mijn ascona 400 project updateje

Forumindex Forums Modellen Ascona mijn ascona 400 project updateje

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 241)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206341

    he mensen heb toch maar weer de moeite genomen om het project terug te plaatsen

    t was verdwenen door n schoonmaak actie:o:o:o:o:(
    maar na n aantal verzoekjes nu dus terug:thumbup:thumbup

    ff beginnen bij t begin

    het was een 1,9 n toen ik hem voor 250 euro kocht met nieuwe apk
    heb er eerst ff n poosje mee gereden
    ook al n beetje veranderd
    maar toen kwam toch het
    “point of no return”
    het ding ging uitelkaar
    om een metamorfose te ondergaan

    zo was de auto toen ik hem kocht
    enkel zat er ook nog zo,n jaren 80 emperiaal op
    die ik na enig aandringen bij de verkoper mocht 8terlaten

    al snel kreeg die n iets ander smoeltje en andere wieltjes


    en natuurlijk een snelle biesheuvel raam sticker
    hierdoor had ie maar zo 0,0 pk meer:P

    intussen een ander front erbij gekocht

    en gemonteerd

    vanaf dit punt heb ik er niet lang meer meegereden

    hij is vrij snel hierna naar m,n ouders gegaan
    waar hij veel is verbouwd

    dit is dus al bij hun 8ter m,n workshop
    hier zit de volledige uitbouw der ff op
    om de sparbordranden af te tekenen
    ook is de motor reeds vertrokken
    en licht er ff een “kapotte 16v”
    voor in de plaats
    deze motor had ik nog liggen in delen
    het is niet de 16 v die der uiteindelijk inkomt
    maar ging ook enkel om de maten;)


    iemand die goed kijkt ziet een andere inlaat als bij n standaard hierover straks meer

    hier is de uitbou der alweer af en de randen eruit geslepen
    beetje jammer want de vorige eigenaar had er achter net andere randen inlaten zetten


    nu werd het tijd om echt te beginnen
    heb intussen een spit gemaakt zodat
    de bodum iets beter bereikbaar is

    hier zitten achter de nieuwe verhoogde binnenschermen
    der alweer in

    kwam toch best nog veel roest tegen dus dat moest verdwijnen

    de complete deurstijlen waren rot
    dus die heb ik er nieuwe ingemaakt
    ook onder de kap was het niet zo best
    oa de accubak was vergaan

    op deze foto is al te zien de versteviging die boven op het binnescherm zit
    op de volgende foto
    de onderste versteviging in het binnenscherm

    dit alles maak ik na aan hand van de homolgatie papieren die ik heb van een groep 4 ascona 400

    hier zit de nieuwe accubak der ook weer in
    deze was nergens meer nieuw te verkrijgen
    dus bood gtw mij aan deze ff uit n vlakke plaat te kloppen:thumbup

    nu eerts maar es ff de spatborden erop gehangen
    en ff de kap der opgelegt
    omt ekijken of de boel nog n beetje pastte na alle las werkzaamheden

    op de foto zie je nog een stalen motorkap
    met de “400”gaten
    deze kap heb ik intussen verkocht
    en zo,n zelfde maar dan van polyesther weer gekocht

    nu de motroruimte zover was was het tijd voor de achteras
    ophanging
    zoals sommige wel weten heeft de ascona / manta 400
    een heel ander ophanging
    dan de standaard ascona / manta
    dus de meine moest dat ook hebben
    daarvoor moesten er ander balken onder de auto komen
    dus die heb ik maar ff gemaakt

    hier liggen de balkjes al zo,n beetje te plek
    zamen met de as
    ook had ik al weer wat onderdelen verzameld
    zoals de remschijven van een opel diplomat
    hier te zien geventileerd op de achteras;):thumbup

    op de volgende foto zitten de balkjes al op hun plek
    is het grote gat boven het diff alweer dicht
    en zit er aal een sleuf in de bodum
    waardoor de bovenste reactiestangen straks naar binnen moeten.

    bij een straat versie 400 blijven de bovenste armen onder de auto(dus niet DOOR de bodum)

    dit heeft als voor deel dat er geen achterbank inpast:D

    hier nog ff een plaatje van de nieuwe tunnel voor het diff

    om de sleuven voor de bovenste reactie stangen
    binnen in de auto dichttemaken
    zijn ook hier nieuwe “tunnels” voor nodig
    dus ook die maar ff gefabriceerd

    tunnel op z,n plek

    achterbank.jpg

    zoals je ziet hier geen achterbank weer:o:thumbup

    ook waren de krik steunen verrot
    dus ook daar maar 2 nieuwen voor besteld
    voorzien van hun versteviging
    en op hun plaats gelast

    tot zover ben ik momenteel met de carresorie
    hoop binnen kort weer tijd over te hebben
    om verder te gaan

    ben tussen kerst en nieuwjaar vrij
    licht in m,n planning dan de bodumplaat zover af te krijgen
    moet enkel nog de kofferbak bodum er weer inlassen
    niet dat deze verrot was
    maar bij een rally 400 was die nogal wat anders dan bij een standaard koets dus moest mein bodum ook wijken
    hierover binnen kort meer………….

