McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 1,126 tot 1,150 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    Berichten
  • #17563645

    Hopelijk zijn je wiellagers nog heel.
    Als de studs zo vast zitten is het beter om de assen eruit te halen en een pers te gebruiken.

    Wat betreft je draagarm, heb je al opgemeten of er verschil is met de draagarm aan de andere kant? Misschien is er een wat vervormd.

    #17563646

    Als je een beetje doorhuft terwijl hij nog gemonteerd is, dan kan je de steekas ook krom slaan.

    let wel, voor de muggezifters: de flens op de steekas. ;)

    #17563361

    Kan ik hem er zo uit trekken? Het lager blijft aan de as zitten als het goed is, Komt de olie er dan niet uitzetten? Of die eerst even aftappen?

    Ik heb er niet op lopen houwen, maar wel een paar flinke tikken gegeven met het mokertje. Toch maar even controleren.

    #17563306

    Het kan op verschillende manieren, meest simpele en goedoopste is een ouwe velg met of zonder band monteren, boutjes los v/d steekas en dan op de velg beuken om hem eruit te krijgen.

    met een beetje schuin zetten komt de olie er zeker niet uit, anders tap je dat af en vervang je dat, zo duur is dat niet.

    #17563294

    Zit net nieuwe olie in :-) er is ook nog niet gereden met de as sinds er nieuwe lagers ingezet zijn, dus hopelijk zit het niet zo vast. Zal hem aan een kant wel opkrikken.

    #17563247

    Bedankt voor de tip, heren!

    Ik kon de as er zo uitpakken en binnen 5 minuten weer gemonteerd!

    #17562812

    Kiek an ook weer ander stuur huis
    Kun je weer verder

    #17562655

    Ja Eddy, ik ben bezig gegaan met je stuurkolom, maar ik krijg dat stuur er dus ECHT niet af.
    Heb 3 verschillende poeli trekkers, maar kan gewoon niet goed grip krijgen achter de stuurnaaf.

    Iemand nog ideën? Ik heb me moeten inhouden om de moker niet te pakken.. ik wil deze heel houden

    Dan ben ik er ook achter waar dat lawaai uit de as vandaan komt. Dat ronde rubber aan de kant van de traverse, waar een lager voor de as in zit, is helemaal slap, en heeft speling. Ik kan met de hand zo de as naar boven en beneden bewegen. Als er een kleine onbalans in de as zit, dan gaat dat als een gek klapperen. (dat ik dat nooit eerder gezien heb)

    Nu heb ik de tussenas er weer even vanaf gehaald, en wil ik die grote moer (met borging) van de aandrijfas afhalen, zodat ik dat rubber kan vervangen. Dat ding zit echter MUURvast, en ik krijg hem niet los, zelfs niet met hammerklappen op een sleutel 27….
    tips?

    #17563248

    Je kunt altyd stuur stuk slijpen

    #17563246

    Ja, dat kan ook natuurlijk. Wel zonde van zo’n manta GSI stuurtje :-) Paar goeie sleuven voor de poelitrekker erin…

    ik ga het proberen :)

    #17563232

    probeer even WD 40 erop te spuiten (even laten weken), dan de poelietrekker erop zetten, flink op spanning draaien en dan een ferme tik op de bout van de poelietrekker (schrik effect)

    #17563187

    Heb je niet de beschikking over een pers? Een paar hulpstukken maken en je perst de as er zo uit.

    #17563161

    Het goede nieuws is dat de tip van Henk feilloos werkte….

    #17563067

    Luuster moar noar Henk die weet het wel :hmmz

    #17563287

    Het slechte nieuws is dat door een klein foutje de stuuras van Eddy nu ook in 2 stukken ligt. :fy1 :swear :argue :puke

    Omdat dit de 23e poging was om het stuur los te krijgen was ik vergeten de moer op los op te zetten.
    Ik had eerst de plastic kap rond de stuurnaaf verwijderd, naaf in de bankschroef. Kon nu goed de poelietrekker kwijt.
    Spanning erop, tikje op de pin van de poelietrekker, en de naaf was los. De veer onder de naaf lanceerde echter de stuuras richting de vloer, alwaar hij door de plastic pinnetjes heen schoot! :(

    Er is ook een lichtpuntje: Ik heb nu de pinnetjes opnieuw ‘ gegoten’ met pattex, en ik verwacht dat dit eenzelfde resultaat oplevert als origineel.
    Uiteraard zal ik dit eerst een aantal keer testen voordat ik beoordeel of het veilig is. Ik weet nu hoe stel de originele pinnetjes kunnen breken.

