Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565172

    By the way: Mocht je ooit gedacht hebben dat het leuk zou zijn om eens een keer een race-cursus te doen (ook als je niet van plan bent om direct wedstrijden te gaan rijden!). De race-licentie cursus van ADS (4 hele dagen en ca. 350 km per dag op de baan is geen uitzondering) is een van de mooiste belevenissen die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. Ook wij hebben wel een paar jaar tegen de prijs van zoiets aangehikt, maar achteraf was het dit meer dan waard.

    [/quote]

    Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?

    #17565173

    als ik zo die filmpies bekijk, krijg ik de indruk dat je best een beetje kunt sturen Rik:thumbup

    #17565174

    origineel gepost door Brammmm
    Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?

    Voor details over de race-cursus zou ik je willen verwijzen naar: http://www.ttraceworld.nl/racecur.html

    Groeten,

    Rik

    #17565175

    origineel gepost door Jaccoooo
    als ik zo die filmpies bekijk, krijg ik de indruk dat je best een beetje kunt sturen Rik:thumbup

    Dank je,
    oefening baart kunst en als je maar voldoende de gelegenheid krijgt (en NEEMT) om te doen wat je leuk vindt dan gaat het telkens beter en blijft het iedere keer weer super om te doen. Toen ik in 1990 voor de eerste keer over ‘De Ring’ reed in m’n toenmalige c-Kadett, ging het ook lang niet zo. Merken dat het steeds beter gaat maakt dat het leuk blijft.

    Nog klein stukje ‘glibberen’…:P

    http://www.youtube.com/watch?v=lBaeY5YdbDg

    #17565176

    origineel gepost door Rik Ophuis

    origineel gepost door Brammmm
    Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?

    Voor details over de race-cursus zou ik je willen verwijzen naar: http://www.ttraceworld.nl/racecur.html

    Groeten,

    Rik

    Hebben jullie een auto gehuurd? Of met de eigen wagen?

    #17565177

    bekijk de filmpjes, das toch een dikke ascona:D

    #17565178

    Ik wist niet dat de filmpjes van de race-curses zelf waren.. :hmmz

    #17565179

    errug leuke filmpjes:wors

    maat van me heeft jaren geleden ook die curses gedaan
    ik ben toen veel meegeweest

    ook wel vaak meegereden
    is inderdaad hoge fun factor

    jammer dat ik zo weinig tijd heb want als ik die filmpjes bekijk kriebelt het mij ook maar voorlopig is mijn ascona nog niet rijklaar

    #17565180

    Nog een klein stukje N.schleife bij Adenauer Forst toen het net wat begon te regenen :P

    http://www.youtube.com/watch?v=lCBIemKxKoA

    en nog een stukje van een verwoede poging om een 300+pk Porsche bij te houden (onbegonnen werk dus). Het insturen aan het eind van rechte stuk voorbij start/finish van de GP-Strecke lukt wel mooi (niet meteen de snelste manier, maar wel leuk om te doen):

    http://www.youtube.com/watch?v=zdDeBE7RElA

    #17565181

    :wors k’vind dat je behoorlijk bij blijft anders, sterk werk.

    #17565182

    origineel gepost door Rik Ophuis
    Inderdaad het laatste rondje GP, maar de tank was intussen zover leeg dat ie in bochtjes naar rechts helemaal dood viel (zo is er altijd wel weer wat !!

    Welke Tank rij jij mee Rik ?
    Ik had t zelfde probleem en heb nu een manta tank met een ascona vulhals die met een slang verbonden zijn , daarmee is t probleem helemaal weg !

    Ook beter tijdens driften als t foutgaat scheurt je tank niet maar de slang knikt :thumbup

    @ Erwin

    #17565183

    origineel gepost door gonzo powerrr

    origineel gepost door Rik Ophuis
    Inderdaad het laatste rondje GP, maar de tank was intussen zover leeg dat ie in bochtjes naar rechts helemaal dood viel (zo is er altijd wel weer wat !!

    Welke Tank rij jij mee Rik ?
    Ik had t zelfde probleem en heb nu een manta tank met een ascona vulhals die met een slang verbonden zijn , daarmee is t probleem helemaal weg !

