Mijn manta turbo

Forumindex Forums Modellen Manta Mijn manta turbo

19 berichten aan het bekijken - 126 tot 144 (van in totaal 144)
  • Auteur
    Berichten
  • #18334123

    12 sept


    @Emiel
    : De voorwielophanging doet het prima, ik heb er kwa techniek geen omkijken meer naar gehad, ik heb enkel de rijhoogte een paar keer veranderd om de ideale balans voor de roleigenschappen te krijgen. Achter heb ik alleen af en toe een stuiterende achteras met wegtrekken in de 1e versnelling, maar dat is weg zodra ik naar zn 2e ga. :D

    Tijdens de laatste drift dag een gopro meegenomen, alleen had ik er geen zuignap bij om hem aan de buitenkant van de auto te zetten.. De andere optie was vanaf de rugleuning van de bijrijdersstoel filmen, ook wel leuk geworden.
    5 uur driften, en alles is nog heel! king:

    https://www.dropbox.com/s/iwck1f09om3hf … 1.wmv?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/i3els1aya3ush … 2.wmv?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/2uqfo0o16ifha … 4.wmv?dl=0

    14 sept

    Zondag 25 september lekker een dagje de manta uitlaten bij de fedoc circuit dag in emmer compascuum. :D Misschien ook nog wel even meedoen met de sprint

    23 sept

    Vette pech, ik dacht even snel de turbo te reviseren. Blijkt de hele turbine rotor aan gort te zijn, waarschijnlijk is er tijdens de driftdag wat losgekomen in het spruitstuk (stukje lasslak ofzo) wat er samen met een uitlaatgas temperatuur van rond 700 graden voor gezorgd heeft dat er een stuk van de vaantjes af is.

    [img]https://i.imgur.com/ivGNOg3.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/H4cXlv7.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/jnIYUsl.jpg[/img]

    Nieuwe turbo is inmiddels binnen maar dat is net een ander model dus er moet weer wat vermaakt worden hier en daar, verder is er gelukkig niets stuk.
    Ik ben aanstaande zondag dan ook niet aanwezig bij de fedoc circuitdag.

    Corsaliefhebber:
    Gelukkig dat de schade hierbij gebleven is, wat voor Turbo komt er nu op?

    24 sept

    Een gt2871r met een compressor a/r van .60 en een turbine a/r van .82.
    Ik had eerst voor een gt3076 gekozen, maar die is toch wat te groot, het idee erachter was dat ik dan niet opnieuw het management hoefde te remappen. De oude turbo was ook flink aan de maat, en ging bij 3000 toeren boosten, een maatje kleiner zou ook wat eerder op druk moeten komen.

    #18334124

    Bovenstaande post zijn de “verdwenen” maanden van het oude forum.

    #18348134

    Update! Nadat het forum vernie(l)uwd was, waren er veel forum posts verdwenen. Nog vervelender is dat photobucket ook besloten heeft om alleen nog maar dik betaald foto’s te delen… Tip voor degenen met het zelfde probleem: download heel je album van photobucket en upload hem weer naar http://www.imgur.com werkt prima en is gratis.
    Ondertussen is er veel aan de manta gebeurd, eerst een nieuwe turbo met spruitstuk op de manta gemaakt en nadat de manta een poos als de brandweer ging “per ongeluk”
    de turbodruk toch wat te hoog gezet en het blok opgeblazen.. Nu had ik al het vermoeden dat de motor het niet al te lang zou houden met zoveel vermogen, en was ik al op de achtergrond begonnen met een nieuwe motor. Deze is nu op een haar na klaar en gaat zsm in de manta om nog uitgebreid te kunnen testen voor de winter er weer is.
    Lijstje met specs:
    omega zuigers 95.5mm voor Cih 2.4
    Wossenner mls koppakking
    H profiel drijfstangen 141.5mm lang
    2.0 krukas en onderblok met versterkte lagers
    Alles gebalanceerd tot 0.5 gram
    Compressieverhouding verlaagd tot 8.0 op 1 door de compressie kam van de zuigers af te frezen.
    Cilinderkop geflowd, gepolijst, gevlakt en van harde zittingen voorzien.
    Uitlaat klepgeleiders smaller gemaakt voor normale klepseals.
    Zware klepveren en vaste stoters icm de standaard 2.0e nokkenas.
    Spatplaat in het carter en een olieretour voor de turbo.

