Merktekens afstelling ketting

Forumindex Forums Techniek Cih Merktekens afstelling ketting

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216469

    Wie o wie.

    Heeft een afbeelding van de merktekens van de ketting van een 2.0S motor.
    Merkteken vliegwiel = pijltje op rondje.
    Onsteking = roter richting cilinder 1.
    Nokkenas = ?????????

    #17597283

    Putje nokkenas moet overeenkomen met sleufje in dat plaatje onder je nokkenastandwiel.
    Kleine verbetering: vliegwiel rondje moet overeen komen met de revet waarmee het
    pijltje is vastgerevetteerd. Het pijltje is de 5° voorontsteking om je verdeler mee af te stellen.
    Grtjs.

    #17597284

    een plaatje bij het praatje

    #17597285

    Alvast bedankt.

    Moet ik het het kapje aan de voorkant dan even loshalen en dan zie ik sleufje op het plaatje zo zitten.

    Dan vliegwiel rondje tegen over revet.
    Rotor wijst richting kabel cilinder 1 (volgorder 1-3-4-2)
    En de buitenste puntje op nokkenas tandwiel gelijk met sleufje.
    Waarvoor is het andere puntje voor, die je op de tekening ziet van henk 400rr.

    Gr Dennis.

    #17597286

    Dat is een metalen tapje dat past in een gaatje van nokkenastandwiel.
    Dan kan je het niet verkeerd monteren.

    #17597287

    Dat dacht ik ook al, tandwiel past er maar op een manier op.
    Maar als je de tekening bekijkt zie je ook een lijntje recht omhoog lopen.
    Kan je dat ook niet als referentiepunt gebruiken of moet je het plaatje toch weghalen en bij het sleufje te kijken.

    Hoop dat ik morgen even tijd tijdens het werk door, kan ik even gaan kijken.

    #17597288

    Dat puntje op het bovenste kettingwiel wat vanuit het midden gezien recht boven het center staat is de stift op je nokkenas die door het kettingwiel steekt.

    het is redelijk simpel, de spie op de krukas moet omhoog wijzen, dan moet de stift op de nokkenas ook naar boven wijzen en dan zit het merkteken (boorpuntje) recht tegenover het merkteken in het plaatje, meestal is dat nagenoeg recht tegenover omdat de ketting naarmate deze ouder wordt of dat de kop gevlakt is niet meer 100% er tegenover staat.

    Wat de ontsteking betreft, deze kan er op 2 manieren op, dus als hij met tegenzin probeert aan te slaan bij het starten, dan moet je hem even ronddraaien.

    je kan de stand van de vacuumvervroeger zelf bepalen als je even het oliepomptandwiel eventjes verdraait met een lange schroevendraaier zodat het platte uiteinde van de ontstekings er goed voor staat.

    Wat vaak vergeten wordt: er zit een pakking tussen de ontsteking en het distributiehuis.

    en maak je niet druk, alles wijst zich vanzelf als je er mee bezig gaat.

    #17597289

    Goedemiddag Henk 400rr,

    Ik heb een vraagje.
    Ik ging vanochtend even alles controleren, ook de kleppen stellen zoals je het in je onderwerp (alles op een rij :kleppen stellen)
    heb staan.
    Alleen als de motor draait zie je de stoters en tuimelaars bewegen en een stuk omhoog komen +- 1cm. Alleen bij twee stoters van mij bewegen ze wel alleen ze komen niet echt omhoog zoals de andere 6. Heb ik een stoter er uit gehaald en de nok bekeken lijkt die wel rond te zijn in plaats van nokvormig.
    Komt dit wel eens voor dat de nokkenas zo erg slijten of zijn ze niet zo nokvormig deze assen, of moet ik eerst 2 andere stoters proberen.
    Zal een hoop verklaren als dit het is waarom die smoort en ploft als je vermogen vraagt.
    Het afstellen van de kleppen loopt die wel iets rustiger stationair van, maar nog niet 100% netjes op 4 cilinders.
    Zijn de stoters/nokkenassen nog wel te krijgen. Hier op de sloop hebben ze niks van dit oude spul.

    Alvast bedankt.

    Mvg Dennis.

    #17597290

    je zou wel eens een versleten nokkenas kunnen hebben

    #17597291

    Ik weet het zeker, mijn nokkenas is versleten.
    Zag op marktplaats nokkenassen staan met eivormige nokken en niet met ovale nokken.

    Wil nu alleen graag weten welke nokkenas en stoters er in een 2.0s motor past.
    Nokkenas is anders merkteken 2.0s=K en 2.0e=R.
    Welke past van 2.0 of 2.2 of 2.4 en wat moet je anders veranderen of afstellen bij een as van een 2.0 of 2.2 of 2.4.
    Of past alleen een as van een 2.0s.
    Wil eerst alleen een andere nokkenas en stoters proberen te vervangen, moet als het goed is kunnen zonder de hele motor
    uit elkaar te halen.
    Compressie is goed van deze motor en met een endoscoop de kleppen bekijken zag er ook nog goed uit wat ik kon zien.
    Wie heeft er meer info en kan me verder helpen.
    Alvast bedankt.

    Gr dennis.

    #17597292

    :agentalle nokkenassen passen maar om het beste rendement te halen zou je beter gewoon gaan voor de 2.0s of de E nokkenas

    #17597293

    Nokkenas en stoters zijn nog wel te krijgen bij de betere motorenrevisie zaak en op M.P. of e-bay. Was voor mijn setje (nokkenas en stoters) zo’n 200 euro kwijt. Als je een nieuwe nokkenas erin legt wordt aanbevolen om ook allemaal nieuwe stoters te nemen.

    #17597294

    Okee mooi deze informatie kan ik goed gebruiken , maar hoe zit het nu precies met de verdeler dat stukje snap ik niet helemaal :hmmz

    #17597295

    origineel gepost door boyanka
    :agentalle nokkenassen passen maar om het beste rendement te halen zou je beter gewoon gaan voor de 2.0s of de E nokkenas

    Hierbij moet je wel letten op je eerste lager van je nokkenas.

    Je hebt er met een groef in, en zonder groef.
    Je doet er beter aan deze niet onderling te verwisselen (ivm iets andere olie kanalen)

    #17597296

    origineel gepost door henk 400rr

    je kan de stand van de vacuumvervroeger zelf bepalen als je even het oliepomptandwiel eventjes verdraait met een lange schroevendraaier zodat het platte uiteinde van de ontstekings er goed voor staat.

    Dit vat ik niet helemaal. Zou je me dit kunnen uitleggen ??

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.