    intussen tijd heb ik gaandeweg het project nog wel het een en ander buiten de carresorie om gedaan
    zoals:

    de remmen,
    de voorste klaauwen komen van een volvo
    en hebben 4 zuigers
    de achterste komen van een diplomat

    deze klauwen zijn gestraald en gepoedercoat
    daarne opnieuw gemonteerd met revisie setjes voor alle rubbers

    ook maar ff letters erop gespoten
    dit ontwerp komt van gtw
    brambo in plaats van brembo
    en tja hier ging het ff fout
    de spuitmalletjes zaten eigenlijk op de kop
    als dit mij uiteindelijk stoort verzin ik er wel wat op

    ook motorisch ben ik bezig geweest
    der komt uiteraard een 16 v in
    hier wou ik dubbele webers op zetten
    dus moest er n ontseking komen van een d kadet gte
    door n tip van een forum lid
    ontdekte ik dat hier weer n verdelerkap van een peugeot 1,9 gti op past deze is verder gelijk aan de standaard kap
    aleen dan haaks
    dat scheel net weer wat ruimt en staat ook mooier
    ik was op zoek naar een setje 45 er webers
    maar kon die niet vinden
    liep toen tegen een set 48er aan:o
    of deze te groot zijn weet ik nog niet
    de tijd zal het leren
    wel zijn er nog een set “wildere”nokkenassen gekocht
    en komen er nog grotere kleppen in de “coscast”kop
    dus ook dit zal wel goedkomen

    ook moet er een ander dashbord inkomen
    hiervoor heb ik een grote toerenteller moeten zoeken

    en een inbou frame gemaakt
    de metertjes komen nog andere in die der nu ff inzitten zijn enkle voor het plaatje

    heb uiteraard nog veel meer onderdelen verzameld
    maar die komen in een later stadium wel aan bod

    verder zoek ik nog steeds de windsplitters
    daar is lastig aan te komen
    wie me daar aan helpen kan
    graag:thumbup:thumbup:thumbup

    ff een plaatje voor de duidelijkheid

    t gaat dus om de zwarte strippen die op de spatbord rand staan;)

    de kleuren die op deze auto zitten
    zijn ook de kleuren die de meine moet gaan krijgen:thumbup

    om toch t max uit de motor te krijgen
    gaat er n ander lichter vliegwiel in komen
    dus dan ook aan de andere kant van de krukas denken

    en heb ff uit aluminium poelies gedraaid

    scheelt uiteraard geen bulten pk,s maar alle beetjes helpen

    intussen zit der ook al n nieuwe bodum in de kofferbak
    net ff anders als n standaard ascona:P;)



    ook de tussenas is anders namelijk in 2 delen dus voor t tussenlager van die as moest ook n steun komen

    ook voor de draagarm bevestiging moesten er 2 steuntjes bij komen
    deze moeten nog wel ff doorgeboord worden;)

    de auto gaat nu tijdelijk uit het spit
    om de bodum aan de binnekant klaar te kunnen maken

    hier staat de ascona achter weer op de wielen
    en ik heb hem meteen maar ff uitgelaten

    toen een stukje voortrein der ondergeschroefd
    onderblok van een 16v der ingehangen zamen met de 265 bak

    tunnel uitgeslepen om ruimte te maken voor deze bak en om het tunnel gat te verplaatsen
    onder de auto bleek inderdaad dat ik iets te ethousiast de bak ophanging had doorgelast
    maar t valt nog mee
    had al een aangepaste steun bij die 265 bak
    (bak heeft eerder in een manta gezeten)

    kan de ophanging wel gebruiken zoals die der nu in zit;);)

    heb voor de voor ophanging ook nog ff teflon bussen
    gedraaid
    (tervervanging van de rubbers daar waar de draagar aan het chassis komt) de rest is in pu wel verkrijgbaar
    dus ga ik die niet zelf maken

    hier heb ik tijdelijk ff een onderblok +versnellings bak der ingehangen
    om het nieuwe pook gat te kunnen positioneren;)
    hiervoor heb ik een afdekplaat uit n manta(met 5bak) gebruikt omdat ik hem niet hoog genoeg vond heb ik het ding doormidden gesneden en +/-een cm er tussen gelast
    toen het ding op de tunnelgeplaatst

    ook heb ik alvast de steunen voor de kooi der ingelast
    terhoogte van de b stijl
    bestuurderskant

