meriva turbo schijven op een corsa b??

Forumindex Forums Modellen Corsa meriva turbo schijven op een corsa b??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254710

    heb hier vanaf mijn ombouw op de ex astra nog een mooie set remmen over:

    -calibra turbo remklauwen
    -meriva turbo 4×100 remschijven.

    dit is mij tans verteld.
    zijn in ieder geval beste grote jongens :jerry
    past sowieso net in 15” velgen.

    mijn vraag is: past dit op een corsa b??

    heb nog nooit eerder remmen vervangen.
    kan iemand mij in stapjes uitleggen hoe dat moet??
    heb wel eens eerder schijfremmen van een auto af gehaald. dus weet wel hoe e los moeten.

    hier even enkele foto’s
    het zijn geboorde schijven 28cm.
    de centreer ringen zijn voor een kadett e gsi16v bedoelt. kan ik die gebruiken op de corsa?







    robert

    #18098858

    ey

    de meriva schijven passen, je hebt alleen centreerringen voor de schijven op de naaf nodig
    en je moet de remblokken afvijlen, want deze schijven zijn 280mm en calibra turbo 284 of 288

    alles past verder, en is gelijk aan schijven vervangen, alleen moet je hierbij ook je remmen ontluchten
    dit is prima met ze 2en te doen
    alleen wel ff opletten dat je de klauwen aan de goede kant monteert, dus met de nippels omhoog

    #18098859

    Hte zijn geen Meriva Turbo schijven, Die zouden van een Meriva B moeten komen. A versie is geen Turbo versie van en de B is geen 4×100 versie van (voor zover ik weet).

    De schijven die je nodig hebt komen van een Meriva A 1.8i X18XE, tussen bouwjaren 2003 en 2005.
    Het naafgat is wel groter, dus daar heb je een vulring voor nodig. Die kan je o.a. bij Mtech kopen (15euro per 2).
    De klauwen en remblokken van een Calibra Turbo of V6 kan je gebruiken, maar het is dan wel aan te raden om de randjes van de remblokken af te schaven.
    De schijven zijn namelijk 280mm en de klauwen zijn (afhankelijk van bouwjaar) voor 284 of 288mm schijven.
    De blokken gaan er dus ietsjes overheen vallen en dat gaat uiteindelijk lawaai en trillingen geven.

    Edit: Ik heb trouwens nog zo’n set schijven liggen, origineel Opel, dus ik zou de productcodes even voor je kunnen opzoeken.
    Ik raad je aan om je schijven niet bij de dealer te halen. Ze kosten daar ongeveer 180 euro, maar zijn gewoon schijven van ATE met een sticker van GM/Opel er op. De schijven rechtstreeks van ATE zijn bijna de helft goedkoper en exact hetzelfde spul.

    Het vervangen van het hele zaakje is verder niet zo lastig.

    Benodigdheden:
    – Set klauwen
    – Set remblokken
    – Set schijven
    – Set vulringen
    – Koperen afdrichtringetjes (crush washers) voor de banjobouten (4 stuks)
    – Inbus sleutel 7mm met een flink handvat (of een dop/bit op een goed lange ratelsleutel)
    – Dopsleutel 17mm
    – Dopsleutel 13mm
    – Steek-ring sleutel 10mm (of was t 8mm?)
    – Kruiskop schroevendraaier
    – Hamer
    – Vijl of haakse slijper
    – Kopervet of remmenvet
    – Remmenreiniger
    – DOT4 remvloeistof
    – Ontluchtingsset of een flesje+stukje doorzichtige slang+iemand die wil helpen
    – Tijl/emmer

    Stappenplan:
    1) Krik je auto op, zet m op as-steunen (is stabieler dan de krik, safety first!)
    2) verwijder het wiel met dopsleutel 17
    3) Draai je stuur zo vermogelijk uit zodat je makkelijk achter de klauw kan komen.
    4) zet de tijl/emmer onder de remklauw en draai de banjobout van de remleiding los. (komt remvloeistof uit!)
    5) Draai de glijpennen uit de klauw met inbus 7mm. Deze zitten vaak heel erg vast. Lange hendel is sterk aan te bevelen.
    6) Haal de klauw weg (in de tijl? drupt/lekt)
    7) Nu is alleen de remklauwbeugel er nog. Die zit vast met een dopsleutel 17 (als ik t goed heb) en zit meestal strak vast.
    8) Draai het schroefje uit de remschijf. Geef de schroevendraaier eventueel een flinke tik met de hamer om m goed vast in de schroef te hebben.
    9) Verwijder remschijf. Gebruik indien nodig de hamer.

