Mijn nieuwe C20XE’tje

Forumindex Forums Modellen Corsa Mijn nieuwe C20XE’tje

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur

Beste medeweggebruikers,

Sinds een paar weken heb ik een andere Corsa B erbij, eentje met een C20XE… Helaas is de koppakking naar de maan, dus vond ik het wel tijd voor een paar vragen :P

1) Hoe kan ik precies achterhalen uit wat voor auto deze C20XE (150pk) komt? (verkoper zei; Opel Omega uit ’92, weet’t alleen niet zeker)
    2) Zit er bij deze motor een lambda? En hoe kan ik dit zelf controleren?
    3) De achterbanden (185/60/14) zijn opgepuft tot 0,9 bar… Dit kan toch nooit goed zijn?? Banden zakken niet door, maar vergeleken m’n vorige setje banden (2,2bar) vind ik het toch maar weinig…
    4) De achterremmen werken niet gelijkmatig (85% verschil), waar kan dit aan liggen… Remcilinder of iets dergelijks toevallig? Dit zijn trouwens trommelremmen, en dus;
    5) Is het misschien verstandiger om deze te vervangen door schijfremmen?
    6) Garage beweert dat de radiator (van de originele 1.6, is een Corsa B GSi) niet voldoende kan koelen voor een 2.0L, terwijl hij bij normaal/sportief rijden toch netjes tussen de 88 a 91 graden blijft… Zit hier waarheid in?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Speed is the new definition of fun :D

omega kan al niet

zal of een vectra 2000 ,calibra of astra gsi zijn
    deze motor heeft normaal een lambda sonde ja
    anders zou het een 20xe zijn

20XE C20XE:

kadett-E: 20XE en C20XE
    Vectra-A: 20XE en C20XE
    Astra-F: C20XE
    Calibra: C20XE

de 20XE is de lambdaloze variant

brand je motorregellampje als je contact aan zet???

zo nee, dan zal deze niet aalgesloten zijn, dan zie je m ook niet branden als je zonder lambda rijdt met een C20XE..

zou het wel goed nakijken…

motorcode staat hier:

Willem

Bedankt voor de reacties :)

Zal, zodra ik m’n trouwe beestje weer zie, even kijken naar dat MM-lampje kijken. Maar aangezien het naar zegge een C20XE is, dan neem ik aan dat er een lambda op zit.
    Ik denk dat ’t ook mooi tijd is voor een nieuw standaard pakketje distri+pomp, aangezien dat ding nu toch op de operatie-tafel ligt :P

@opelpower89 wrote:

omega kan al niet

Waarom zou het geen c20xe uit een Omega kunnen zijn?

ik heb een c20ne uit een Omega in me corsa liggen, uiteraart met andere bak ;)

De 1ste omega met c20xe móet nog uit de fabriek rollen

@Klopper wrote:

Beste medeweggebruikers,

Sinds een paar weken heb ik een andere Corsa B erbij, eentje met een C20XE… Helaas is de koppakking naar de maan, dus vond ik het wel tijd voor een paar vragen :P

1) Hoe kan ik precies achterhalen uit wat voor auto deze C20XE (150pk) komt? (verkoper zei; Opel Omega uit ’92, weet’t alleen niet zeker)
    Zoals al gezegd: Omega= onmogelijk… Tenzij dat de desbetreffende omega ook ’n motor ombouw heeft ondergaan

Kijk op uitlaatspruitstuk, net na het blok. Daar moet ‘ie zitten, als er een er op zit

3) De achterbanden (185/60/14) zijn opgepuft tot 0,9 bar… Dit kan toch nooit goed zijn?? Banden zakken niet door, maar vergeleken m’n vorige setje banden (2,2bar) vind ik het toch maar weinig…
    Veels te weinig, moet >1.9bar zijn

4) De achterremmen werken niet gelijkmatig (85% verschil), waar kan dit aan liggen… Remcilinder of iets dergelijks toevallig? Dit zijn trouwens trommelremmen, en dus;
    Kan vanalles zijn, je kunt het beste alles loshalen en nalopen.

Is niet noodzakelijk (bij standaard vermogen), wel heel verstandig.

