Licht vliegwiel en snelle koppeling

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Licht vliegwiel en snelle koppeling

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225738

    Binnenkort mijn koppeling vervangen van de calibra.
    Dacht misschien gelijk zo’n licht vliegwiel en andere koppeling erin als het niet al te duur is.

    Graag advies, en linkjes waar ik wat kan krijgen.

    Is gewoon nog voor normaal straatgebruik trouwens.

    Gr Menno ;)

    #17726715

    Wat hoop je ermee te bereiken ?

    #17726716

    Nouja daarmee zou ik als het goed is toch een stuk sneller moeten kunnen optrekken?
    Later misschien nog andere nokkenassen enzo, maar koppeling is nu op dus ik dacht misschien gelijk wat anders monteren king:

    #17726717

    Mijn ervaring is dat een race koppeling verschrikkelijk irritant is bij file rijden.

    Een lichter vliegwiel zou je wel kunnen doen, maar ik denk dat de brandstofdruk verhogen meer helpt bij het sneller accelereren van een standaard C20NE.

    Dus als je het vliegwiel vervangt door een lichtere, probeer daarna dan de brandstofdruk eens op 3 bar te zetten ;)

    #17726718

    Waar verkopen ze die onderdelen?
    En toevallig misschien nog iemand een orginele koppeling tekoop?

    Gr Menno

    #17726719

    Vliegwiel af laten draaien bij Biesheuvel kost rond de 90 euro, en dan gewoon standaard koppeling van en luk erin en het is :thumbup.

    Wat Freek zeg over de brandstofdruk is ook een goede, zeker in combi met een ander uitlaatspruitstuk en evt. een lexmaul inlaat.

    Gewoon stap voor stap is dit goed te bekostigen en blijf het ook leuk omdat je dan steeds iets nieuws hebt.

    succes

    #17726720

    Brandstofdruk verhogen… kan dat gewoon met een benzinedruk regelaar? Levert de pomp genoeg, zeg maar? Of moet er dan ook een krachtiger pomp op?
    Regelaar moet sowieso, volgens mij, omdat de standaard regelaar allicht bij een lagere druk benzine in de retourleiding stuurt.

    #17726721

    origineel gepost door McKaamos
    Brandstofdruk verhogen… kan dat gewoon met een benzinedruk regelaar? Levert de pomp genoeg, zeg maar? Of moet er dan ook een krachtiger pomp op?
    Regelaar moet sowieso, volgens mij, omdat de standaard regelaar allicht bij een lagere druk benzine in de retourleiding stuurt.

    alle multipoint pompen van opel zijn gelijk,

    dus als een calibra met phase 3 chip 280 pk drukt met deze pomp, dan kan een standaard c20ne ook wel voorizen van 3 bar brandstofdruk ;)

    #17726722

    Ahh ok, dus gewoon een andere drukregelaar er op plempen, en dan ben je al weer klaar :)
    Dat is al waar ik op zat te hopen, zeg maar :P

    #17726723

    maar waar ik een beetje mee zit,

    een snelle koppeling bestaat niet, wel een koppeling die meer vermogen aan kan, (neem dan een van een c20xe als je dat wilt (wel icm drukgroep en druklager)

    door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)

    c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.

    #17726724

    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi

    door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)

    c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.

    En toch is een licht vliegwiel wel wenselijk, of het nou een c20ne, 20seh of een c20xe is. Ik heb ze op alle 3 gehad en vind het super. Maar wat je zegt over een c20xe ben ik wel met je eens, omdat deze hoogtoerig is en dus ook pas bij een hoog toerental zijn vermogen krijgt, heb je hier het meest profeit van je lichte vliegwiel.

    #17726725

    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
    maar waar ik een beetje mee zit,

    een snelle koppeling bestaat niet, wel een koppeling die meer vermogen aan kan, (neem dan een van een c20xe als je dat wilt (wel icm drukgroep en druklager)

    door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)

    c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.

    Een “snelle koppeling” is een koppeling die heel snel grijpt door een hoger wrijvingscoefficient ;) Daardoor kan je de pedaaluitslag kort houden en gaat hij zich meer gedragen als een aan/uit systeem.
    Dat is wenselijk in de racerij waarbij je de koppeling inramt, schakelt en dan je poot zo snel mogelijk weer omhoog trekt.
    Daardoor kan je sneller schakelen en verspil je minder tijd die je anders kan besteden aan gasgeven.