    Voila, je hebt zojuist je rem compleet verwijderd.

    tip: bij het terugplaatsen van schroeven, even het schroefdraad schoonmaken en kopervet er aan smeren.
    10) Plaats de vulring.
    11) Maak de nieuwe schijf schoon met remmenreiniger en plaats hem op de auto. Draai het schroefje weer vast. Schoonmaken is omdat er en vettig laagje op de schijf zit om roest tijdens transport te voorkomen.
    12) Schaaf de buitenrand van de remblokken af (even in de bankschroef en een haakse slijper gaat t snelst. Vijlen kan ook)
    13) Monteer de beugel van de nieuwe klauwen. Zorg dat ze goed vast zitten.
    14) Smeer de geleide oortjes van de remblokken in met een beetje kopervet/remmenvet, en plaats ze in de remklauw.
    15) Smeer een beetje remmenvet in de geleidebussen van de remklauw (geen kopervet hier!) en hang hem op z’n plek in de beugel.
    16) Steek de geleidepinnen weer in de geleidebussen. Smeer heel ietsjes kopervet aan de schroefdraad (zorg dat het niet in contact komt met remmenvet!) en draai ze goed vast.
    17) Plaats de nieuwe afdichtringetjes op de banjobout en monteer de remleiding aan de nieuwe klauw.

    Gefeliciteerd! Je nieuwe rem zit er op!
    Maar echt remmen doet het nog niet omdat er gigantisch veel lucht in je remsysteem zit.
    We moeten dus ontluchten. Speciale ontluchters hebben allemaal een eigen handleiding, dus ik doe de “met hulp” methode hier.

    18) Plaats een steeksleutel 10 (of was t 8?) over het ontluchtingsnippel en druk het slangetje er op en doe het andere eind van het slangetje in de fles.
    19) Zet een maat in de auto en zorg dattie goed naar je luistert. Bitchslap ‘m eventueel.
    20) Open de motorkap en open het remvloeistof reservoir. Indien laag: bijvullen met DOT4
    21) Laat je maat op de rem trappen en ingedrukt houden.
    22) Draai het ontluchtingsnippel een kwart slag los en zodra de vloeistofstroom stopt draai je het nippel weer dicht. Je maat mag z’n poot weer van de rem halen.
    23) Check remvloeistof nivo. Indien laag: bijvullen met DOT4
    24) ga terug naar stap 21 tot er een bubbeltjesloze stroom remvloeistof uit het nippel komt.

    En nu werkt de rem goed!

    En dan mag je door naar de andere kant :P

    #18098860

    oke, de meriva opc is er toch??
    1.6 16v turbo??

    #18098861

    zal ze morgen ofzo eens op meten en bekijken naar nummers

    #18098862

    zijn normaal x18xe schijven
    niet van n opc of wat dan ook
    die zijn allemaal 5gaats

    #18098863

    zie het op marktplaats idd ja:)

    kan ik nummers vinden op die schijven ofzo??

    #18098864

    @robert_corsa wrote:

    zie het op marktplaats idd ja:)

    kan ik nummers vinden op die schijven ofzo??

    productcodes staan op de doos.

    Van ATE is dit de info:
    EAN: 4006633206037
    productcode: 24.0125-0148.1

    Van Opel:
    5 69 006
    93175376

    Edit:
    En een Mervia OPC is een OPC. NIet een Meriva Turbo ;)
    OPC is meer dan alleen maar turbo (ook onderstel), en “turbo” versie is puur een model met een turbo blok er in. Maar uitgezonderd de OPC (die dus niet alleen maar turbo is) is er dus geen model met turbo in de Meriva A serie.

    #18098865

    oehh de meriva remmetjes… :wub
    zeer veel plezier van gehad.

    velgmaat minimaal 15 inch, en remt toch veeeeeeeeel harder als die zielige gsi remmetjes van een astra.

    Ik had overigens de remklauwen van een saab 9-5, maar daar zal geen verschil verder in zitten. Zijn ook veel op andere autos gebruikt.

    #18098866

    Ik had toen zimmermann schijven ( meriva maat ) met ferodo remblokken in cali turbo klauwen

    Dat remde aardig onder n corsa a

    #18098867

    @Fearless wrote:

    oehh de meriva remmetjes… :wub
    zeer veel plezier van gehad.

    velgmaat minimaal 15 inch, en remt toch veeeeeeeeel harder als die zielige gsi remmetjes van een astra.

    Ik had overigens de remklauwen van een saab 9-5, maar daar zal geen verschil verder in zitten. Zijn ook veel op andere autos gebruikt.

