Manta B c20xe ombouw UPDATE 7-6 VRAAGJE

Forumindex Forums Modellen Manta Manta B c20xe ombouw UPDATE 7-6 VRAAGJE

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220207

    Ik heb een c20xe klaarliggen, op een setje webers en bijbehorend inlaatspruitstuk na ongeveer klaar voor inbouw. :thumbup
    Ik post tzt misschien nog wel wat foto’s, maar allereerst wil ik dit topic gebruiken voor wat vragen waar ik zo nu en dan nog tegenaan loop.

    Allereerst:

    Ik heb uiteraard de 1.8s manta motorsteunen, maar welke motorsteunRUBBERS kan ik hier zonder problemen bij gebruiken? Gewoon de 2.0E GSI rubbers die ik heb?

    #17658789

    ja die kan je gewoon laten zitten
    dan loop je tegen uitlaat spruitstuk aan.. omlassen of geld uitgeven
    kachel zal je wel weten..of dis ontsteking..
    carroserie wat onder je kachelbak zit die flens weg halen of na beneden buigen kijk uit voor remleiding (dan heb je ruimte voor je waterslang wat achterop de kop van de 16v zit)
    versn bak
    carroserie op de vooras iets hoger leggen.. (ik heb er bijna een cm stalen plaat tussen zitten) zodat je kap fatsoenlijk dicht kan

    en zo kom je vast nog wel wat tegen

    #17658790

    Bedankt Martijn, mooi dat ik die rubbers gewoon kan pakken.

    Verder is de ontsteking al aangepast aan de voorkant van het blok, dus geen problemen met kachelhuis, uitlaatspruituk is al pasgemaakt voor in A manta/ascona, dus moet in B al helemaal geen probleem zijn lijkt me.
    Versnellingsbak 1.8s zit er al aan, carterpan 1.8s ook etc.

    (complete blok met aanbouw/ombouwdelen is trouwens uit a ascona weggekomen, dus scheelt al een hoop werk)

    Nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoger leggen van de carroserie op de vooras.
    Is dit zowieso nodig, of bijvoorbeeld alleen bij gebruik van originele SFI bak?

    #17658791

    owja volgens mij was dat idd voor de fsi/vervanger nodig..

    dat ie uit een ascona komt scheeld idd een boel werk :)

    #17658792

    inderdaad
    ik had de meine op de vooras wat hoger gelegd
    omdat de sfi vervanger tegen de 400 kap aankwam

    weet t niet 100% cker maar dacht dat het met n normale kap zelfs net goed gaat

    webers zitten wat lager
    dus als je daar mee gaat rijden
    kun je je voortrein ongewijzigd laten;)

    #17658793

    Ook met een normale kap gaat het net niet goed.
    Kwam ik uiteraard pas achter toen ik de kap dicht deed.
    Met een sfi vervanger is het geen probleem.

    #17658794

    origineel gepost door CC gek
    Ook met een normale kap gaat het net niet goed.
    Kwam ik uiteraard pas achter toen ik de kap dicht deed.
    Met een sfi vervanger is het geen probleem.

    bedoel je dat het met n sfi vervanger en n normale kap geen probleem is???

    want mte sfi vervanger en 400 kap(volledig polyhester?)
    gaat het net niet goed;)

    #17658795

    vraagje: hoe zit het met de rdwkeuring? of is dat met een c20xe ombouw niet nodig?

    MVG PJ

    #17658796

    @T louwe:

    Hmmm dus een 400 kap en een sfi/vervanger gaan nie samen ?
    Hoe op te lossen eventueel aangezien ik met hetzelfde bezig ben als meneer de topicstater;)

    #17658797

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door CC gek
    Ook met een normale kap gaat het net niet goed.
    Kwam ik uiteraard pas achter toen ik de kap dicht deed.
    Met een sfi vervanger is het geen probleem.

    bedoel je dat het met n sfi vervanger en n normale kap geen probleem is???

    want mte sfi vervanger en 400 kap(volledig polyhester?)
    gaat het net niet goed;)

    Idd., met mijn standaard kap en een sfi vervanger heb ik er geen probleem mee. Toen ik voor de eerste keer het blok in een van mijn manta’s bouwde, gooide ik de kap dicht en had ik er gelijk een pit in zitten. Toen zat de standaard sfi box er nog op. Hoe het met een 400 kap zit weet ik eerlijk gezegd niet.

