Manta a restauratie

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 196)
  • Auteur
    Berichten
  • #18292335

    Zo we hebben de laatste tijd weer wat onderdelen opgekuist :D Ik heb eindelijk ook een goede techniek gevonden om de sierlijsten en logo’s terug te laten blinken.
    Ik begin met 80 te schuren om diepe krassen en steenslag er uit te halen zo verfijn ik dan stap voor stap tot 1200 met water en dan laten blinken met de polierborstel :thumb

    Het is wel veel werk om alle sierlijsten te doen maar beetje bij beetje komt het wel goed






    #18292336

    EINDELIJK na 6 maand schuren en plamuren is hij dan toch nog klaar geraakt om te spuiten. :D
    De kleuren die ik eerder had gezegd zullen het niet worden. Ik heb iets anders in gedachten ;)

    #18292337

    wat een gave restauratie!
    ga zo door

    mvg maxkadett

    #18292338

    Nu dat de carrosserie gespoten wordt is het de ideale moment om de motor en versnellingsbak onderhanden te nemen
    :vertag

    De versnellingsbak ga ik eens goed kuisen en verven. maar ook voorzien van nieuwe dichtingen en ik denk dat hij er dan wel terug tegen aan kan :D

    De motor heb ik uit elkaar gehaald en die ziet er nog vrij goed uit. Het enige wat opviel is dat de olie echt een vieze brij was.
    Dat doet dus vermoeden dat hij in het verleden niet zo goed is onderhouden.

    #18292339

    Nu ben ik opzoek naar de beste aanpassingen die ik kan doen om meer vermogen uit mijn 1.9 te halen.
    Ik weet dat het beter is om een 2.2 of 2.4 motor te gebruiken maar ik ben koppig en wil de 1.9 gebruiken :mrgreen:

    Ik dacht in het begin om een andere nokkenas te steken, grotere kleppen te steken en de cilinderkop te laten vlakken voor hogere compressie.
    Toen begon ik te denken dat er misschien meer vermogen kan bereikt worden met een 2l cilinderkop met de zelfde aanpassingen :hmmz
    Ik heb ook al gedacht aan uitboren en zuigers steken van een 2l.

    Ik heb al wat gezocht en gelezen over het opdrijven van een 1.9 en de ene zegt dat je tot 30pk winst hebt met uitboren naar 2l en da andere zegd dat het de moeite niet is om de kost te doen.
    Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die mij wat tips kunnen geven :?:

    #18292340

    als je begint over boren, heb je zowiezo andere zuigers nodig
    en waarom dan boren tot 2.0L? waarom dan niet bv tot 2.4L of 2.5L?
    dat maakt weinig verschil in het (gepeperd) prijskaartje, en waarom dan specifiek met als basis een 1.9L?

    #18292341

    Ik denk dat het totaal prijskaartje zowiso duurder zal zijn met een 2.2 of 2.4 want dan moet ik eerst nog een motor kopen en dan nog eens de prijs voor het reviseren.
    en de 1.9 is een originele manta a motor en de 2.2 of 2.4 niet

    Als je boort tot 2.4 of 2.5 is het dan nog een betrouwbare motor voor de straat?

    #18292342

    waarom niet?

    #18292343

    Hier een link naar een aardig artikel over de mogelijkheden met de standaard 1900S
    http://www.opelclub.com/JulyAug2012Blitz.pdf

    suc6

    Groeten,

    Jan

    #18292344

    @commo 67 wrote:

    waarom niet?

    om naar een 2.4 of 2.5 te gaan moet je de cilinders toch al veel uitboren en dan verzwak je de motor toch?

    #18292345

    Als ik de standaard 1.9 onderblok gebruik met een 2.0 cilinderkop zou dat wat pk winst opleveren met de 1.9 injectie?
    of zou ik beter de 1.9 cilinderkop laten bewerken en grotere kleppen steken?

    #18292346

    Je kunt er uren over praten, doe je dit of dat…..
    Koop maar een frisse? 2.2 motor, er zijn wel gasten die van de 2.2 naar de 16 klepper al dan niet met turbo overstappen en dus die 2.2 over hebben.
    Dat zou ik doen en vele anderen onder ons. :vertag :thumb

    Of anders zelf zo`n 16 klepper er in? ;)

    #18292347

    Bedoel je dan een 2.2 cilinderkop voor op de 1.9?

    #18292348

    Neeuh, jethro bedoeld waarschijnlijk dat er gasten zijn die een goeie 2.2L hebben, die vervangen voor een 16 klepper.
    Dus is het misschien interessant voor u om daar naar op zoek te gaan, of zelf een 16 klepper te steken.
    Dat gaat waarschijnlijk veel goedkoper uitkomen dan uwe 1.9L te bewerken! (en als ge hem bewerkt is het ook gene originele meer!)
    Ga maar eens horen wat een bewerkte cilinderkop met grotere kleppen, andere nokkenas en heel de zooi erbij u gaat kosten!
    IK heb mijne 2.4L volledig laten bewerken (tunen) van onder tot boven en dat heeft mij een dikke 4000 euro gekost !
    Daar koop je toch gemakkelijk een paar goei frisse blokjes met wat meer pk’s en koppel dan je 1.9L voor denk ik dan… :thumbup

    #18292349

    Ah zo ja :hmmz
    Ja ik heb een lijstje opgesteld en ik kom aan 1200 euro onderdelen om de 1.9 als nieuw op te bouwen met andere kleppen en andere nokkenas
    Kleppen moeten zowiso veranderd worden om loodvrij te kunnen tanken dan kan ik even goed grotere steken.
    En ik ga volgende maandag eens gaan horen wat het zou kosten om het machine werk te laten doen zoals honen, vlakken en klepzittingen aanpassen
    En ik hoop rond de 2000 euro te blijven met de totale kosten ☺dus uitboren zal er niet meer bij zijn vrees ik.