    Afgelopen week nog wat mooi spul terug gekregen van de draaier: (Bedankt Sponsors, jullie weten wie ik bedoel ;-))





    Hiermee kan ik zowel voor als achter de spacers en de velg strak op de naaf laten centeren.
    Aan de achterkant is de trommel ook uitgedraaid, en deze centreert ook op de gedraaide bus.

    Verder hebben we ook Bertha 2400 uitgezocht, en alles netjes ingeolied en in boxen opgeslagen. De hele zaak staat nu ook bij de Ascona.
    Dat wordt ‘phase 2’


    ;-)

    #17563647

    Als je andere stuurhuis nodig heb kom je maar maken we der garsntie gevalletje van haha

    #17563648

    hehe, bedankt, maar het is al opgelost.

    Ik heb de stuurstang met kit weer aan elkaar gezet.
    3x getest of hij wel doorbrak bij een klap erop, en dat werkt super. Binnenkant van de stuurstang ook ingevet, hij glijd er nu heel lekker in bij een frontale aanrijding.

    Verder ook mijn sportstuur met naaf+verlenging gemonteerd, en al een heel eind met de traanplaten op de vloer.

    Vanavond heeft pa nog even geholpen met de ophanging van de Getrag, die hangt nu helemaal perfect in nieuwe rubbers:

    #17563649

    @McLambo wrote:

    Ik heb de stuurstang met kit weer aan elkaar gezet.
    3x getest of hij wel doorbrak bij een klap erop, en dat werkt super.

    Tuurlijk, werkt hetzelfde als origineel alleen kun je nu eventueel een andere lengte instellen (wat ik dus nodig had voor ombouw naar stuurbekrachtiging).

    #17563650

    Waar ik nog wel over zit te twijfelen is de veerwegverkorting die ik eigenlijk blindelings van Rik over heb genomen.
    Op dat moment niet goed nagedacht over het feit dat Rik’s Ascona een circuitracer is, en ik toch echt de onverharde paden op wil.

    Nu is het zo dat in compleet uitgeveerde toestand er nog 12cm veerweg over is. Als ik de krik onder 1 draagarm zet, komt de hele auto omhoog, terwijl de veer nauwelijks inveert… :hmmz

    Eerst maar eens proberen als hij weer op de wieltjes staat. Ik heb nog 2 reserve draagarmen, dus daar zou ik altijd nog de originele ‘oortjes’ af kunnen halen en overzetten…

    Zelfde geldt voor de draagarm die niet helemaal in het midden van de as zit. Eerst maar eens een paar kilometer rijden. Alle rubber bussen zijn goed ingevet, dus het zou zo maar nog op zijn plek kunnen kruipen.

    #17563651

    Het onverhard op?

    #17563652

    ja, ik woon op de veluwe, dus hier liggen heel veel zand en gravel wegen

    #17563653

    Goed, hier ligt ook wel wat, maar dat zijn ruiterpaden, bovendien schieten ze je neer als je hier op onverhard gaat “testen”.

    Kan nog niet eens wat doen op een leeg industrieterrein of een afgelegen weg hier.

    #17563654

    Ik zie een hoop moois in dit topic, ik ga het volgen :thumb
    Zal me vanavond proberen in te lezen, maar 46 pagina’s is wel wat veel :shock:

    #17563655

    Och, het hoeft ook niet zo hard te gaan, ik hoop niet dat ze hier zo moeilijk doen :-)

    Ik had al eens gevraagd of er ook onverharde gebieden zijn die opengesteld worden, net zoals open circuit dagen, maar dat is zeer beperkt in NL helaas.

    #17563656

    Het niet-ruige deel van het Eurocircuit in Valkenswaard is volgens mij wel eens open toch? En de oval in Ter Apel? En ergens in Brabant, volgens mij richting Eindhoven, ligt toch nog een oval?

25 berichten aan het bekijken - 1,126 tot 1,150 (van in totaal 1,626)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.