Meriva 1.6 Z16SE Electronic Throttle Control: Reduced Power

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva 1.6 Z16SE Electronic Throttle Control: Reduced Power

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271425

    Met de Opcom uitgelezen, geen foutcodes maar in de livedata staat het veldje
    ETC Limp Home Mode (Electronic Throttle Control) op Reduced Power.

    Echter: Ik merk geen verschil in het rijden, auto is gewoon vlot, wel heb ik nog steeds het gestotter tussen 2000-3000 toeren (welke ook pas na ongeveer 1 minuut begint).
    Toerental idle is perfect rond de 600 en stabiel.
    Ik ga morgen langs de garage voor wat onderstel rubbers vervangen en wil eigenlijk dit probleem ook opgelost hebben. Het is een bevriende garage dus kan er leker mijn eigen gang gaan. Maar nou weet ik niet wat ik met deze melding aan moet.

    Wat ik zoiezo ga doen: Gasklephuis eraf halen en goed schoonmaken inclusief opboren van de veelbesproken ventilatiegaatje. EGR klep is al afgedicht met dichte pakking en er zit een nieuwe EGR op van fsrs. Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren? Overige waardes in de liveview van de opcom zien er allemaal goed uit, b.v geen temp sensor die rare waardes geeft, of rare toerentallen. Ik zie maximaal 2 misfires zo nu en dan, dat is volgens mij ook geen probleem. Oja, wat ik wel eens heb gemerkt is dat de auto heel af en toe moeilijk wilt starten, lijkt vaker voor te komen met een tankinhoud van minder dan de helft, echter had ik het laatst ook met een bijna volle tank, dit kan echter ook een compleet ander dingetje zijn.

    #18280765

    Op Com is niet te vertrouwen op dergelijke lezingen.

    #18280766

    Tja, wie weet is het inderdaad een foute melding. Maar feit blijft dat ik tijdens optrekken tussen 2000-3000 toch wat hikjes/stotters heb. Hopelijk helpt het om het gasklephuis te reinigen en anders wordt het toch 1 voor 1 alles vervangen startend vanaf de bobine. Bougies, Olie, Brandstoffilter zijn onlangs vervangen maar het probleem bleef.
    Wat zou het handig zijn om in zo een geval een donor auto te hebben om onderdelen uit te wisselen king:

    #18280767

    Heb je de EGR door software-update te annuleren?

    #18280768

    Nee dat is nog niet gedaan. Ik dacht dat het niet perse nodig was, maar zit er nu wel aan te denken om dat te laten doen.

    #18280769

    Is ook niet perse nodig, als je egr stuk is helpt dat, als je de egr hebt vervangen en afgedopt werkt die ook prima.

    #18280770

    Software is inmiddels geupdate met de nieuwste versie zonder EGR aansturing dankzij liviu2004. Hoewel in het begin het leek dat het weinig had geholpen, is nu na ongeveer 150KM toch wel verbetering merkbaar. Auto rijd toch weer net een stukje lekkerder en het stotteren is nu echt minimaal/bijna niet meer voelbaar. Het is dat ik het weet, maar een ander persoon zou het niet eens meer merken. Kan de EGR klep dus ook netjes verwijderen en helemaal afdichten. Ventilatiegaatje van gasklephuis blijkt ook niet dicht te zitten, dus mogelijk dat met een nieuwe bobine/bougiekabels het allemaal weer net wat soepeler gaat. Overigens verdenk ik de NGK bougies ook wel een beetje, volgens mij is het probleem mogelijk daarmee begonnen ooit, maar kan het me niet goed meer herinneren.

    Anyway, de sw update kan ik dus toch wel aanraden. In mijn geval gingen we geloof ik 2 versies hoger met de nodige verbeteringen.

    #18280771

    Mocht je auto gechipt zijn raad ik het je sterk af om deze update uit te voeren. De update schrijft namelijk een compleet andere file in de ecu.

    #18280772

    Nope, hij is niet gechipt. Ik zal deze grijze muis ook niet snel laten chippen :P

    De “Reduced power” melding van de op-com bleek trouwens bogus informatie te zijn, met een fatsoenlijk MDI apparaat is er geen melding van reduced power.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.