6) Garage beweert dat de radiator (van de originele 1.6, is een Corsa B GSi) niet voldoende kan koelen voor een 2.0L, terwijl hij bij normaal/sportief rijden toch netjes tussen de 88 a 91 graden blijft… Zit hier waarheid in?
    GSI radiator voldoet prima…

Met je radiateur wil dat best, maar mischien wel even een ander thermostaatje er in die eerder open gaat.

idd, een C20LET thermostaat er in mikken. Was ik vergeten te melden.

1: idd zoals wim zegt, tenzij die omega idd ook een ombouw gehad heeft
    2: Lambda Sonde zit thv de rechter aandrijfas
    3: bandjes oppompen tot 2 bar
    4: lossen en alles controleren, denk dat je de kant die t minste remt alleen op hoeft te stellen ( hoe is de handrem? )
    5: trommels voldoen prima, schijf ombouw is ook niet zo 1-2-3 gedaan
    6: radiateur voldoet prima, ik rij een corsa a met een B gsi radiateur en dat met een c20let… koelt prima

@otdh wrote:

1: idd zoals wim zegt, tenzij die omega idd ook een ombouw gehad heeft
    2: Lambda Sonde zit thv de rechter aandrijfas
    3: bandjes oppompen tot 2 bar
    4: lossen en alles controleren, denk dat je de kant die t minste remt alleen op hoeft te stellen ( hoe is de handrem? )
    5: trommels voldoen prima, schijf ombouw is ook niet zo 1-2-3 gedaan
    6: radiateur voldoet prima, ik rij een corsa a met een B gsi radiateur en dat met een c20let… koelt prima

Na-aper! Haha! :wink:

4) Volgens degene die ‘m na heeft gekeken net voor de aankoop, zei dat ’t waarschijnlijk aan een remcilinder ligt? Heb hier verder geen verstand van, maar misschien dat ’t jullie iets zegt?
    Ik moet de handrem veeel verder omhoog trekken (vergeleken m’n 1.4’tje) voordat hij echt vast staat. En ‘m geparkeerd laten staan op een heuveltje lijkt me al geen goed plan…

Onder de auto bij de achteras/brug kun je de handrem stellen.
    Kan je hem niet meer verstellen… Moet hij vervangen worden.

Even nog een kort vraagje tussendoor… Heb gelezen op Corsa-NovaTuning dat ik ook een koppakking van een C20LET erop kan leggen, vanwege de sterkere brug tussen de cilinders. Maar hoe zit het precies met de dikte van deze pakking? Zijn deze exact gelijk? Want anders is achteraf de compressie natuurlijk anders.

@Klopper wrote:

Beste medeweggebruikers,

1) No clue.
    2) Ja. Moet om een motorcode beginnend met een letter te hebben. Anders was het een 20XE ipv een C20XE. (introductie van emissienorm => opel motor beginnend met een letter. Daar voor waren blok codes beginnend met een cijfer.)
    3) Dat is wel dramatisch weinig ja. Ik gok dat de load index van je banden erg hoog is en dattie daardoor op de wangen blijft staan, maar ik zou er toch wel gauw 2bar in pompen. Zachte bandjes hebben veel grip, maar slijten ook veel harder en ongelijkmatiger.
    4) Remdruk verdeler vervangen
    5) Kan je doen. Niet per defintie nodig gezien de meeste remkracht op de voorkant zit (daar verplaatst ook het meeste gewicht heen wanneer je remt). Grote remmen op de voorkant is wel aan te raden. Wie hard wil gaan moet ook hard kunnen stoppen.
    6) Als de praktijk anders uitwijst, heeft de garage ongelijk. Maar in theorie klopt het wel, gezien kleinere motoren vaak een radiator hebben die wat minder hitte weg kan pompen.

@Klopper wrote:

Even nog een kort vraagje tussendoor… Heb gelezen op Corsa-NovaTuning dat ik ook een koppakking van een C20LET erop kan leggen, vanwege de sterkere brug tussen de cilinders. Maar hoe zit het precies met de dikte van deze pakking? Zijn deze exact gelijk? Want anders is achteraf de compressie natuurlijk anders.

Pakkingen wijken niet zo dramatisch af dat je compressie oppeens totaal anders is.
    De LET heeft andere zuigers, waardoor de compressie lager ligt. Is verder ongeveer hetzelfde blok.
    Ergo: Kan prima.

@mayhem wrote:

De 1ste omega met c20xe móet nog uit de fabriek rollen

Ahh ofcourse. Die zijn er alleen met X20XEV, aka de 2.0 16v Ecotec 136PK, toch?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.