Manta-A 1973 Restauratie + c20xe (voorheen X2.5XE)

Forumindex Forums Modellen Manta Manta-A 1973 Restauratie + c20xe (voorheen X2.5XE)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242450

    Hello folks,

    Samen met een vriend ben ik een Manta A uit ’73 aan het restaureren en aan het ombouwen naar een omega X2.5XE (lpg g3)
    Of de uiteindelijke versie ook op lpg gaat rijden is nog niet zeker.
    Het word GEEN daily driver (daarvoor is de E39, BMW 530d, 192pk, 2004)
    Zelf heb ik (Paul) helaas niet meer de financieele middelen (gezin, kids, huis, je kent het wel) om dit project tot een groot succes te maken,
    vriend van me (Julian) heeft het project dan ook gekocht (geen technishce achtergrond) en samen gaan we er iets moois van maken.

    Er zullen zo min mogelijk 2e hands materialen worden gebruikt, om de auto “als nieuw” te maken.

    Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :D
    HIER KLIKKEN voor :kewlpics

    Het volgende zit in de planning, klaar rond 10-2012
    -Manta volledig strippen
    -Auto laten zandstralen, lassen, spuiten. (waarschijnlijk donker grijs)
    -X2.5XE (omega) motor en v-bak monteren, inclusief custom 2x 2,5″ rvs uitlaat met spaghetti spruitstuk (in 1 keer goed)
    -volledige revisie van de motor, inclusief ultra light flywheel voor grotere throttle responce (van krukaslagers tot oliefilter)
    -Remmen “custom” aanpassen schijven rondom, geventileerd
    -Achteras en vooras modificeren zowel om de V6 passend te maken als het extra vermogen
    -Rolkooi installeren
    -race interieur plaatsen
    Al met al is dat een inverstering van ongeveer 12 duizend euro (buiten de eigen uren gerekend), de auto moet dan goed rijdbaar zijn.

    Wanneer er dan weer wat centen gespaard zijn zal er uiteindelijk in de (9) maanden daarop volgend de motor N/A getunded worden.
    Volgens “kenners” is deze motor NIET rev happy (geen 8000+ rpm) Wat zeggen de kenners hier?
    wat er aan gaat gebeuren:
    -rally & cross nokkenassen
    -aangepaste klepveren
    -aangepaste throttle bodies
    -light weight poelies
    -sport luchtfilter
    -engine flow verbeteren
    -drijfstangen en zuigers
    -“chip tuning” op vrij programmeerbare ecu
    Dit alles zal rond de 5 duizend euro kosten en ongeveer een 220pk met 250nm geven.
    (waarom dan geen 3,2 of 3,0 V6 zal u misschien afvragen, het karakter van een “race” of “getunde” motor is dusdanig anders dat het veel sportiever/leuker rijdt. Meer is niet altijd beter, het hebben van overmatig veel vermogen komt niet ten goede van het rijgedrag. pk gewichts verhouding van 1pk voor 5kg is (zeker in normaal verkeer) meer dan voldoende, ook om die M3-tjes bij te houden.)

    De keuze van een V6 is gemaakt omwille van het lage gewicht en de geringe afmetingen.
    (Had 3 motoren liggen opel 2,5 V6 en de 2,2 4lijn en een volvo T5 (B5254t) vriend van me wilde absoluut geen turbo motor en het zeker bij opel houden. Andere motoren zouden meer kosten en niet veel “beter” zijn dan die 2,5 V6)

    Veel dingen zijn al opgezocht, uitgezocht, uitgewerkt, maar een “frisse blik” kan nooit kwaad.
    We kunnen daarom natuurlijk altijd hulp en advies gebruiken, met zaken zoals:
    -welke aanpassingen nodig zijn voor de vooras (wiel 2 keer uitvinden is niet nodig)
    -welke achteras verhoudingen er mogelijk zijn die het vermogen aan kunnen
    -handige adresjes
    -tips en truuks
    -tuning parts
    -etc.

    Thnx for reading,

    Paul

    #17930193

    Hoi Paul, welkom hier op het forum.
    Ik ga jullie project zekers volgen, en veel foto’s blijven posten, zijn we hier gek op. :thumb

    #17930194

    Nauw, jullie zijn flink wat van plan! Ben benieuwd.. helaas doen de foto’s het bij mij niet..

    #17930195

    zo dat zijn hele plannen ga het ook volgen :thumb

    ook hier doen de :kewlpics het niet

    #17930196

    Server dingen fout, komt (snel weer) goed.

    Overgens iemand bekend met een universele km-teller, kan er nergens een vinden en wil graag zelf dash maken.

