McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 1,601 tot 1,625 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345457

    zwart is geschakelde +
    bruin is massa
    groen is tacho

    #18345567

    Ontsteking: Bosch 0237020042 (met clipjes)
    Bobine: Bosch 122702009

    Volgens de specificaties is deze set voor direct 12V zonder weerstandsdraad.

    Ik heb de bobine doorgemeten, maar deze geeft maar 1,6 – 1,8 Ohm op de primare winding (7.3kOhm secundair)

    Moet hier nu een weerstandsdraad voor of niet?
    Wie het weet mag het zeggen :)

    #18345628

    Heb net de originele bobine (Bosch 1 220 522 014) doorgemeten van een Manta GSI (dus elektronische ontsteking
    zonder weerstandsdraad) en die meet primair 1.3-1.5 Ohm.
    Misschien dat je d’r iets mee verder geraakt…

    #18345629

    Jazeker! dat betekent dat ik alvast met die setje aan de gang kan.

    Bedankt voor je moeite! :dank-u:

    #18345957

    Nou, gisteravond de ombouw gedaan.

    ging niet helemaal vanzelf :negative:

    De eerste verassing in positieve zin was dat ondanks dat er een delco puntjes onsteking in zat met de welbekende vierkante bobine, er op de + van de bobine al 12V stond :scratch:

    Daarna de boel omgebouwd, en de verknipte bedrading weer redelijk hersteld.
    Kregen we het kreng niet meer aan de praat, ja op 2 cilinders :wacko:

    Ik had de oude Bosch onsteking van de Rekord nog liggen, dus een aantal delen uitgewisseld, maar toch wilde het niet lukken.
    Lang verhaal kort: de ontsteking zat 180 graden gedraaid :bye:

    Toen dat opgelost was konden we hem niet op tijd zetten, stipje kwam maar niet. Bleek dat deze bij stilstand wel te zien is, maar met draaiende motor niet meer.
    Kwam dat potje tip-ex toch goed van pas!

    Hij loopt goed op de nieuwe onsteking, vooral starten gaat beter. Helaas geen pk’tje of 20 erbij :yahoo:

    #18346408

    *zucht*

    zie dat ik ook de sjaak ben met mijn photobucket account.

    Iemand nog tips om dit zonder al te veel moeite over te hevelen naar een andere dienst?

    #18347884

    Ik heb al weer een paar honderd km in de Ascona rond getoerd met veel plezier, echter doet zich nu een probleem voor:

    Bij matig remmen trekt de auto naar links en blokkeert het linker voorwiel.

    Vanavond hebben we er naar gekeken

    – band had 0.3 bar minder druk dan rechts
    – Remmen ontlucht
    – boel losgehaald en gecontroleerd; ziet er allemaal puik uit

    Nadien leek het probleem over, remmen zonder handen ging rechtuit.
    Echter na weer een keer stevig remmen is het probleem weer terug, echter moet er nu wel harder geremd worden voordat het wiel blokkeerd.

    Iemand een tip waar ik verder kan kijken?
    Er zitten welbekende Barry schijven op met gereviseerde klauwen en nieuwe blokken van een Calibra.
    Tevens zijn alle leidingen vernieuwd, inclusief het flexibele gedeeltje naar de klauwen toe.
    Remvloeistof is nieuw en de wagen is in februari uitgelijnd.

    #18347885

    Vervelend. Is de hoofdremcilinder reeds gereviseerd?

    #18347895

    [quote quote=18347885]Vervelend. Is de hoofdremcilinder reeds gereviseerd?

    [/quote]

    Ik heb hem een aantal jaren geleden wel uit elkaar gehaald voor het ontroesten en spuiten, maar verder geen zaken vervangen o.i.d.

    Kan dat een oorzaak zijn voor scheef remmen?

    #18347918

    [quote quote=18347895]

    Vervelend. Is de hoofdremcilinder reeds gereviseerd?

    Ik heb hem een aantal jaren geleden wel uit elkaar gehaald voor het ontroesten en spuiten, maar verder geen zaken vervangen o.i.d.

    Kan dat een oorzaak zijn voor scheef remmen?

    [/quote]

    Wel het is zowat het enigste in het remsysteem wat je niet vernieuwde zo te horen. Ook de remkracht verdeler zit daar nog. Als die hrc bijvoorbeeld niet vlot genoeg gangbaar is kan dat wel zo’n probleem geven denk ik.

    #18347946

    Ik heb even gekeken hoe het precies aangesloten zit op een oude foto, en daar zie je dus dat de leiding van links-voor rechtstreeks op de HRC zit, maar die van rechtsvoor loopt via de remkrachtverdeler..

    Zou dat ding niet goed meer zijn?

    Op de oude foto is tevens te zien hoe schokkend goor alles was :-)

    [img]https://i.imgur.com/wiVNHgQ.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/O7PMdJI.jpg[/img]
    Ik zal eens kijken of dat ding er niet tussenuit kan, met een handbediende remdrukregelaar bij de handrem… dat zou ideaal zijn

    #18348005

    Wel heel eind geleden had ik ooit ook remproblemen, weet niet meer nr welke kan die trok. Heb toen de hrc vernieuwd. Die remkrachverdeler kocht ik een frissere 2de hands, maar die ligt hier nog steeds. Dus ik kreeg het toen opgelost met enkel hrc, mr kan je niet meer exact zeggen wat het probleem weer was. Ik had eerder andere klauwen en ook,grotere servo,gestoken.

    Trouwens denk ik dat je verdeler dezelfde is als van mij. Die verschillen ook nogal per model.

