Dan moet ik zelf maar antwoorden wat ik intussen weet, zodat opvolgers daar van kunnen profiteren.
Een nachtje met de accu losgekoppeld en de twee draden aan elkaar gelegd help niet voor reset.
7.8% is niet absurd hoog.
De LTFT is een waarde die al regelend tot stand komt, maar als er fouten worden geconstateerd dan wordt de waarde niet meer bijgewerkt en wordt hij “bevroren” op de laatste redelijke stand.
Ik had nog meer problemen dus moest vandaag de computer uitgewisseld worden. Met de nieuwe computer er in was alles weer goed, en startte de wagen met LTFT op 0. De reset van een ECU met OpCom, (en misschien het wisselen van wagen), lijdt dus gegarandeerd tot reset, maar doe dat als amateur niet te snel: Na zo’n reset, waar je een veiligheid code voor nodig hebt, kun je als amateur niet zomaar even opnieuw starten. De ECU moet “geprogrammeerd” worden om opnieuw te kunnen starten. Dat is onderdeel van de diefstalbeveiliging.
Na een proef rit stond LTFT op 3.1%, en dat is een zeer nette waarde. Het kan zijn dat over een paar dagen de 7.8% weer bereikt wordt. Ook dat is best wel aardig, en het kan een eindwaarde zijn die “gewoon optimaal is voor mijn motor, met mijn vacuum lek, en mijn lambda sonde, etc etc etc”