Lekke koppakking

Forumindex Forums Modellen Astra Lekke koppakking

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur

Hallo allemaal,

Ik had hier voorheen al eens wat rond zitten lezen, Ben al jaren opel rijder.
    Maar nu heb ik eind vorig jaar een opel erbij gekocht(zonder garantie uiteraard)

Helaas nu de bezitter van borrelende geluidjes in de kachel dus dat wordt een nieuwe kopppakking.
    Tevens een nieuwe distributie riem (staat nu op 170.000)

Het gaat om een Astra G caravan x1,6xel van feb. 2000

De vraag:
    Wat moet ik allemaal bestellen en vooral wat voor type nr’s
    Ben net al even bezig geweest op carparts direct, Ik kan alleen niet zeggen dat ik bij mezelf denk van HEY mijn bestelling klopt.

Naar mijn idee:

multie riem
    distributie riem
    koppakking

en gelijk even:
    bougie’s
    filters
    olie

Maar hoe zit het met spanrollen, klepseals kleppendeksel pakking etc etc
    Dus wat heb ik eigenlijk echt allemaal nodig?

Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik dit zelf ga ondernemen, Maar wil dus niet op een zaterdag met verkeerde of te weinig onderdelen en een half gesloopt motorblok voor huis staan.

Wie heeft voor mij een duidelijke lijst met wat verstandig is om te halen?
    Daarnaast wat zijn bijv. de aanhaal momenten van de verschillende bouten en hoe strak moet een riem?

spanrol
    looprol
    kopbouten
    in en uitlaat pakking
    WATERPOMP

nb als je een koppakingSET koopt heb je er al een in&uitl pakk bij en klepseals ed… ook staan vaak de aanhaalmomenten er bij…
    geldt ook voor een DB-SET, hier zitten rollen bij.

maar vergeet de waterpomp niet.

het borrelende geluid is je koelvloeistof die kookt het kan goed zijn dat je thermostaat dicht blijft zitten en, dat de rest nog goed is.

distributieriem vervangen:
    distributie riem
    waterpomp
    thermostaat
    spanrol distributie riem

koprevisie:
    koprevisie set,dat zijn rekbouten, kleppenseals en, koppakking .

kleppendeksel pakking kan je ook vervangen als de kop en, distributieriem er nog op zit, als die niet lekt zou ik em laten zitten.

ik dacht dat dit ongeveer de vervangins termijnen zijn:
    bougie’s om de 45,000 km of 3 jaar
    brandstof filter 90,000 km
    koelvloeistof 24 maanden
    olie en oliefilter elk jaar
    distributieriem 60,000 km

rekbouten in fase vast draaien:
    1 25Nm
    2 60 graden
    3 60 graden
    4 60 graden

Aanhaalvolgorden:
    10 6 2 3 7
    9 5 1 4 8

zelf doe ik het anders :
    10 6 1 3 7
    8 4 2 5 9

how how how, niet zo snel zeggen dat het de koppakking is…!!

Ik heb bij meerdere Opels zo’n borrelend geluid gehoord, met name als je gas geeft.
    Dit kan ook gewoon lucht zijn!

Draai je dop eens van het koelvloeistofreservoir af en hou de motor dan eens goed op toeren.
    dan de dop er weer op en kijken of het weg is. ik heb het vaker zo geprobeert, meestal was het ook weg;)

hoe warm geeft de temp.meter op het dashbord aan als er een stuk gereden is??

Inderdaad. kan lucht zijn.

Staat de koelvloeistof goed op peil, of liever zelfs iets te hoog.

laat m dan eens warm draaien zonder koelvloeistofdop.

knijp regelmatig eens in de koelslangen van de radiateur tijdens dit warm draaien.

>> LET OP!! kachel gaat ook borrelen als de koelvloeistof laag staat.

Willem

ik dacht dat de TS al 100% zeker was van een lekke koppakking,

is idd wel iets wat goed na moet kijken, straks al die kosten en moeite voor een simpel luchtbelleje of zo….

Bedankt voor alle info tot zo ver!

Ik zal zaterdag eerst nog even goed controleren of het inderdaad niet gewoon een luchtbel is.
    Maar ik heb vooralsnog het gevoel dat ik niet zo veel geluk zal hebben.

temperatuur blijft de eerste paar kilometer in de linkerhoek en loopt dan vrij vlot naar de 85 a 90 graden en blijft daar mooi stabiel staan.