    #18292350

    Net wat ik al eerder repte: koop een frisse 2.2.
    Zitten grote kleppen in en deze heeft ook meer koppel en pk`s dan de 1.9.
    Dan eventueel een snelle nokkenas.
    Koop je een 300 graden nokkenas, dan zit je ook vast aan een nieuwe set stoters en een set stugge klepveren.
    Je denkt nu al? daar gaan de euro`s……..
    Valt wel mee, mits je geduld hebt kun je een 2.2 voor weinig kopen.
    Maar wat geld uitgeven aangaat…………
    Had zo`n Kadett-C GTE die koste mij 2000 met een extra 0. :shock: :shock: :wtf

    Voor je het weet, zit er een hoop geld in.
    Goed nadenken, nog een keer nadenken en dan pas kopen.
    En hier om raad te vragen natuurlijk. :thumb

    :jerry

    #18292351

    hey

    Mooi Manta die je aan het restaureren bent…
    Wat de motor betreft, als je origineel wilt blijven (1.9)… en niet te gek gaat doen wat tuning betreft… andere nokkenas, kop bewerken en vlakken, de rest reviseren kan je op zo’n 120pk komen…

    groeten

    #18292352

    enkel door de kop te bewerken, 30pk erbij??? :wtf
    dat is 1/3 meer dan origineel…Dan zal je toch nog wel een paar aanpassingen nodig hebben denk ik :hmmz
    zoals webers, in en uitlaat,… Daar hangt ook een mooi prijskaartje aan!
    ik heb vanmorgen op FB nog een volledige 2.2l met webers, 5bak ,benzinepomp en heel de zooi tekoop zien staan
    en er was al 850 euro geboden …

    #18292353

    Een 1.9 injectie heeft toch al 103 pk dacht ik en een deftige uitlaat komt er ook zowiso onder :thumb
    Van webers ben ik niet echt zo een voorstander als het buiten 10 garden warmer of kouder is zou je die moeten bij stellen :???:

    #18292354

    Slecht nieuws gekregen :cry de motor is te versleten om goed te krijgen met honen.
    Ik ben daarjuist bij iemand geweest die hem opgemeten heeft en er zit gem. 13 hondersten speling tussen de zuigers en de cilinders en de cilinders zijn ook allesbehalve rond :swear

    Dus het zal nog wat nadenken en rond kijken worden.
    De blok kan goed gemaakt worden door te boren
    of miss nog andere opties overwegen.

    #18292355

    Op zoek naar een frisse 2.2 dus ;) :thumb

    :jerry

    #18292356

    Zoek eens op face book naar lon van erp.
    die heeft een hele frisse opgebouwde 2.2 cih, en een nieuw gebouwde 2.5 cih te koop.
    is wel in nederland.

    Groeten.

    #18292357

    kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
    of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

    #18292358

    ik heb ooit rond gereden met een 2.4 en daar zat een 1.8 vierbak achter zonder problemen het enige wat ik moest veranderen was het koppelingshuis.

    #18292359

    @Arno_manta wrote:

    kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
    of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

    Zo te lezen kom je net kijken in de Manta wereld.
    Opel heeft die CIH motoren in diverse uitvoeringen gemaakt, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0, 2.2 en je raad het al 2.4, al dat niet in N of S of E uitvoering.
    De buitenkant zijn ze allemaal gelijk, bij de E uitvoering zit er geen gat in de distributie deksel voor de benzine pomp, en de 2.4 heeft M8 bouten in de carterpan i.p.v. M6 bouten.
    N is lage compressie, S is hogere compressie en E is van einspritsung oftewel injectie.
    De N heeft de enkel poorts carburateur, de S heeft de dubbel poorts carburateur.
    Google is uw vriend!
    De versnellingsbakken zijn allemaal gelijk, dat zijn de 4 bakken.
    Achteras heeft diverse soorten, 3.89, 3.67, 3.44 en de 3.18.
    De 3.89 zit onder de 16N
    De 3.67 zit onder de 16S, en de 18S met automaat.
    De 3.44 zit onder de 19S, 20S en de 20E.
    De 3.18 zit onder de Manta-A GTE.
    Ga maar eens kleppen op een Opel Manta meeting, en hier op het forum kun je ook veel info halen.

    De 2.2 en de 2.4 zitten de inlaatpoorten hoger, dus een 20E inlaat past dan niet op die twee.

    :jerry

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 196)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.