    #17658798

    origineel gepost door Noordpoolgsi

    @T
    louwe:

    Hmmm dus een 400 kap en een sfi/vervanger gaan nie samen ?
    Hoe op te lossen eventueel aangezien ik met hetzelfde bezig ben als meneer de topicstater;)

    ik heb toendertijd
    de voortrein iets lager gezet dan normaal
    dmv rubberen blokjes tussen de voortrein bevestiging
    en voortrein zelf

    dan komt de motor dus ook iets lager in je motorruimte te liggen

    dan kun je later met je ophanging
    de auto wel weer vlak zetten;);)

    #17658799

    origineel gepost door Manta pj
    vraagje: hoe zit het met de rdwkeuring? of is dat met een c20xe ombouw niet nodig?

    MVG PJ

    Officieel wel. Eigenlijk is er altijd een rdw keuring nodig als je een andere motor inbouwd dan dat er standaard inzit.
    Al ga je in vermogen omlaag!!
    Heb je een Gsi, dan heb je 110pk en blijf je, aangezien een c20xe 150 pk heeft, binnen een marge van 40% vermogens toename, hetgeen betekent dat alleen een geluidstest nodig is. Heb je een 1.6, 1.9 of 20S, dan is de vermogens toename meer dan 40% en zou de auto ook een weggedragstest moeten ondergaan. Maar ik dacht dat die regel ook weer versoepeld is voor auto’s boven een bepaalde leeftijd.
    Weet het niet zeker.
    Maar goed…er zijn er maar weinig…heeeel weinig die de Manta een rdw keuring laten ondergaan voor zo’n ombouw.
    Zelf heb ik het ook niet gedaan. Maar het kan in geval van een ernstige aanrijding eventueel wel problemen veroorzaken. Verzekeringstechnisch dan.

    #17658800

    SFI vervangen met standaard kap of 400 kap is geen probleem…
    Had zelf ruimte met de SFI vervangen en beide kappen.

    Voor je motor steunen, zou ik lekker wat stevigere nemen ipv de 1.8 rubbers.
    Heb die van mij toen bij Biesheuvel besteld, was 5 tientjes kwijt voor beide.
    En waren lekker stevig….

    WBT het RDW verhaal, dit hebben ze naar beneden bij gesteld,
    is nu nog maar 30%.
    Zou dus lekker voor kenteken aanpassing gaan…

    #17658801

    Kenteken aan laten passen is inderdaad erg de moeite waard met de huidige prijzen.

    Ik was eigelijk van plan om de originele 2.0 rubbers te gebruiken, zijn die steviger dan 1.8 rubbers of maakt dat niks uit?

    M’n 40mm Dellorto’s zijn trouwens vandaag binnen gekomen. :wors

    #17658802

    origineel gepost door tcat
    SFI vervangen met standaard kap of 400 kap is geen probleem…
    Had zelf ruimte met de SFI vervangen en beide kappen.

    tuurlijk daarom heb ik zoveel moeite gedaan
    om wat ruimte te krijgen;)
    wat voor 400 kap had jij dan:hmmz
    zo,n e de b ding met stalen binnen frame c ker:hmmz:hmmz
    bij mij pastte het in iedergeval niet;)

    anyway is het in dit topic niet eens interesant want de topicstarter gaat webers gebruiken;)

    Voor je motor steunen, zou ik lekker wat stevigere nemen ipv de 1.8 rubbers.
    Heb die van mij toen bij Biesheuvel besteld, was 5 tientjes kwijt voor beide.
    En waren lekker stevig….