    bijrijderskant

    nu wordt het zolangsaam aan tijd om eens aan de kooi te beginnen
    maar moet eerst maar es zien of ik geschikt aan een buigblok kan komen

    hier ging de ascona op transport naar onze nieuwe woning
    we hebben namelijk een boerderij gekocht
    hier is meer ruimte voor onze hoby,s
    maar voor t zover is moet er eerst veel verbouwd worden
    dus dit project gaat op n laag pitje:o

    t goede nieuws is

    ik heb hiero ruimte zat voor het bouwen van n flinke garage

    tuin zou zelfs groot genoeg zijn om n meeting te organiseren
    (15000m2):o:jerry:jerry

    ff n plaatje bij t praatje

    hier z,n “nieuwe” plekje

    ook nog n setje nieuwe 285-40-15 op de kop getikt;):thumbup

    ondanks dat er nu niet gek veel aan de ascona gewerkt wordt
    gaat het opdoen van ideeen en verzamelen van onderdelen wel gewoon door
    zoals een sper voor de b commodore as

    had al wel n sper maar deze was voor een manta as en pastte dus niet in het commodore diff

    ik had daar al wel n oplossing voor m
    want het diff van n d of e rekord is van buitenkant redelijk gelijk aan die van n b commodore maar van binnen is t rekord diff huis kleiner (gelijk aan manta)
    dus zou ik zo,n d rekord as ombouwen naar 5 gats

    dit is nu dus niet meer nodig heb het diff al in c
    de commo as:thumbup:thumbup

    heb de webers verkocht incl nokkenassen
    ontsteking en inlaat spruitstuk

    want we gaan toch maar over op n turbotje:o;)

    daar zijn al wat onderdelen voor verzameld


    zoals te zien is aan t uitlaatje komt niet de standaard fohn er op maar 1tje die iets meer drukt:P:P

    en zo staat hij der momenteel bij
    in ruste;)

    als er weer wat te melden is
    doe ik dat hiero

    :thumbup:thumbup

    #17370204

    :o in 1 woord; wouw

    #17370205

    :wors:wors:wors:wors
    Volgens mij stonden er vorige week windspliters orginel opel op ebay, kweet niet of je ze inmiddels al heb.
    Ziet er allemaal goed uit ook je onderkomen ook.
    gr Leo;);)

    #17370206

    wel gezien en niet de juiste maat:o;):P

    #17370207

    :wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors

    toerbooooooooooh:vertag:D

    #17370208

    lekker hoor :thumbup , ik hoop dat je snel de tijd kan vinden om weer verder te gaan.

    #17370209

    Mooi project ! :thumbup

    #17370210

    Bekend uitlaat spruitstuk! Lijkt wel heel erg op die van mij zo die motor :) Ik heb ook een idee van jou overgenomen :o Moeten ze maar een keer naast elkaar zetten als ze beide klaar zijn ;)

    #17370211

    Netjes,maar wat een werk!!

    #17370212

    Origineel gepost door Manta-aero
    Bekend uitlaat spruitstuk! Lijkt wel heel erg op die van mij zo die motor :) Ik heb ook een idee van jou overgenomen :o Moeten ze maar een keer naast elkaar zetten als ze beide klaar zijn ;)

    lijkt me op zich n goed plan

    maar weet niet of jij zoveel geduld hebt:o:o

    spruitstukie was binnen de eu nergens te koop onder de 600 euro

    de meine heeft dat lang niet gekost:o;):thumbup:thumbup

    #17370213

    wacht es effe 16klepper hier klopt iets niet:hmmz:hmmz
    er staat boven ”ander front gekocht”
    daaronder staat ”en gemonteerd”
    maar meen dat dat front complete polyesther spatborden heeft.
    en bij jou zitten er alleen de verbredingen op!hoe zit dat???:o:o

    #17370214

    Bij mij komt er dezelfde achteras onder :angel En bij die van mij duurt het ook nog wel ff hoor. Maar blijf ermee bezig.

    #17370215

    :wors:wors
    gewoonweg schitterend ik hoop hem ooit eens ergens live te zien als hij klaar is.