    Ook beter tijdens driften als t foutgaat scheurt je tank niet maar de slang knikt :thumbup

    @ Erwin

    Ik rijd ook met een Manta-injectietank, maar ik heb de vulhals van een Ascona-carburateurtank overgelast (tank vol water gedaan etc.!)

    Op zich valt het probleem ook nog wel mee, maar als ik in de buurt van 1/4-vol kom dan heb ik het in lange doordraaiers. Zou met een extra catchtankje in de kofferbak ook wel op te lossen zijn.

    #17565184

    Bij de rally heeft Martijn Averdijk t ook met een catchtankje !

    Werkt perfect :thumbup

    #17565185

    Nu de geplande rij-activiteiten voor dit seizoen achter de rug zijn staat volgende winter-project op stapel:

    – Toyota Aisin W57 versnellingsbak pas maken voor ombouw in de Ascona.

    Waarom?
    Omdat de overbrengingsverhoudingen van de Getrag 265 sport niet helemaal zo mooi zijn als bijvoorbeeld van deze Toyota-bak (en ook niet zo mooi als van de ZF-bak uit de Ascona-B). De Getrag265 is wel veel sterker dan de ZF S5-18/3, maar naar het schijnt is deze Toyota versnellingsbak zelfs nog sterker.

    Overbrengingen even onder elkaar
    ZF S5-18/3 (Ascona-B overbreng): 1ste) 2.99 2e) 1.75 3e) 1.30 4e) 1.0 5e) 0.874
    Getrag 265 sport BMW E30 M3: 1ste) 3.72 2e) 2.40 3e) 1.77 4e) 1.26 5e) 1.00
    Toyota Aisin W57 (Supra MK2): 1ste) 3.285 2e) 1.894 3e) 1.275 4e) 1.0 5e) 0.861

    Van 3e naar 4e en 4e naar 5e versnelling zijn de stapjes bij de W57-bak veel kleiner dan bij de 265 sport en dat zijn nu net de versnellingen waar je in rijdt op een circuit.

    Deze Aisin W57 past niet ‘zomaar’ zoals je hieronder kunt zien:

    De aansluiting van de versnellingsbak op het koppelingshuis (Manta 1.8S) lijkt in de verste verte niet op elkaar.

    Deze bak heeft ook weer een schuivende spline-as aan de uitgang. De bijbehorende Toyota aandrijfas heb ik erbij, alsook de koppelingsplaat. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe of ik een adapterplaat tussen bak en koppelingshuis kan maken (en koppelingshuis uitfrezen)

    Wordt vervolgd :cool:

    #17565186

    Misschien is dit duidelijker dan al die overbrengingsverhoudingen:

    Wanneer je in iedere versnelling doortrekt tot 7.000 rpm dan zijn dit de toerentallen waarbij ie in de volgende versnelling oppakt / begint:

    Getrag 265 sport versus Aisin W57 (en ZF)
    2e: 4516 – 4036 (- 4097)
    3e: 5163 – 4712 (- 5200)
    4e: 4983 – 5490 (- 5385)
    5e: 5550 – 6027 (- 6118)

    De Getrag 265 sport is van 1 naar 2 en 2 naar 3 mooier, maar dit is minder ‘erg’ dan nadeel van 3 naar 4 en 4 naar 5 t.o.v. W57, want van 1-2-3 dan gaat de auto nog niet snel en kan ie het nog veel makkelijker doen. Daarnaast zijn 3e, 4e en 5e eerder de rijd-versnellingen………..heb ik gedacht.

    #17565187

    Dat is een mooie uitdaging voor deze winter en dat gaat jouw wel lukken denk ik

    #17565188

    Zijn er voor die RWD opeltjes uit die tijd geen 6-bakken pas te maken?

    #17565189

    origineel gepost door McLambo
    Zijn er voor die RWD opeltjes uit die tijd geen 6-bakken pas te maken?

    Vast wel, maar een 6-bak hoeft niet altijd gunstiger uit te pakken dan een 5. Ik heb bijvoorbeeld wel gekeken naar een ZF 6-bak voor een Corvette (en Omega Lotus), maar zo’n ding heeft zo’n verschrikkelijk lange overbrenging en grote stappen dat dit voor een toerenmotortje niets is. Zo’n versnellingsbak is trouwens relatief goedkoop (nieuw).