    Check de ATE catalogus eens ;) en dan specifiek de cross reference.
    Zijn dezelfde klauwen als een Cali Turbo ;)

    #18098868

    zie het ja, meriva 1.8 16v is idd steek 4×100.
    die ring heb ik nog van de astra.
    set was bedoelt voor een kadett.
    zal die ring er tussen passen op een corsa??

    heeft iemand een voorbeeld van hoe je die blokken precies moet schuren??

    weet iemand de beste manier voor ontluchten??

    kan ik weer iets nieuws straks:P
    demonteren is nooit moeilijk, monteren is net iets lastiger :jerry

    #18098869

    Zou bijna zeggen neem die remmen mee als je die ander komt brengen, schroef ik t r ff onder voor je ;)

    Maar die ringen passen

    En ik zal ff n foto van mijn blokken nemen, weet je iig hoe t eruit moet zien

    #18098870

    @robert_corsa wrote:

    zie het ja, meriva 1.8 16v is idd steek 4×100.
    die ring heb ik nog van de astra.
    set was bedoelt voor een kadett.
    zal die ring er tussen passen op een corsa??

    heeft iemand een voorbeeld van hoe je die blokken precies moet schuren??

    weet iemand de beste manier voor ontluchten??

    kan ik weer iets nieuws straks:P
    demonteren is nooit moeilijk, monteren is net iets lastiger :jerry

    Joh, lezen! hele proces van ontluchten staat er ;)
    Enige andere methode is een ontluchter machine, maar dat kost je vaak 100+ euro, en dan moet je er nog een compressor bij hebben omdat ze meestal op luchtdruk werken ;)

    En schuren, gewoon het randje wat aan de rand van de schijf komt te staan. Ff schuin afkanten. En dat elke 10dkm checken of je dat nog eens moet doen naarmate de blokken slijten.

    #18098871

    oke, duidelijk:)

    heb destijds de set gekocht voor de astra. maar nog niet gemonteerd gehad.

    zal proberen mn zomer setup te halen voordat ik langskom otdh.
    mn winterset is nog 14”

    #18098872

    ik heb deze set thuis en het werkt echt super!! en super simpel

    alleen zorgen dat je een reserve band hebt met een druk MAX 1 bar anders word je remolie reservoir overvult

    #18098873

    ik weet al waar mijn toekomstige stagevergoeding heengaat … :vertag, ik wil mijn 15inch velg zo veel mogelijk gevult hebben en daar bijken dus de meriva schijven + cali turbo klauwen/ 9-5 klauwen perfect voor te zijn.

    iemand enig idee waar je nog die klauwen kunt krijgen ? ( tweedehands )

    #18098874

    waar niet?
    zitten op de saab 95
    calibra v6
    calibra turbo
    vectra a v6
    vectra a turbo

    staan genoeg van bovenstaande op de sloop

    #18098875

    @otdh wrote:

    waar niet?
    zitten op de saab 95
    calibra v6
    calibra turbo
    vectra a v6
    vectra a turbo

    staan genoeg van bovenstaande op de sloop

    oo echt, ik dacht dat v6 en turbo anders was. thanks voor de tip

    #18098876

    v6 is altijd 284mm
    latere cali turbo ook

    past prima icm 280mm schijven

    #18098877

    vectra a v6 en turbo is 284mm. klauw FN54

    calibra is geleverd met 2 soorten. 284 en 288mm. zit ook verschil in klauwen. 288mm heeft FN57 klauw

    #18098878

    klopt
    maar met de 280mm schijven maakt t niet uit welke je pakt
    schijven passen er zoiezo in

    #18098879

    Je zult alleen zien dat de remblokjes iets buiten de schijf komen.
    Geen probleem, krijg je dus ook nooit een rand buitenom de schijf.

    Af en toe de blokken er uit, en de rand weghalen.

    Voor het 1-mans ontluchten is er ook een goedkope oplossing:
    http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=10197″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    En denk dat je eerder een saab 9-5 tegenkomt dan een aparte opel ;)
    Gemiddelde prijs voor een set klauwen is 50 euro op de sloop.

    #18098880

    Tip: zet een remknecht (baksteen, staaf, ofdergelijks) op de rempedaal wanneer je de klauwen demonteert, dit voorkomt het blijven lekken van remvloeistof…. (en als ik me het goed herinner schilt het ook met ontluchten van het hele rem systeem, het moet uiteraard wel worden gedaan!)

    #18098881

    Ik heb nog even een compleet lijstje opgetrommeld waar je de klauwen vandaan kan halen.
    De klauwen voor 288mm schijven hebben een 54mm zuiger en zijn te vinden op:

