Manta-A project Nokkenstok UPDATE 21-11-2014

Forumindex Forums Modellen Manta Manta-A project Nokkenstok UPDATE 21-11-2014

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265742

    ten eerste zal ik me even voorstellen,
    woon in limburg en heb in het verleden een opleiding gevolgd tot technisch specialist personenwagens, tegenwoordig doe ik een opleiding Automotive Engineering.

    heb in het verleden diverse autos gereden en ben al enkele jaren bezig met mijn manta-a, het project heeft lang op een laag pitje gestaan ivm. mijn opleiding en werk.

    Sinds een tijdje heb ik het werk aan de manta weer opgepakt en komt er weer schot in de zaak, sinds een week of 2 ben ik de auto aan het kaalschuren. ik zal eerst een impressie geven van het werk tot nu toe.

    Ik heb de auto gedeeltelijk gedemonteerd gekocht in 2008. hieronder is te zien in welke staat de auto was bij het ophalen

    #18232725

    goed bezig,

    #18232726

    zo, de staat bij aankoop is hierboven beschreven, hieronder zal ik de restauratie beschrijven:

    Allereerst was het belangrijk om de carroserie goed te bekijken om vervolgens alle roestschade aan te pakken, hierbij ben ik begonnen met het schoonmaken van de motorruimte. Het plan was om vanuit de voorkant van de auto langzaam aan naar de achterkant toe te werken.


    Motorruimte schoonmaken:

    Linker binnen scherm

    Het linker binnen scherm was er vergeleken met het rechter vrij goed aan toe, helaas betekent dit niet dat het binnenscherm roestvrij was.


    balkje verwijderd

    delen ingelast

    in de epoxy primer

    Rechter binnenscherm

    het rechter binnenscherm was er helaas slechter aan toe, roest had het binnenscherm zo hard beschadigd dat compleet vervangen de enigste juiste oplossing was


    vies en rot

    vies en rot

    gehele stuk eruit geslepen

    reparatie deel erin gelast

    rechter binnen scherm gestraald en in de epoxy

    Voorfront richten

    helaas had het voorfront een nogal flinke deuk en zat het niet geheel recht op de auto, dit heb ik gericht met behulp van een trekbalk


    Het ontzette voorfront

    richten mbv de trekbalk

    rechter voetenruimte

    Vervolgens was de vloerplaat aan de beurt, op het eerste gezicht is er weinig te zien, maar toch besloten om de binnendorpel er uit te slijpen om de roest hieronder te bekijken, zowel links als rechts was er serieuze roest aanwezig


    op het eerste oog weinig roest te bekennen

    binnendorpel eruit geslepen om de roest goed te behandelen

    Nieuwe delen erin gelast

    Binnendorpel terug geplaatst

    Linker binnendorpel


    hier zie je welke delen eruit geslepen zijn, hierna zijn er nieuwe delen ingelast en is de binnendorpel terug geplaatst

    Linker eindstuk

    na de vloerpanelen ben ik verder gegaan aan de achterkant van de auto, hier waren vooral de eindstukken achter het achter wiel slecht en delen van de wielkast, als eerste was het eindstuk achter wiel aan de beurt hiervan ligt het plaatwerk tegen een stukje balk aan.


    Het slechte deel

    Deel uitgeslepen

    weer klaar

    Wielkast links achter

    vervolgens de wielkast schoongemaakt en rotte delen bekeken, hier was alleen het voorste gedeelte slecht

    uitgeslepen


    klaar

    eindstuk rechts

    ook rechts was het eindstuk (achter het wiel) behoorlijk ver ingevreten en eigenlijk te slecht om nog op te lappen, daarom besloten het gehele stuk eruit te slijpen en er een nieuw stuk in te lassen;


    het ingevreten plaatwerk

    slecht deel losgeslepen

    43 jaar aan antiroest behandeling aan de binnenkant

    binnenbalkje in de zink primer

    weer klaar

    wielkast rechts

    ook de rechter wielkast had roest, hier was ook het voorste gedeelte van de wielrand rot;


    het slechte deel

    vervolgens gelijk de wielrand gezandstraald en in en dun laagje primer gezet.

    Kofferruimte

    op het eerste gezicht was er weinig aan te merken aan de kofferruimte, helaas was vanuit de buitenkant(vanuit de wielkast) te zien dat het plaatwerk van de kofferruimte vrij ver ingevreten was, en de enige juiste optie compleet vervangen was.


    het slechte deel


    buitenkant van het plaatwerk is flink ingevreten

    slechte deel eruit geslepen

    eerste deel erin gelast

    tweede deel erin gelast

    weer dicht

    vervolg: volledig kaalschuren buiten en binnen

    #18232727

    :thumb wordt serieus en goed aangepakt ook een mooie basis voor restauratie, ik blijf dit zeker volgen!

    #18232728

    goed bezig, mooi project!

    En natuurlijk lekker oldskool een honda MT tje op de achtergrond king:

    #18232729

    Ondertussen veel gebeurd, maar weinig updates :wors

    de afgelopen weken is er wat meer vaart gekomen in het project, en ik zal proberen vanaf nu iets vaker achter de pc te kruipen om het project bij te houden.

    Allereerst begonnen met het geheel schoonmaken van de bodem. Hier heb ik uiteindelijk 3 volledige dagen aangewerkt
    van afkrabben van de oude bodemshutz (met een pakkingkrabber en beitels) tot het volledig ontdoen van de oude laklagen. Op plaatsen waar nog het plaatwerk oppervlakkige roest vertoont wordt het plaatwerk gezandstraald.(bleek niet nodig) hier heb ik weinig foto’s van(vast omdat het zo’n geweldig leuk werk is :puke ), wel een aantal foto’s van de vers gespoten bodem in een roestwerende epoxy primer:

    dit is nog afgewerkt met een gewone primer, en zal nadat de auto in kleur is gespoten opnieuw in de bodemshutz gezet worden.

    Hierna ben ik verder gegaan met het volledig kaalmaken van de binnenzijde van de auto, ik wil uiteindelijk de gehele auto opnieuw in de epoxy zetten (dus blank tot op het metaal) om er zeker van te zijn dat er nerges verborgen roest zit.

    Binnenzijde in originele toestand:

    binnenzijde gedeeltelijk kaal:

    binnenzijde volledig kaal en in de epoxy gezet:

    ook dit wordt nog afgewerkt met een primer waarna het volledig in kleur wordt gespoten

    daarna verder gegaan met het volledig kaalschuren van de buitenzijde van de auto:

    bij aanvang van het schuurwerk zag de auto er zo uit:

    Linker zijkant gedeeltelijk kaal

    linker zijkant totaal plaatje:

    Rechter zijkant nog in de originele kleur:

    Rechter zijkant gedeeltelijk kaal:

    Sommige delen bevat nog stukken van de oude primer, dit is geen probleem omdat de carrosserie nog zeker 1 keer nageschuurd moet worden met een fijnere korrel om zo zeker te zijn dat er geen schuurkrassen aanwezig blijven. hierna zal de gehele carrosserie in de epoxy gespoten worden.

    ondertussen is de motorruimte ook al gedeeltelijk kaal, hier dienen nog enkele stukken gezandstraald te worden zodat deze ook gespoten kan worden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.