LPG ontluchten?

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen LPG ontluchten?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243766

    Ik rijd een Astra Coupé x18xe1 op LPG en nu begreep ik laatst van mijn oom (die vroeger veel Opels op lpg heeft gereden) dat hij ieder jaar de tank eens moest ontluchten door een ventieltje open te draaien.
    Je perst namelijk ook steeds lucht de tank in (het kleine beetje tusen de vulopening op de auto en de vulslang) als je tankt.

    Als je de vulslang afkoppelt, schiet er wat LPG weg, diezelfde hoeveelheid gaat steeds de tank in, gaat op het LPG drijven en vult dus steeds verder je tank.

    Weet iemand of dit nog steeds moet of dat dit automatisch gaat tegenwoordig? En als het wel moet, hoe moet dat dan, want in die “doos” op de tank zie ik geen ventiel.

    Alvast bedankt.

    #17948608

    komt mij over als lulverhaal, je vulleiding zit vol gas, lucht komt er amper bij en mocht dat zo zijn dan verdwijnt die lucht met het gas de koper leiding in en wordt bij de carb weer gemend met jawel, lucht

    heel vroeger zaten er kraantjes op de tank, tegenwoordig nie meer, terecht, levensgevaarlijk denk ik zo

    #17948609

    Tja, weinig lucht per tankbeurt, maar na 10 jaar tanken kan dat toch misschien wel een paar liter schelen qua tankinhoud?
    En als lucht lichter is dan LPG, komt dit niet in de brandstofleiding naar de motor, want dan zweeft het dus bovenin.
    Een kraantje op de tank, daar had m’n oom het ook over. Dat lijkt mij ook gevaarlijk, want als de LPG dus zwaarder is dan lucht, blijft het in je kofferbak hangen.

    Meer mensen die hier hun licht eens op willen laten schijnen?

    #17948610

    Ff voor de orde, je gaat tanken, je sluit de slang aan met de koppeling, je steekt de koppeling op je nippel, je draait en klemt hem vast

    Wanneer zou er lucht in moeten komen?

    #17948611

    Nou, er zit natuurlijk lucht tussen de koppeling en de nippel, volgens mij duw je dat de tank in, want het kan nergens anders heen.
    Dezelfde hoeveelheid als dat er bij het loskoppelen van de koppeling in de lucht verdwijnt (alleen staat dat onder druk).

    #17948612

    imo propbleem zoeken die er niet is

    1000-den mensen rijden al tig jaar op gas, nog nooit zoiets gehoord

    #17948613

    Tja, “vroegah” werd het dus schijnbaar wel gedaan. Ik had er ook nog nooit van gehoord, totdat m’n oom vroeg of dat nog steeds nodig was.
    Blijkbaar dus niet :P

    #17948614

    Iemand anders die hier iets van weet?

    #17948615

    Verdamper legen bij een beurt kan ik begrijpen ook al hebben veel verdampers niet eens een aftapje meer.

    #17948616

    Nou dat kraantje zat er niet om te ontluchten maar om te zien of de tank op 8o% vulling zat…
    Vroeger had je geen 80% afsluiter/begrenzer

    Een ontluchting moet per definitie op het hoogste punt gebeuren, dit kraantje zat niet op het hoogste punt maar in de appendagekast, dus ook niet geschikt voor dat doel…

    #17948617

    Okay, dus bij het tanken slaat het vulpistool automatisch bij 80% af? Ik let er namelijk zelf nooit op. Ik weet ook niet wat de officiële inhoud van de tank is. Maar ontluchten hoeft bij een moderne LPG G3-installatie niet meer?

    Bedankt voor de reacties.

    #17948618

    gewoon NEE dus.

    #17948619

    vorige week mijn tank van 70 liter leeggereden en er ging bij deze dertigjarige nog vlot 72 liter in :thumb

    #17948620

    Ja…ik weet dus niet hoeveel liter mijn tank is. Heb ‘m al eens nagemeten en getekend in SolidWorks en daar mee de inhoud berekent, maar weet niet wat de wanddikte is, dus dan is het nog steeds maar gokken. Heb er gisteren 44 liter in getankt en hij was helemaal leeg gereden. Soms rijd ik ‘m compleet leeg en gaat er meer of minder in, misschien ook nog afhankelijk van de temperatuur?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.