    [img]https://i.imgur.com/ZJJbh0M.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/lmFP43t.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Rxnuu0H.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/tgIc9ek.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/7KspsmX.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/ozWBqFb.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/0YBUhRm.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Cllgqm2.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/YntBfX8.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/IyV6wJ7.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/PfRYbfq.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/GPBlN3Z.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Wpmmd7v.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/6OXWn3U.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Cnox1OJ.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/VVWOQQz.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/HLq4Mip.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/0kmqDBX.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Oak2AYG.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/Oak2AYG.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/W8TfmU6.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/x59h8Yj.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/jo0K73L.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/VXSNBEe.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/YtjdvdS.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/PD9NksP.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/d2Fuf26.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/xu2zXKO.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/YCPNSMu.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/oTG6nZc.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/ONqKJtP.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/0zM9ys2.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/wK0BNGu.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/cZ0ej3R.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/cwxg9Uo.jpg[/img]

    #18349148

    Inmiddels is de cilinderkop gepolijst en de motor in elkaar gezet. Er komt ook een nieuw motormanagement op, daarom zijn er op het inlaat gedeelte wat aanpassingen gedaan. Er is een nieuwe stationair regelklep met 4 polige stappenmotor op de plek van de rembekrachtiger aansluiting gekomen, de slang voor de rembekrachtiger is een stukje verplaatst naar voren.
    Vlak naast de stappenmotor is een nieuwe map sensor/luchttemperatuur sensor combo gemonteerd, de map sensor is tot 3 bar.
    Verder blijven de bestaande sensoren en actuatoren gehandhaafd.
    [img]https://i.imgur.com/Eq5Wi2S.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/gJOJy5v.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/CRoX0Qi.jpg[/img]
    [img]https://i.imgur.com/VUHjrL0.jpg[/img]

    #18349253

    Je hebt die omega’s hopelijk wel wat meer speling gegeven als wat ze voor N/a gebruik moeten hebben ?
    Omega is wat karig met spelingen opgeven maar bv woessner heeft (meen ik uit mijn hoofd) voor dezelfde zuiger bij n/a tov turbo 3/100 meer nodig , en volgens mij zetten die omega’s een heel stuk meer uit tov koud – de omega’s in mijn n/a motor hoor ik een stuk meer rammelen als de motor koud is als de woessners in mijn turbo

    :good:

    #18349254

    Dat van die extra zuigerspeling is mij niets van bekend, ik heb de specificaties van de fabrikant aangehouden. Kwa design is de omega zuiger naar de rok toe taps uitlopend, vanuit deze maat is de boring door omega vastgesteld. De omtrek ter hoogte van de zuigerveren is een stuk kleiner. Het uitzettings coëfficiënt staat vast voor het soort aluminium wat voor de zuiger is gebruikt, en wat voor soort alu wossener gebruikt dat weet ik niet. We gaan het meemaken, hopen maar dat ie heel blijft.

    #18373723

    Na lange tijd toch weer wat nieuws te melden.

    Na een poosje pauze en andere prioriteiten is de manta weer aan de beurt.

    Inmiddels is de motor ingebouwd, nieuwe kabelboom gemaakt en geïnstalleerd en het olie systeem verbeterd.

    Bij het verbouwen van de oliepomp gingen er helaas wat dingen mis, Risse had mij keurig een grotere/versterkte oliepomp geleverd maar deze gaf problemen.

    De boring van het nieuwe tandwiel wat over de as in het distributiehuis valt was te klein! Uiteraard maar een fractie maar dit zorgde ervoor dat de boring begon te vreten op de as en klem kwam te zitten tijdens draaien (gelukkig met een boormachine en niet op de motor :scratch:  ).

    Na veel gemeet en heen en weer gemail met risse de boel teruggestuurd en ik kreeg zowaar bevestiging van een productiefout.

    Na enkele maanden stuurde risse me een bericht dat hun toeleverancier de problemen opgelost had en stuurden ze mij een nieuwe pomp toe, deze paste gelukkig feilloos in de motor.

    Al met al wel netjes afgehandeld door Risse.

    Inmiddels zijn alle systemen getest en is de motor klaar om te starten, dit zal ergens komende maand wel zover komen.

    213101112

     

    #18373724

    Achteraf heel blij dat het vastgelopen tandwiel geen schade aan het pomphuis veroorzaakt heeft.

    IMG_20191005_143829IMG_20191005_151808IMG_20191005_151833IMG_20191005_152037IMG_20191005_152128IMG_20191005_152140

    #18373755

    Ben erg benieuwd wat de motor gaat doen.

    Zo,n set zuigers en drijfstangen zou mijn turbo motor ook kunnen gebruiken, maar twijfel nog over kleinere turbo met standaard zuigers.

    maar :good-job:

    #18373828

    Inmiddels heeft de motor afgelopen weekend even stationair gedraaid, dit ging vlekkeloos :rolling:

    Deze week laat ik de cardanas nog inkorten en balanceren, daarna maar eens een stukje rijden.