    OPEL – CALIBRA A (85_) – 2.5 i V6 04.93-07.97
    OPEL – VECTRA A Hatchback (88_, 89_) – 2.5 V6 tot 08.95
    OPEL – VECTRA A (86_, 87_) – 2.0 i Turbo 4×4 tot 08.95
    OPEL – VECTRA A (86_, 87_) – 2.5 V6 tot 08.95
    SAAB – 900 II – 2.0 i tot 08.96
    SAAB – 900 II – 2.0 i vanaf 09.93-
    SAAB – 900 II – 2.0 -16 Turbo – 09.93-08.96
    SAAB – 900 II – 2.3 -16 – 09.93-08.96
    SAAB – 900 II – 2.5 -24 V6 – 09.93-08.96
    SAAB – 900 II Coupe – 2.0 i tot 08.96
    SAAB – 900 II Coupe – 2.0 i – 12.93-07.94
    SAAB – 900 II Coupe – 2.0 -16 Turbo tot 08.96
    SAAB – 900 II Coupe – 2.3 -16 tot 08.96
    SAAB – 900 II Coupe – 2.5 -24 V6 tot 08.96
    SAAB – 900 II Convertible – 2.0 i tot 08.96
    SAAB – 900 II Convertible – 2.0 -16 Turbo tot 08.96
    SAAB – 900 II Convertible – 2.3 -16 tot 08.96
    SAAB – 900 II Convertible – 2.5 -24 V6 tot 08.96

    De klauwen voor 284mm schijven hebben een 57mm zuiger (iets meer remkracht) en zijn te vinden op:
    OPEL – CALIBRA A (85_) – 2.5 i V6 04.93-07.97
    OPEL – CALIBRA A (85_) – 2.0 i Turbo 4×4 03.92-07.97
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.6 i 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.6 i 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.6 i 16V 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.8 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.8 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 1.8 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.0 i 10.95-02.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.0 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.2 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.5 i V6 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.5 10.99-06.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.6 i V6 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.0 DI 16V 11.96-06.00
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.0 DTI 16V 06.97-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.2 DTI 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Hatchback (38_) – 2.2 DTI 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.6 i 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.6 i10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.6 i 16V 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.8 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.8 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B (36_) – 1.8 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.0 i 10.95-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.0 i 16V 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.2 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.5 i V6 10.95-09.00
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.6 i V6 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – i 500 2.5 05.98-09.00
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.0 DI 16V 11.96-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.0 DTI 16V 06.97-04.02
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.2 DTI 16V 09.00-04.0
    OPEL – VECTRA B (36_) – 2.2 DTI 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.6 i11.96-06.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.6 i 11.96-06.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.6 i 16V 11.96-04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.8 i 16V 11.96-09.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.8 i 16V 11.96-09.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 1.8 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.0 i 11.96-02.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.0 i 16V 11.96-09.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.2 i 16V 09.00-04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.5 i V6 11.96-09.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.6 i V6 tot -04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – i 500 2.5 05.98-09.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.0 DI 16V 11.96-06.00
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.0 DTI 16V tot -04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.2 DTI 16V tot -04.02
    OPEL – VECTRA B Estate (31_) – 2.2 DTI 16V tot -04.02
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 i tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 i tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 SE Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.0 SE Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.3 i tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.3 i tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.2 TiD tot -12.98
    SAAB – 9-3 (YS3D) – 2.2 TiD tot -12.98
    SAAB – 9-3 Cabriolet (YS3D) – 2.0 i tot -12.98
    SAAB – 9-3 Cabriolet (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 Cabriolet (YS3D) – 2.0 Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 Cabriolet (YS3D) – 2.0 SE Turbo tot -12.98
    SAAB – 9-3 Cabriolet (YS3D) – 2.3 i tot -12.98
    SAAB – 9-5 (YS3E) – 2.0 t tot-12.98
    SAAB – 9-5 (YS3E) – 2.0 T tot -12.98
    SAAB – 9-5 (YS3E) – 2.0 Turbo SE tot -12.98
    SAAB – 9-5 (YS3E) – 2.3 t tot -12.98
    SAAB – 9-5 Estate (YS3E) – 2.0 t tot -12.98
    SAAB – 9-5 Estate (YS3E) – 2.0 T tot -12.98
    SAAB – 9-5 Estate (YS3E) – 2.0 07.00-07.01
    SAAB – 9-5 Estate (YS3E) – 2.0 t tot -12.98
    SAAB – 9-5 Estate (YS3E) – 2.3 t tot -12.98
    SAAB – 900 II – 2.0 i vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II – 2.0 -16 Turbo vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II – 2.3 -16 vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II – 2.5 -24 V6 vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Coupe – 2.0 i vanaf09.96-
    SAAB – 900 II Coupe – 2.0 -16 Turbo vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Coupe – 2.3 -16 vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Coupe – 2.5 -24 V6 vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Convertible – 2.0 i vanaf09.96-
    SAAB – 900 II Convertible – 2.0 -16 Turbo vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Convertible – 2.3 -16 vanaf 09.96-
    SAAB – 900 II Convertible – 2.5 -24 V6 vanaf 09.96-

    Edit:
    De beroemde Meriva schijven zal ik ook nog even optrommelen vanavond.
    Die zijn namelijk ook te vinden op diverse Combo modellen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.