    WBT het RDW verhaal, dit hebben ze naar beneden bij gesteld,
    is nu nog maar 30%.
    Zou dus lekker voor kenteken aanpassing gaan…

    #17658803

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door tcat
    SFI vervangen met standaard kap of 400 kap is geen probleem…
    Had zelf ruimte met de SFI vervangen en beide kappen.

    tuurlijk daarom heb ik zoveel moeite gedaan
    om wat ruimte te krijgen;)
    wat voor 400 kap had jij dan:hmmz
    zo,n e de b ding met stalen binnen frame c ker:hmmz:hmmz
    bij mij pastte het in iedergeval niet;)

    anyway is het in dit topic niet eens interesant want de topicstarter gaat webers gebruiken;)

    Voor je motor steunen, zou ik lekker wat stevigere nemen ipv de 1.8 rubbers.
    Heb die van mij toen bij Biesheuvel besteld, was 5 tientjes kwijt voor beide.
    En waren lekker stevig….

    WBT het RDW verhaal, dit hebben ze naar beneden bij gesteld,
    is nu nog maar 30%.
    Zou dus lekker voor kenteken aanpassing gaan…

    Jep, had en HEB nog steeds een stalen 400 kap….
    Met orginele sluiting etc…

    Werkte perfect.
    Manta al weer 3 jaar weg, is ergens naar Roermond toe gegaan.
    ZONDER 400 kap en 17 insjes ;)

    #17658804

    origineel gepost door tcat

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door tcat
    SFI vervangen met standaard kap of 400 kap is geen probleem…
    Had zelf ruimte met de SFI vervangen en beide kappen.

    tuurlijk daarom heb ik zoveel moeite gedaan
    om wat ruimte te krijgen;)
    wat voor 400 kap had jij dan:hmmz
    zo,n e de b ding met stalen binnen frame c ker:hmmz:hmmz
    bij mij pastte het in iedergeval niet;)

    anyway is het in dit topic niet eens interesant want de topicstarter gaat webers gebruiken;)

    Voor je motor steunen, zou ik lekker wat stevigere nemen ipv de 1.8 rubbers.
    Heb die van mij toen bij Biesheuvel besteld, was 5 tientjes kwijt voor beide.
    En waren lekker stevig….

    WBT het RDW verhaal, dit hebben ze naar beneden bij gesteld,
    is nu nog maar 30%.
    Zou dus lekker voor kenteken aanpassing gaan…

    Jep, had en HEB nog steeds een stalen 400 kap….
    Met orginele sluiting etc…

    Werkte perfect.
    Manta al weer 3 jaar weg, is ergens naar Roermond toe gegaan.
    ZONDER 400 kap en 17 insjes ;)

    ok had je er dus voor de duidelijkheid wel ff erbij mogen zetten toen je me verbeterde dat het met n 400 kap wel past:o

    want dat doet het dus niet;)
    dat wat jij hebt is n stalen kap met de happers en gaten alla 400

    das heel wat anders dan een volledig polyesteren kap;):o

    maar back on topic maar
    denk ik:thumbup

    #17658805

    Bij mij gaat het met stalen kap en poly 400 kap beide niet goed met sfi vervanger, dus die tip van het opvulplaatje zal ik ook maar eens gaan proberen :thumbup maar zijn de bouten dan niet te kort? iemand misschien een foto ervan?

    #17658806

    origineel gepost door opelmantagek
    Bij mij gaat het met stalen kap en poly 400 kap beide niet goed met sfi vervanger, dus die tip van het opvulplaatje zal ik ook maar eens gaan proberen :thumbup maar zijn de bouten dan niet te kort? iemand misschien een foto ervan?

    je bouten zijn dan idd wat aan de korte kant..
    een dunner plaatje nemen scheeld al snel een aantal mm tenopzichte van die orginele dikke..
    om hem op te hogen zitten er bij mij dacht ik platen tussen van 7mm dik..
    je moet minimaal de moer over het draadeind hebben dan is het goed:thumbup

    #17658807

    inderdaad ik heb gemeten hoeveel draad ik over had
    aan de hand daarvan heb ik een strook rubber gekocht
    een daar de vulblokken /stripjes van gemaakt

    was iets van 6 mm dacht ik;)
    was in iedergeval bij mij net genoeg
    en anders kun je die draadeinden ook wel langer maken;)

    #17658808

    Vandaag is het blok er in gegaan:

    Maar ik loop nu tegen een aantal dingen aan die ik niet had verwacht aangezien ik me aardig goed had ingelezen voor we begonnen zijn met de ombouw.