    [quote quote=18347946]Ik heb even gekeken hoe het precies aangesloten zit op een oude foto, en daar zie je dus dat de leiding van links-voor rechtstreeks op de HRC zit, maar die van rechtsvoor loopt via de remkrachtverdeler..

    Zou dat ding niet goed meer zijn?

    Op de oude foto is tevens te zien hoe schokkend goor alles was :-)


    Ik zal eens kijken of dat ding er niet tussenuit kan, met een handbediende remdrukregelaar bij de handrem… dat zou ideaal zijn

    [/quote]

    #18348096

    Mijn pa had nog als tip om eens de remblokken te wisselen aan de voorzijde.
    Aangezien dit een kleine ingreep is, lijkt me dat een goed startpunt.

    Wordt vervolgd..

    #18348103

    Glijbussen goed gangbaar van de klauwen?

    #18348182

    Yep, remmen lossen ook goed. Alleen bij hard remmen blokkeert 1 kant.

    #18348446

    Je hebt dezelfde remdrukregelaar als m’n 400, de links-voorste rem krijgt z’n druk rechtstreeks van de hoofdremcilinder.
    De rechts-voorste gaat even via de drukregelaar, waar die druk zal gebruikt worden om de remdruk te bekomen voor de achteras.
    Dus ik zou die drukregelaar beschuldigen. Demonteren en eens kijken of er een dichting/O-ring /klepje kapot is of blijft hangen…
    Grtjs!

    #18353894

    Het werd winter en koud, toen is de Ascona in winterslaap gezet.

     

    Inmiddels is februari voorbij, en mag hij weer van stal. Tijd om dit topic weer eens af te stoffen  :bye:

     

    Vorig jaar heb ik na 7 jaar restaureren en verbouwen de Ascona weer de weg opgekregen met een APK’tje.

    In de zomer best wel wat kilometers gemaakt, en verschillende ‘ kinderziektes’ erop geholpen, zoals aanlopende versnellingsbak, blokkerende rem, etc.

    Als het weer wat mooier is wil ik verder gaan met hem perfectioneren, eerst wat aan de beurt komt zijn de verschillende trillingen/resonaties die met name bij hogere snelheid oorverdovend worden.

    Ik vermoed dat een grote boosdoener de motorrubbers zijn; ik heb originele motorrubbers middels speciale mallen helemaal volgegoten met S80 PU.

    Hierdoor komt er boven de 80 km/h een trilling en oorverdovend lawaai in de auto dat horen en zien je vergaat. Hierdoor lukt het ook niet goed om te horen of b.v. de bak en as ‘ goed klinken’. Bij de 120km/h wil de auto niet harder, en het is zo onmogelijk om een diagnose te doen.

     

    Nu kan ik natuurlijk weer een setje originele rubbers opsporen en tijdelijk monteren, maar ik vraag me af of er misschien motorrubbers zijn van zwaardere oude opels die een mooie permanente tussenweg kunnen zijn, bv van een 3 liter blok.

     

    Past dit maar zo in een Manta/Ascona B?

     

    Hoe doen b.v. rally teams dit bij hun Ascona/Manta?

    #18353927

    Hierdoor komt er boven de 80 km/h een trilling en oorverdovend lawaai in de auto dat horen en zien je vergaat. Hierdoor lukt het ook niet goed om te horen of b.v. de bak en as ‘ goed klinken’

    Klinkt mij als een aandrijfas die niet in balans is, of niet goed in lijn staat met de bak. Mijn ervaring is dat stijve motorsteunrubbers vooral stationair goed te voelen zijn, maar niet bij hogere toerentallen.

    Gr, The Duke

    #18353936

    Hoe kan zoiets dan? De aandrijfas kan toch maar op 1 manier in de bak??

    Hoe zou ik dat kunnen controleren? Op de brug, wielen eraf, en langzaam ‘vaart maken’  ?

    #18353942

    Mocht er iemand behoefte hebben aan een opel ascona/manta wkpl handboek of ascona 400N stuur maar pb met email

    https://imgur.com/c773uOq

    https://imgur.com/PavhvJq

    #18353944

    sja, dat heb ik natuurlijk allemaal al  :-)

    #18355119

    Van de zomer eens verder met de 2.4 opbouwen. Kan wel wat inspiratie gebruiken.

     

    Zijn er mede opel rijdens die een mooie/snelle 2.4 hebben waar je nog fatsoenlijk mee op de openbare weg mag/kan rijden?

    #18373679

    Hallo,

     

    Komt er nog wel eens iemand op opel forum?

     

    Heb een vraag over mijn Ascona; hij is weer van stal gehaald na meer dan een jaar ‘ slapen’

    Klein probleempje met de lak die begint te barsten boven de kitnaden, maar dat wordt door de spuiter bekeken binnenkort.

    Wat me opvalt is dat de auto zo laag op de grond ligt. Er zitten OMP -4 cm veren onder, maar vanwege de wielkastverbreders is het effect versterkt.

    ook is het zo dat bij het nemen van drempels etc ik bijna gelanceerd word. Ik zou de auto dus graag wat meer veerweg geven, maar dan wel met ‘ rally waardige ‘  veren eronder, en niet de originele die een ‘ zacht’  gedeelte hebben.

     

    Hoe hebben jullie dat met rally en/of rally replica Ascona’s dat gedaan?

    #18373770

    AST-set op maat laten maken.
    Dan kun je hoogte en hardheid afzonderlijk stellen B-) :bye:

    #18374283

    Dat zou zeker een optie zijn, maar ik ben met name benieuwd naar wat andere manta/ascona rijders onder de wagen hebben liggen… :bye:

25 berichten aan het bekijken - 1,601 tot 1,625 (van in totaal 1,626)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.