    Je zou misschien een 6-bak van een BMW E46 M3 kunnen nemen en een koppelingshuis overlassen (want de koppelingshuizen van nieuwere BMW’s zijn niet afneembaar). Ik ken hier zo de overbrengingen niet van, maar ik verwacht ook hier geen ‘close ratios’. Meestal hebben ze een korte 1 en een ongelofelijk lange 5 en 6.

    #17565190

    En jij zoekt een wat langere 1 en 2, en korte 3, 4 en 5 begrijp ik.

    #17565191

    origineel gepost door McLambo
    En jij zoekt een wat langere 1 en 2, en korte 3, 4 en 5 begrijp ik.

    EXACT! :thumbup

    Het mooiste is een competitie tandwielset voor in de Getrag 265 Opel bak. Hier adverteert wel een Oostenrijker mee op ebay, maar ik geloof dat alleen de tandwielen al 3.500,- kosten (en dan geef ik de pijp aan Maarten). Eerste versnelling 2.3 of zo en 5e = 1.0 en rest ertussen; niet geschikt om met een caravan erachter mee weg te rijden.

    Ik geloof dat jij ook nog wel eens naar de Koln-Ahrweiler rally voor Youngtimers ging (of heb ik dit fout?). Hoe dan ook hier deed een aantal jaren een Rotmanns Ascona 400 van ene Berlandy mee. Won ook gewoon ieder jaar. Hier zat ook zo’n competitie Getrag 265 achter. Ding had ongeveer de acceleratiegegevens vergelijkbaar met die van een Honda 900RR Fireblade.

    #17565192

    Stond in de planning maar niet kunnen gaan door omstandigheden. Aankomend jaar staan een flink aantal classic rallies op het programma, want dat heeft toch wel mijn voorkeur.

    Petje af voor je creativiteit en doorzettings vermogen om de Ascona nog beter te maken telkens weer! :wors

    #17565193

    Bekende bak..;)

    Succes ermee in ieder geval.:thumbup

    #17565194

    heeft die bak ook een schuifflens aandrijfas trouwens ?

    ik vraag me af, klopt de gedachtengang wel helemaal ?

    er ff vanuitgaande dat je schakelt bij 7500rpm en met 17inch 215/40 rijdt en een 3.54 (?) volvo as, betekent dat je pas BOVEN de 242km/h naar de 5 zou moeten opschakelen, met de begrenzer op 8000 is dat pas 258km/h….
    Mocht dat niet genoeg zijn , zou je nog een 215/45 kunnen nemen, maar ik vermoed dat 220-250pk dat toch al niet helemaal gaat trekken :P

    de stappen zijn mss wel iets kleiner maar de totale overbrengingen liggen wèl een stuk hoger
    dan zou je wellicht weer naar een kortere achteras moeten gaan .
    Tenzij je nu al met een 3.73 of korter rijdt ? dan liggen de kaarten iets anders

    #17565195

    [rquote=1825212&tid=117147&author=mr-turbo]heeft die bak ook een schuifflens aandrijfas trouwens ?

    ik vraag me af, klopt de gedachtengang wel helemaal ?

    er ff vanuitgaande dat je schakelt bij 7500rpm en met 17inch 215/40 rijdt en een 3.54 (?) volvo as, betekent dat je pas BOVEN de 242km/h naar de 5 zou moeten opschakelen, met de begrenzer op 8000 is dat pas 258km/h….
    Mocht dat niet genoeg zijn , zou je nog een 215/45 kunnen nemen, maar ik vermoed dat 220-250pk dat toch al niet helemaal gaat trekken :P

    de stappen zijn mss wel iets kleiner maar de totale overbrengingen liggen wèl een stuk hoger
    dan zou je wellicht weer naar een kortere achteras moeten gaan .
    Tenzij je nu al met een 3.73 of korter rijdt ? dan liggen de kaarten iets anders [/rquote]

    Ja, in tegenstelling tot de M3 Getrag heeft deze weer een schuivende spline aan de uitgang.

    3.91 en 215/40-16 (575mm)

    #17565196

    3.91 diff? Waar heb je die dan uitgehaald, de opel diff’s zijn o.a. 3.44, 3.67, 3.89, 4.22 en nog wel meer, maar deze zijn de meest voorkomende bij mijn weten.

25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 1,959)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.