Los draadje?

Forumindex Forums Modellen Astra Los draadje?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur

Hey,

Gisteren snel even de wielen van voor naar achteren gewisseld bij m’n Astra G Coupé (X18XE1). Vond ik dit losse draadje bij de schijfrem, bestuurderzijde voorkant:

Had de passagierskant al gedaan, dus heb niet gekeken hoe het daar zat. Heb het stekkertje teruggestopt tussen de schijf en de klauw door in een gaatje waarin het leek alsof het inhoorde. Op de foto kun je dat gaatje zien in de uitsparing van m’n remklauw.

Mijn vragen:
    – Zit het draadje/stekkertje daar goed?
    – Waar is het voor? Dacht eerst aan iets wat de dikte van de remschijf meet en waarschuwt als de schijven te dun worden, maar volgens mij zit zo’n systeem helemaal niet op m’n auto.

Hier nog ff foto van het wisselen, vond het wel een grappig beeld:

die hoort in de remblok gedrukt te zitten, als het metalen klemmetje een beetje lam is komt ie er wel eens uit..

dat is de remblok slijtage indicator

willem

Hey, dan heb ik ‘m dus goed teruggeplaatst.
    Krijg ik een melding in het dashboard als m’n remblokken zijn afgesleten? Of alleen bij het uitlezen?

normaal gezien gaat er een lampje op je dashbord branden wat aangeef als de blokken versleten zijn,
    en anders hoor je het vanzelf wel als je een slijpend geluid hoor bij het intrappen van de rem,

Okay, ik wist helemaal niet dat die indicatoren er bij mij opzaten.
    Ja, m’n remmen hoorde ik nog niet zo lang geleden zo piepen. Toen nieuwe remblokken (waren ver op) gezet en het geluid was weer weg. Maar geen melding gehad op m’n dash, vandaar dat ik er vanuit ging dat het er niet op zat.
    Dat pinnetje is een beetje lam, waardoor de indicator eruit trilt.

@boekje1 wrote:

normaal gezien gaat er een lampje op je dashbord branden wat aangeef als de blokken versleten zijn,
    en anders hoor je het vanzelf wel als je een slijpend geluid hoor bij het intrappen van de rem,

Geen lampje hoor.

dit word doormiddel van een tekst (remvoeiringen) weergegeven op het Boardcomputer scherm.

willem

O, maar ik heb geen echte boordcomputer (tenminste niet zoals bij m’n ouders Vectra C).
    Alleen een schermpje met datum, tijd en temperatuur, of bedoel je die?

geen verbruik etc.

dan zou dit draadje niet op de auto aanwezig moeten en kunnen zijn.

trek m eens uit de stekker en kijk wat er op het scherm gebeurt.

Willem

De stekker heeft er aan de remzijde dus tijdelijk uitgelegen (sinds het plaatsen van nieuwe remblokken&schijven. Heb nergens een melding gezien, niet op het dash en niet op m’n schermpje.

Heb inderdaad alleen een scherm met temperatuur, datum en tijd. Niet met verbruik e.d.
    Heb bijvoorbeeld ook geen melding gehad toen m’n remlicht kapot was.

@RISL wrote:

De stekker heeft er aan de remzijde dus tijdelijk uitgelegen (sinds het plaatsen van nieuwe remblokken&schijven. Heb nergens een melding gezien, niet op het dash en niet op m’n schermpje.

Heb inderdaad alleen een scherm met temperatuur, datum en tijd. Niet met verbruik e.d.
    Heb bijvoorbeeld ook geen melding gehad toen m’n remlicht kapot was.

Even -offtopic maar is het mogelijk om een gewoon scherm te vervangen door een scherm met board computer.
    Of komt er dan nog veel meer bij kijken zoals een aanwijzer met functie voor board computer?

hallo,

een maat van me heeft een vectra b2 en die heeft ook geen uitgebreide computer erin maar wel remvoering indicator.

daar gaat het abs lampje branden als de remvoering versleten is.

Ook die is niet gaan branden. Zal in het weekend nog eens wat proberen met dat draadje.
    Thx voor de info!

bij mij astra G gaat er ook geen lampje branden maar, als me remblokken bijna op zijn dan gaan de slijt indicatoren over me schijven schrapen dat hoor je heel goed op het moment dat je bocht naar links of rechts stuurt.

dat zijn weer hele andere indicatoren b07.
    dat hebben ze bij de jappen afgekeken.

als je deze sensoren erop hebt zitten en je trekt de stekker eruit en er gebeurt niks, dan kan je ze gewoon weg laten.

@ red-bull: ben je mooi klaar mee, je blokken zijn niet eens heel dun als deze indicatoren aan gaan geven, word gewoon je auto afgekeurd.

Ik heb het nog niet mee gemaakt, ik heb eerder het idee dat ze dan het remolielampje daarvoor zouden gebruiken.

Er is ook nooit een remblok slijtage lampje geleverd geweest op de Vectra-B en Astra-G

Willem

Vreemd, ze zitten er dus wel. Zal snel kijken of dit draadje aan de andere kant ook zit. Het is me in ieder geval nooit opgevallen aan de passagierszijde.
    Kan het niet bijvoorbeeld de thermometer zijn? Die op de verkeerde plek hangt?

Zelf dacht ik dat m’n thermometer onder m’n frontbalk hing, bij de bumper.

Ja, ze zitten aan beide zijden. Alleen voor, achter kon ik een zelfde soort draadje niet vinden.

achter zit zowiezo niks.

zijn echt remdraadjes.

Willem

Okay….nu weet ik waar de draadjes voor zijn. Maar blijkbaar hebben ze geen werking…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.