    #17370216

    Dat brengt me op een goed idee!:thumbup

    #17370217

    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
    Als ik die foto’s zie krijg steeds weer de kriebels om de mijne om te bouwen…:D

    #17370218

    Origineel gepost door corres
    wacht es effe 16klepper hier klopt iets niet:hmmz:hmmz
    er staat boven ”ander front gekocht”
    daaronder staat ”en gemonteerd”
    maar meen dat dat front complete polyesther spatborden heeft.
    en bij jou zitten er alleen de verbredingen op!hoe zit dat???:o:o

    ben je toch abuis alles wat er staat klopt:o:o:o:o

    heb de verbredingen van die schermenafgehaald
    waren dus gewoon stalen schermen met de verbredingen er
    op enkel waren ze wel netjes glad afgewerkt (plamuur)

    voor de ascona 400 bestonden ook geen complete schermen die kwamen later pas toen de manta 400 uitkwam;);)

    ik wou de meine monteren met de popnagels int zicht vandaar dat ik ze van de schermen afgehaald heb;);)

    wel is dat verhaal n beetje achterhaald
    want ik heb intussen voor de voorzijde ook nieuwe verbreders gekocht
    tijdens het afgelopen 400treffen;);):thumbup

    #17370219

    Origineel gepost door Manta-aero
    Bij mij komt er dezelfde achteras onder :angel En bij die van mij duurt het ook nog wel ff hoor. Maar blijf ermee bezig.

    ok :o:thumbup
    ga je jou topic ook weer terug plaatsen????

    de setup van dit type as is voor je gripp in ieder geval wel veel beter:thumbup:thumbup
    tenopzichte van de standaard manta as;)

    #17370220

    Origineel gepost door Makko
    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
    Als ik die foto’s zie krijg steeds weer de kriebels om de mijne om te bouwen…:D

    hahahaha

    je zou kunnen beginnen met n stoel der bij in te zetten:jerry

    zag t op je avater:P;)

    #17370221

    oke dan dan ben ik weer op de hoogte hahaaa
    leek sprekend op zon compleet spatbord.
    maar idd als het netjes geplamuurd is dan lijkt dat ook net zo he:hmmz
    dacht dat er wel setten waren waarbij de spatborden en verbreding uit 1 stuk bestaan.
    wel gaaf dat er een turbo inkomt zeg:wors:wors
    hoorde je er eerder bij met een 2.0E later een 2.4.
    toen was het heel wat als je er een 16v in had liggen en nu dan straks de turbo???
    wat zal dat lopen zeg in een relatief lichte auto.
    maarre louwe word zon replica niet een stuk zwaarder dan een gewone ascona?
    ivb alle verstevigingen al dat materiaal wat er ingelast word etc.

    #17370222

    Originally posted by louwe 16 klepper

    Origineel gepost door Manta-aero
    Bij mij komt er dezelfde achteras onder :angel En bij die van mij duurt het ook nog wel ff hoor. Maar blijf ermee bezig.

    ok :o:thumbup
    ga je jou topic ook weer terug plaatsen????

    de setup van dit type as is voor je gripp in ieder geval wel veel beter:thumbup:thumbup
    tenopzichte van de standaard manta as;)

    Ben alweer begonnen in het restauratie forum! Met ook wat foto’s van de 400 sper!

    #17370223

    tjah van 1 kant wordt ie uiteraard wel zwaarder

    maar blijft ook wel weer t 1 en ander weg
    komen enkel 2 kuipstoelen in;)

    meer ruimte is der ook niet;):thumbup

    dus netto netto zat t niet gek veel schelen

    maar denk dat als t ding klaar is hij wel redelijk van z,n plek gaat komen;)

    over de uitbouw
    zou heel goed kunnen dat er nu wel imitatie sets bestaan
    of bestaan hebben
    waarvan de voorschermen helemaal polyesther zijn

    enkel toendertijd dat de ascona 400 uitkwam niet;);)

    #17370224

    Ja de stoel is er maar nog geen onderstel aan die kant.
    Dus wie er eentje nog heeft liggen laat het maar horen.
    Heb nu even de originele stoel er weer in, dan kan er weer iemand zitten.

    :agent

    #17370225

    Louwe ’t ziet er super uit! De Manta sper ligt hier nog steeds op zolder te wachten tot ie ’n keer gebruikt gaat worden maar ik ben bang dat dat nog even duurt.
    Heb je trouwens een set 400 wielen erbij gekocht of zijn dat de wielen van je (ook mooie) manta?

    #17370226

    Dit is echt lekker gedaan…
    Wou dat ik hetzelf ook allemaal kon… :o

    #17370227

    Origineel gepost door henkjan_80
    Louwe ’t ziet er super uit! De Manta sper ligt hier nog steeds op zolder te wachten tot ie ’n keer gebruikt gaat worden maar ik ben bang dat dat nog even duurt.
    Heb je trouwens een set 400 wielen erbij gekocht of zijn dat de wielen van je (ook mooie) manta?

    zijn inderdaad de wielen van de manta

    manta komt volgend jaar heel waarschijnlijk niet uit de stalling
    (ivm de verbouwing aan onze woning tijdgebrek)

    dus die staat tijdelijk op wielen met toch al slechte banden;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 241)
  • Het onderwerp ‘mijn ascona 400 project updateje’ is gesloten voor nieuwe reacties.