    #17726726

    dat zeg ik gamma

    #17726727

    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
    dat zeg ik gamma

    Nee, Karwei ;)

    Anyway, dat een koppeling sneller grijpt betekent niet dattie meer vermogen kan hebben. Het kan netzogoed zijn dattie bij meer motorvermogen belabberd werkt omdat de motor hem dan net zo hard verslijt als een gewone.
    In de praktijk komt dat eigenlijk niet voor, maar het kan ;)

    Wat ik uiteindelijk duidelijk probeer te maken is dat “snelle koppeling” een correcte term is en niet persé een koppeling hoeft te zijn die hoog vermogen aan kan.

    #17726728

    Ik heb een afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel gekocht van marktplaats.nl af.
    En dan doe ik er gewoon een orginele koppeling op.

    Op 3 bar gaan rijden lijkt me ook wel wat, kan iemand die dat gaat doen een paar fototjes maken van hoe/waar je dit erop zet die regelaar.

    Een Lexmaul inlaat en spaghetti uitlaatspruitstuk heb ik al, nokkenasje staat ook nog op het verlanglijstje.
    En dan chippie uiteraard, ben nu wel heel benieuwd hoeveel pk’s je daar dan bij elkaar uitkrijgt :)

    #17726729

    origineel gepost door CalibraMenno
    Ik heb een afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel gekocht van marktplaats.nl af.
    En dan doe ik er gewoon een orginele koppeling op.

    Op 3 bar gaan rijden lijkt me ook wel wat, kan iemand die dat gaat doen een paar fototjes maken van hoe/waar je dit erop zet die regelaar.

    Een Lexmaul inlaat en spaghetti uitlaatspruitstuk heb ik al, nokkenasje staat ook nog op het verlanglijstje.
    En dan chippie uiteraard, ben nu wel heel benieuwd hoeveel pk’s je daar dan bij elkaar uitkrijgt :)

    :thumbup.
    Een chip op maat zou helemaal een kersje op de slagroom zijn. Dit moet je uiteraard wel als ALLERLAATST doen, :vertag. Alles word dan goed afgesteld en je weet gelijk hoeveel vermogen dat je hebt.

    succes

    #17726730

    richting de 140 moet je wel komen met die setup… ik had met de spag en lexmaul 120pk en 190 nm koppel..

    #17726731

    Maar 5 pk extra door een lexmaul en spaghetti spruitstuk wil je zeggen?
    Zou me wel tegenvallen al met al, hoop dat ik op iets van 150 pk kom!

    #17726732

    ik heb hem op de rollerbank gehad toen.. maar vergeet niet dat die 120 pk uit een motor komt die al 2 ton + gelopen heeft en uit 93 is…
    denk niet dat ie evenveel pk’s heeft als dat ie nieuw uit de fabriek kwam.

    #17726733

    jij doe er nog een andere nokkenstok in en brandstof druk verhogen, 140pk idd haalbaar meer dan dat kost al gouw veel.

    #17726734

    tja wat is teveel, als je het zelf kan doen/monteren.. nokkenas kost rond de 200 euro geloof ik.. of gewoon ff goed speuren.

    #17726735

    origineel gepost door CalibraMenno
    Waar verkopen ze die onderdelen?
    En toevallig misschien nog iemand een orginele koppeling tekoop?

    Gr Menno

    neem een c20xe koppeling, drukgroep, en druklager, dit voeldoet meer dan.

    licht vliegwiel vind ik zelf alleen helpen met motoren waar het vermogen vooral in de hogere toeren licht (wat bij c20ne echt niet zo is! dit is wel te veranderen dmv een nokkenas, maar hoe ver wil je gaan met een straat auto.

    ik heb hier nog een 296 graden as liggen maar daarop loopt de moter beroerd stationair, ook dit is te verhelpen maar een echte chip op maat (die dit verhelpt) kost al gouw veel euries

    mijn ervaring, een groep N systeem uitlaat en een hogere brandstofdruk doen het goed bij een c20ne :)

    als je burnouts gaat trekken pak dan een c20xe koppeling anders is een standaard koppeling prima, en verschillende jongens in de drag race/ sprint die ik ken, en met c20ne, rijden/gereden hebben, rijden allemaal met standaard vliegwiel,

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.