisaansluiting etc.

    #17565783

    knap werk zeg!!
    maar het passen en meten moet indd nog beginnen als ik je zo hoor en zie ;)

    good luck!

    #17565784

    Electrische waterpomp?

    #17565785

    @cuupi wrote:

    Electrische waterpomp?

    :thumb Dat zou inderdaad nog een (laatste) optie zijn.
    Het poeliewiel van de beoogde 9000-waterpomp kan eraf geschroefd. Wellicht kan ik deze een grotere ‘ET-waarde’ geven, waardoor deze weer dichter bij het blok komt (in lijn met de overige poelies).

    Ook de bevestiging van de pomp tegen het distributiehuis is niet gelijk; hier moet ik ook nog eens goed naar kijken.
    Eerst maar eens de motorsteunen….en dat begint er intussen goed op te lijken :thumb

    #17565786

    Naam: Rik Ophuis
    Hobby: Custom Engine Engineering ;-) :thumbup

    #17565787

    Gebruik gewoon de 900 pomp… Plaats een looprol of zelfs 2 ipv de weggelaten aircopomp/stuurbekrachtigingspomp zodat de riem weer goed kan lopen en je bent er. ;)

    #17565788

    Silent blocks van een Supra MA70 gebruikt (met dank aan de buurjongens :thumbup ). Mooi Toyota-stevig en goed doordacht. Kleine bouwhoogte. Ter vergelijk een standaard 2.0liter Opel trillingsdemper ernaast. Op de bijbehorende dikke schotels kon ik meteen lassen.

    Motorsteun links:

    Motorsteun rechts:

    Dat lijkt me robuust genoeg toch ;)

    #17565789

    ge-wel-dig!!! :wors

    #17565790

    Super dat je het iedere keer weer voor elkaar krijgt Rik!! :thumb

    #17565791

    En flot ook, de oude motor is kapot en binnen notime zit er weer iets compleet anders in.

    #17565792

    Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?

    (oh, en hulde voor het werk (wéér)) :wors

    #17565793

    @2000 wrote:

    Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?

    Ja, dat is zeker de bedoeling. Maar dat duurt nog wel even.

    #17565794

    Dat je nog tijd hebt om er foto’s van te maken en ook nog hier te plaatsen. Prachtig mooi. :wors

25 berichten aan het bekijken - 1,001 tot 1,025 (van in totaal 1,959)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.