    #17930197

    ga het ook zeker volgen

    cristian tsx is ook bezig met 2.5 v6 in a manta als ik het goed hem mischien wat info delen

    plannen zijn iig mooi

    #17930198

    ja ik ben er ook mee bezig, alleen staat het even op een laag pitje. druk met andere wagens

    inderdaad wel goede plannen

    #17930199

    heb ook het heldere plan gehad om een 3.0 v6 in te bouwen.
    met veel geluk heb ik laatst van een duitser die zijn project stopte het een en ander kunnen overnemen.
    aangepaste pan en zelfgemaakte motorsteuenen en bak steun.

    vorige week een keer alleen het blokje dr in gehangen:


    daar moet hij nog iets zakken en naar achter, met de orginele spruitstukken kom ik dr net niet weg en de bobine moet ergens anders geplaatst worden.
    zoiezo moet de tunnel iets ruimer voor de r28 bak.

    maar kom super uit.
    de as hoeft totaal niet aangepast te worden.
    ook kom ik met de stuur inrichting goed uit.

    zo zat het bij de ascona ingebouwd:


    vind alleen dat ik iets meer olie in de pan kwijt wil, omdat ik denk dat hij zo te klein is.

    #17930200

    Juist, de foto’s :wtf …..

    Voorlopig even op een ongebruikt domein.

    Hier klikken voor :kewlpics

    #17930201

    Best project. Auto heeft al het e.e.a. meegemaakt zo te zien. Veel succes ermee. :thumbup

    #17930202

    @manta_dennis wrote:

    Best project. Auto heeft al het e.e.a. meegemaakt zo te zien. Veel succes ermee. :thumbup

    yep,

    is al aardig wat aan gelast, maar er lag ook een 1900E motor in (liep nog goed, weet nog niet wat ik er mee ga doen).
    Staat van onderhoud was niet bekend, maar ook niet het belangrijkste ivm de geplande ombouw.

    Echt vakmanschap kan ik niet alles noemen, kroonstenen/lusterklemmen voor het aansluiten van een motorblok :thumbdown

    Cheers,

    Paul

    #17930203

    Niet veel nieuws onder de horizon,

    nog steeds aan het strippen en nieuwe foto’s komen er weer aan.

    Wel ben ik nog op zoek naar de “manta wing badge” voor op de zijkanten, mocht je iets moois hebben liggen laat het me zeker weten!

    Cheers,

    paul

    #17930204

    en alweer wat verder?

    #17930205

    Qua manta niet veel verder,

    Momenteel bezig met het bouwen van een nieuwe schuur/werkplaats.
    Deze is zaterdag af en dan eindelijk weer verder met de manta.

    Het plan is iets veranderd, we hebben diverse (tuning) bedrijven gecontacteerd en willen van de V6 een hoog toerige motor maken.
    (ongeveer 9.000rpm) Gezien de flinke som geld die er mee gemoeit gaat staat dit op de planning voor februari.

    Nu is het eerst volgende het volledig strippen en de body naar een specialist. (zandstralen, lassen, ed.)

    Cheers,

    Paul

    #17930191

    wat ga je allemaal aan het blok doen,
    zulle wel hele scherpe nokkenassen worden dan.
    ben benieuwd.

    #17930192

    9000 ? Dat ga je niet redden met 5k € , denk dat 10k al krap wordt, maar waarom een toerental als doel ipv vermogen ?
    Leuk 9000rpm uit een 2.5, maar beetje zonde als dan een 7000rpm 3.0 je voorbij komt… ;)

    #17930206

    Hey,

    Met 5k ga je dat idd niet redden, we zitten nu met grote korting (17%) rond de 8k.
    (nog geen definitieve keus gemaakt, wacht nog op een offerte of 2)
    Toerental maakt het racegeluid en gevoel (ooit in een S2K gereden? honda S2000)

    Het winnen van vermogen kan op vele manieren, waar we niet voor gekozen hebben is A. een turbo en B. een supercharger.
    Het moet als een mooie NASP race motor aanvoelen. Hier is als doelstelling het rijgenot en plezier genomen, niet de meeste pk’s.
    Dingen als koppel curve, throttle responce, bruikbaarheid, geluid, gevoel zijn allemaal factoren die mee hebben gespeeld in de keuze.

    En nee, een “gewone” 3.0 zal er echt niet voorbij komen. Ook niet wanneer deze “gewoon” is getuned (rond de 250pk?!).
    De reden dan ook om een 2.5 te nemen was dat wanneer je dezelfde tuning zou doen op de 3.0 het vermogen te hoog zou worden.
    Boven de 1pk per 4kg is niet plezierig rijden. Overgens zijn dit verhoudingen die aan supercars grenzen, waarbij de (techniek van de) wegligging van de manta al 30 jaar oud is.