    Motor klinkt netjes zonder bijgeluiden met een basis afstelling in het management.

    #18422881

    Achteras is inmiddels vervangen door een rekord E as, deze is gestraald en kaalgeslepen waarna er nieuwe bevestigingspunten opgelast zijn.

    Overbrenging van de nieuwe as is 3.45 met een pignonwiel van 11 tanden in plaats van 9. Hier is een gripper platensper va 70% en 120nm voorkoppel in gegaan.

    Helaas is de steek van de remankerplaat niet hetzelfde als de manta (De manta heeft 4 boutgaten op onderling dezelfde afstand) Bij een rekord as is de onderlinge afstand van de onderste 2 boutgaten kleiner. Er moesten dus ook nieuwe remklauw adapterplaten gemaakt worden.

    Mocht er interesse zijn voor deze adapterplaten, dan kan ik de autocad tekeningen hier misschien ook posten..

    Ook de voorremmen zijn verzwaard, dit waren eerst omega v6 klauwen en schijven. De schijven zijn blijven zitten, maar de remklauwen zijn vervangen door brembo 4 pots van een peugeot 406 coupe. Deze hebben een grotere steek, dus hier zijn ook adapterplaten voor gemaakt.

    IMG_20210605_105926IMG_20210605_105953IMG_20210605_121118IMG_20210605_180342IMG-20210511-WA0001IMG-20210511-WA0003IMG-20210525-WA0003IMG-20210525-WA0005IMG-20210603-WA0000IMG-20210605-WA0001IMG-20210605-WA0003IMG-20210605-WA0005

    #18534358

    IMG_20230608_144040IMG_20230608_144124Na wat kilometers rijden toch weer nieuwe aanpassingen gemaakt. Polyester motorkap en voorschermen, dat scheelde 35 kg. Een watergekoelde Intercooler, want de vorige werd na een poosje toch behoorlijk warm. De inlaat temperatuur blijft nu onder 40 graden met een buiten temperatuur van 21 graden, met de oude intercooler zag ik soms 65 graden voorbij komen.

    Betere hitteschilden tussen in en Uitlaat werken ook goed, zeker wanneer de auto warm stilgezet word en daarna weer gestart.

    Verzwaarde 6 punts drukgroep tot 400nm, want de “standaard” bmw 635 drukgroep ging tot 260nm en die begon te slippen in de 3e versnelling.

    Totaal gewicht van de auto in deze setup is 965kg met een gewicht verdeling van 62% voor en 38% achter.

    De accu moet nog naar de kofferbak en de deur bekleding nog wat afslanken, dan begint het op een stabiele auto te lijken.

    Vermogen is meer dan genoeg

    #18534377

    IMG_20230608_144137IMG_20230608_144211IMG_20230608_144228

    #18534382

    <p style=”text-align: left;”>Alle oudere foto’s die niet meer op eerdere pagina’s te vinden zijn. d2Fuf26ZJJbh0McZ0ej3RYtjdvdSYntBfX8YCPNSMuWpmmd7vVXSNBEeW8TfmU6VVWOQQzPfRYbfqOak2AYGONqKJtPHLq4MipIyV6wJ7GPBlN3ZCllgqm20zM9ys20kmqDBX0wo3THiIMG_20210425_1706360YBUhRmIMG_20210425_165536IMG_20210425_165525IMG-20211115-WA0002IMG_20210619_220832IMG-20210615-WA0005IMG-20210316-WA0010IMG_20200421_125550IMG_20200420_210930</p>

    #18534388
      <li style=”text-align: right;”>IMG_20210501_105201
    #18545995

    IMG_20230910_124751IMG_20230910_124755IMG_20230910_124811IMG_20230910_124816

    #18546005

    Vraagje aan de manta 400 / rally rijders, heeft iemand dit vaker meegemaakt met de manta? De bovenlinks van de 4 link achteras ophanging scheuren uit de bodemplaat. Bij veel koppel en grip drukt de achteras ophanging daar zo hard op dat de boel naar boven gedrukt word, met scheuren naast de lasnaden in het originele plaatwerk van de bodem… De manta heeft veel koppel (+/- 500nm). Heeft bijvoorbeeld de 400 uitvoering hier verstevigingen of iets dergelijks voor? Zat er nu aan te denken om de ophanging door te lassen aan de rolkooi..

    #18546025

    volgens mij is de bodemplaat daar bij een manta 400 ook versterkt

    #18546066

    Thanks, ik zal eens zoeken of daar een plaatje van te vinden is.

19 berichten aan het bekijken - 126 tot 144 (van in totaal 144)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.