    Allereerst, het blok is in met de 1.8s motorsteunen op 2.0gsi manta rubbers met de 1.8s 5bak geplaatst in de auto, maar nu loop ik tegen het volgende aan:

    – De koelwaterslang achter op de cilinderkop levert geen enkel probleem op, maar bij het kachelhuis is zeker 4 a 5 cm te kort in ruimte, dit terwijl ik wat betreft de ruimte met de beste oplossing rijdt, de ontsteking is namelijk aan de voorkant van het blok geplaatst. :hmmz

    Klopt dit??? Ik dacht namelijk dat het zelfs met de dis nog op de achterkant net moest passen.

    – Dan het volgende: De tussenas is 1,5 cm naar buiten gekomen (gewoon origineel manta gsi)
    Dit terwijl ik had begrepen dat met een 1.8s 5 bak hier geen aanpassing aan nodig zou hoeven zijn.

    Klopt dit? Is dit gebruikelijk? Kan ik hier veilig mee rijden?

    – Ook de versnellingsbaksteun is mij niet helemaal duidelijk, moet deze nu ten alle tijden zelf gemaakt worden? Ik dacht begrepen te hebben dat met een 5 bak wel gewoon moest passen maar bij de 4 bak niet?

    Dat was het wel weer eventjes.

    #17658809

    tussenas 1.5 cm na buiten ..?? bedoel je dat ie 1.5cm minder ver de bak ingaat ?? hoe kom je dan aan die 1.5 cm??
    toch niet door te kijken na de aftekening op de tussenas, wat het rubber gemaakt heeft (in de loop der jaren)?? want dat lijkt me vrij normaal als de auto inveerd gaat de as iets verder je bak in en tekend hij daar een “slijtplek” van het rubber.. als de auto dan weer uitveert komt de as weer na buiten dat kan goed het 1.5 cm zijn….

    wat betreft je 18s 5 bak.. die is gewoon gelijk aan de 5 van de manta 2.0 gsi enkel de kom is anders..
    dus die moet ook gewoon passen met je gewone baksteun..

    ja of je motor ligt wat verder na voren dan zou moeten.. hoe dat dan komt weet ik niet..
    ik heb de 16v ook met 18s steunen en dan op de 2liter rubbers liggen..

    #17658810

    Ik bedoel inderdaad dat de as 1.5cm minder ver de bak in gaat, en inderdaad aan de hand van de aftekening op de tussenas.
    Zoals ik nu je reactie lees maakte ik me misschien zinloos zorgen… :)

    Ik ga me nu afvragen of ik geen 4 bak heb terwijl dit bij aankoop toch echt een 5 had moeten zijn… Mijn originele baksteun past voor geen meter… OF de motor ligt op de een of andere manier niet goed, zal vanavond eens verder gaan kijken.

    Als het goed is heb ik de 16v op de zelfde manier als jij er in liggen Martijn, alleen vraag ik me af of ik wel daadwerkelijk 2liter rubbers heb.
    Uitlaatzijde is een ronde, inlaat een 4kant blokje, is dat origineel zo?

    #17658811

    ja aan de inlaatkant heb je idd een vierkante en aan de uitlaatkant een ronde steun.. (heb ik ook) (motor ligt er ook iets schuin in)

    kun je de steun van je eigen 5 bak niet gebruiken dan ?
    want na mijn idee zijn de steunen van de 2ltr 5 bak hetzelfde als van de 18s 5 bak.. (correct me als t niet zo is..)

    #17658812

    de hoek van het blok is in de breedte goed, ligt netjes ietsje schuin, carter recht.

    alleen aan de hoek in de lengte twijfel ik, heb het idee dat het blok misschien ietsje achterover kantelt waardoor de baksteun niet past, het kachelhuis zo’n probleem is, en de tussenas niet helemaal naar mn zin lijkt te passen.

    vanavond even verder kijken, tips zijn welkom. :)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.