Riem is vervangen bij 60.000 en 120.000 dus 180.000 komt er aan.

Waterpomp zal ik ook vervangen

Zoals gezegt ik zal zaterdag nog eens goed kijken wat er aan de hand is en dan mocht het nodig zijn de diverse onderdelen als set bestellen.
    Ik wist overigens niet dat je ook de kopbouten moest vervangen.
    Maar goed mijn laatse keer koppakking vervangen stamt nog uit het bromfiets tijperk.

Ik ben overigens wel zo dat ik niet wil bezuinigen op op een paar pakkingen of zo.
    Als het dan toch uit elkaar moet wil ik het wel goed doen.

Zaterdag laat ik wel even weten wat mijn bevindingen zijn na warm laten lopen zonder dop en kijken of ik niet heel snel harde slangen heb door de luchtdruk in het koelsysteem.

To be continued

Dat borrelende geluid als ie koud is?

Daar kunnen ze oud mee worden hoor.
    Heb een leenauto gehad op het werk die dit al jaren doet

Tja mijn andere opel astra 1.6 8 klepper had hetzelfde geluid maar die liep op drie poten als je hem koud starte, Na 5 minuten liep ie dan wel goed alleen je blijft koelvloeistof bijvullen.
    Helaas zat ik toen thuis met een dubbele nekhernia en een een onderrug hernia.
    Dus toen laten doen met gelijk een apk erbij.
    Koste toen 450 euro.
    En ik denk nu bij mezelf van die paar honderd euro kan ik zelf wel verdienen.

Maar goed eerst maar eens goed kijken wat er aan de hand is

[rquote=1840633&tid=140379&author=Ronaldia]Tja mijn andere opel astra 1.6 8 klepper had hetzelfde geluid maar die liep op drie poten als je hem koud starte, Na 5 minuten liep ie dan wel goed alleen je blijft koelvloeistof bijvullen.
    Helaas zat ik toen thuis met een dubbele nekhernia en een een onderrug hernia.
    Dus toen laten doen met gelijk een apk erbij.
    Koste toen 450 euro.
    En ik denk nu bij mezelf van die paar honderd euro kan ik zelf wel verdienen.

Maar goed eerst maar eens goed kijken wat er aan de hand is[/rquote]

Goeie genade, 2 hernia’s

Hoe is het nu met je als ik vragen mag ?
    Dit is niet niks namelijk……

Groet, Rik

Was zeker niet niks.
    Ik ben een jaar zo goed als uit de roulatie geweest.
    De onderrug was eigenlijk niet zo’n probleem, Maar m’n nek was een ramp.
    Heb een periode mijn linkerarm niet of nauwelijks kunnen gebruiken, Was bij tijd en wijlen gewoon een dood stuk dat aan je schouder hangt.

Ben uiteindelijk naar duitsland geweest voor een MRI scan omdat het in ons land normaal schijnt te zijn dat je 3 maand moet wachten op een scan.

Ik heb dus nu twee versleten nekwervels en merk dus ook dat als ik wat te veel hooi op m’n vork neem ik weer een week of wat behoorlijk last heb.

Maar goed je leert ermee leven en ik heb over het algemeen liever zo nu en dan wat pijn dan dat ik als een dood vogeltje op een stoel ga zitten.

Heb overigens wel een cariere switch gemaakt, Ik was meewerkend voorman lasser en fitter.
    Nu ben ik project engineer dus wat meer papier werk, uitzoekwerk en teken/reken werk.

Goh, je had dus ook zwaar werk maar gelukkig heb je nu een “kantoorbaan”
    Fijn dat het weer beter met je gaat.

Maar goed, zullen we weer teruggaan naar het onderwerp ?
    en dat is vandaag….. een lekke koppakking :P:(

Groeten, Rik

Nou het valt allemaal mee.
    Koelvloeistof bijgevuld, lucht uit de slangen geknepen en tis weer klaar.
    Had tevens al een oude bougie aangepast, porselein eruit pijpje er aan gelast zodat ik luchtdruk op de cilinder kon zetten maar dat is gelukkig niet nodig.

Motor loopt komt op temperatuur maar de slangen worden niet hard door de druk, Dus niks aan het handje.

Alleen tzt een distributie setje met waterpomp halen.

Hartstikke mooi voor je !!!!!!
    En fijn dat je je probleem even “afmeld” hier, Klasse :thumbup

Groet, Rik

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.