    Welke nokkenassen het precies gaan worden is nog niet zeker, maar het zal iig veel verschillen met de standaard.
    Zowel de kleplichting hoogte, klep overlap en de kleptiming.
    Verder zullen er dus andere zuigers, drijfstangen, lagerschalen, krukas, eigen motor management, spaghetti spruitstuk, licht gewicht vliegwiel, etc. in komen. Het enige dat echt duur is zijn de throttle bodies, die vanaf 2600 pond in de prijslijst staan, over deze upgrade denken we nog na (de “normale” uprade bodies zijn 300 euro).

    Nu nog even niksen en van de feestdagen genieten :D

    Happy 2012!

    Cheers,

    Paul

    #17930207

    Ben erg benieuwd hoe jullie dit allemaal gaan aanpakken! Ga dit project volgen!

    #17930208

    zoveel keus heb je niet kwa nokkenassen zijn maar 3 a 4 soorten voor een v6 dacht ik.
    ook weet ik dat bij dhz twente de throttlebodie set +- 2500 euro is, reken maar eens om :wtf

    ach ja voordat je zover bent eerst het blok er maar eens in hangen
    gebruik je ook het stalen carterpan van een calibra?

    #17930209

    ben benieuwd, zondermeer
    maar teveel vermogen krijgen ?

    en ik heb idd wel eens in een s2000 gereden, heb er zelfs mee op een circuit gereden, geluid was leuk, maar echt snel was het niet , kon niet tippen aan een paar oude opels die al rond de 6500-7000rpm moesten schakelen :jerry

    en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een goed gebouwde kompressor motor aanvoelt als een erg snelle atmo motor, zonder de daarbij (atmo) horende negatieve rijeigenschappen van een hoogtoerige, snelle nokkenassen, hoge compressie, motor

    heb je ook al aan de 6 gesmede overmaat zuigers en 6 stalen drijfstangen, en 24 mechanische stoters en 48 ! klepveren gedacht , aanpassen van de kop voor de klepveren, bewerken van de koppen, 4 nieuwe speciale nokkenassen, 4 ! verstelbare nokkenastandwielen, blok boren en honen, speciale ondermaat krukaspoelie, speciale kleinere waterpomppoelie ivm cavitatie bij teveel toeren, meerplaats koppeling, 6 nieuwe grotere injectoren, dta/kms + gasklephuizen, inlaatspruitstukken, luchtfilter/airbox , kabelboom + afstellen, om over de speciale versnellingsbak / vliegwiel die nodig is bij zeer hoogtoerig motoren nog maar te zwijgen ?

    voor de nokkenassen en klepveren en stoters schat ik dat je alleen al zeker een 1500 euro kwijt bent :hmmz

    goede kans dat een drysump bij deze motor en die toerentallen ook onontkoombaar is….

    maar alle lof als het doel van 9000 rpm uiteindelijk gehaald zou worden !

    #17930210

    Geen idee waarom je zo denigrerend praat.

    Ik ga dan ook niet in de “verdediging” ik hoef jouw mening niet te delen.

    Beetje rare reactie vind ik het, maar goed. Je zet iets op een forum dus mensen geven hun mening.

    EDIT: tjiepvoud

    #17930211

    @NinaPaul wrote:

    Geen idee waarom je zo denigrerend praat.

    Persoonlijk denk ik niet echt dat het denigrerend overkomt of zo bedoelt is.

    Mr-Turbo geeft alleen aan dat jullie idee waarschijnlijk een erg dure oplossing zal zijn, en dat je in verhouding voor minder geld een motor kan bouwen waar je dezelfde (of betere) ‘race’-ervaring van zal krijgen wanneer je achter ’t stuur zit.

    Maar zoals Mr-Turbo ook zegt, alle lof als de hoge toeren behaald gaan worden. Zelf vraag ik me af of de motorische plannen niet wat ambitieus zijn, maar nogmaals, hulde als het allemaal gaat lukken :wors

    Succes!

    #17930212

    Hier nog een volger, ben voornamelijk benieuwd naar x25xe en de aanpassingen daaraan.

    #17930213

    9000 rpm? holy shit word wel een giller dan :jerry

    #17930214

    de c20xe die ik ingeruild heb op mijn c20let draaid ook 8500 toeren, t geluid word dan wel een beetje angstig ja

    maar ok, zelfs om een 4cil te bouwen die dat aankan ben je n dikke 7000 euro kwijt…en dat buiten het management systeem en afstellen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.