Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Lampje airbag
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 2 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
11 september 2011 om 09:02 #17241305
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen blijft het rode lampje met airbag afbeelding onder het rijden continu branden.
Natuurlijk heb ik reeds een afspraak gemaakt om ‘m te laten uitlezen, maar heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Wat zijn de meest voorkomende defecten bij deze storingsmelding? En is het verstandig om nog 2 dagen door te rijden met deze storingsmelding?
Ik heb een 120 PK Signum (1.9 CDTi) uit 2006.Bedankt alvast!
STiGGEL11 september 2011 om 13:28 #17917453Kan geen kwaad om door te rijden met je wagen voor een paar dagen maar dat kan wel betekenen dat er een van je airbags niet insteekt of werkt zoals zou moeten.
Als je niets hebt gedaan aan je stuur, je bijrijdersairbag of stoelen is het wel redelijk raar dat die dit ineens geeft. Uitlezen zou ik wel doen voor de veiligheid van jezelf en je medepassagiers in case of… Ook moet deze wel uit zijn voor de APK. Anders is het rode kaart en van het veld af :)
Grtz Seth
11 september 2011 om 20:07 #17917454Bedankt voor je reactie. Ik wil sowieo van de melding af, want zo’n rood lampje is natuurlijk geen gezicht. Ik heb verder niets gedaan, dus ben erg benieuwd wat nu de storingsmelding veroorzaakt. Als ik meer weet post ik het wel ff!
STiGGEL
@Seth wrote:
Kan geen kwaad om door te rijden met je wagen voor een paar dagen maar dat kan wel betekenen dat er een van je airbags niet insteekt of werkt zoals zou moeten.
Als je niets hebt gedaan aan je stuur, je bijrijdersairbag of stoelen is het wel redelijk raar dat die dit ineens geeft. Uitlezen zou ik wel doen voor de veiligheid van jezelf en je medepassagiers in case of… Ook moet deze wel uit zijn voor de APK. Anders is het rode kaart en van het veld af :)
Grtz Seth
12 september 2011 om 04:16 #17917455@stiggel wrote:
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen blijft het rode lampje met airbag afbeelding onder het rijden continu branden.
Natuurlijk heb ik reeds een afspraak gemaakt om ‘m te laten uitlezen, maar heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Wat zijn de meest voorkomende defecten bij deze storingsmelding? En is het verstandig om nog 2 dagen door te rijden met deze storingsmelding?
STiGGELIs, dacht ik, al vaker langs geweest en wordt veroorzaakt door een slecht contact van een stekker. Stekker eraf en de draadjes aan elkaar solderen was de oplossing.
12 september 2011 om 20:20 #17917456@Navy wrote:
@stiggel wrote:
Hallo allemaal,
STiGGELIs, dacht ik, al vaker langs geweest en wordt veroorzaakt door een slecht contact van een stekker. Stekker eraf en de draadjes aan elkaar solderen was de oplossing.
dacht dat dit in een b-vec was.
Erwin
12 september 2011 om 20:23 #17917457@Seth wrote:
Kan geen kwaad om door te rijden met je wagen voor een paar dagen maar dat kan wel betekenen dat er een van je airbags niet insteekt of werkt zoals zou moeten.
Grtz Seth
Airbag is NIET verplicht bij de is mij bij de apk verteld, ging voor de aankoopkeuring met een auto erheen waarbij het lampje brand en die hoefde niet uit te zijn bij de apk.
12 september 2011 om 20:24 #17917458Anders zou je ook niet in de nieuwere autos de optie hebben de bijrijders airbag uit te schakelen, en sportstuurtjes zouden ook verboden worden.
12 september 2011 om 20:52 #17917459Ik ben van België en bij GOCA mag het dus niet branden om de veiligheid van de inzittenden te garanderen.
@ DeMeistah: Je kan uiteraard je bijrijdersairbag uitschakelen maar dan moet je wel erbij zeggen waarom het kan: Voor het laden van goederen. Sportstuurtjes zijn ook verboden ter vervanging van airbagsturen ;)
Vanaf 1 mei 2009:
Airbags- Controle op aanwezigheid.
Controle MIL (foutcodelampje)
Opmerking leidt tot een verplicht Reparatie adviespunt. (is wat anders dan AC code)
OBD uitlezen (wordt nader onderzocht)Grtz Seth
21 september 2011 om 07:34 #17917460De auto heb ik inmiddels uit laten lezen en er bleek een storing te zitten in de zij-airbag van de bestuurdersstoel.
Deze is onderzocht en de stekker bleek slecht contact te maken. Volgens monteur kan dit veroorzaakt worden door bijvoorbeeld verschuiven van de stoel. De stekker is goed aangedrukt en ingespoten met contactspray.
De boel is vervolgens weer gereset en ik rijd weer rond zonder rood lampje op mijn dash!Mzzl!
STiGGEL21 september 2011 om 08:38 #17917461@demeistah, dan hebben ze het verkeerd verteld is vanaf 1 mei 2009 veranderd
http://www.hetautonieuws.nu/blog/2009/04/bandenspanning-en-airbags-onderdeel-nieuwe-apk/” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 september 2011 om 10:07 #17917462@Oenatje wrote:
@demeistah, dan hebben ze het verkeerd verteld is vanaf 1 mei 2009 veranderd
http://www.hetautonieuws.nu/blog/2009/04/bandenspanning-en-airbags-onderdeel-nieuwe-apk/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Das alweer achterhaald !! Tegenwoordig hoef je daar als apkkeurmeester niet meer naar te kijken !! De regel is alweer geschrapt !
21 september 2011 om 10:18 #17917463Quote RDW:
“Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn, als ze van
fabriekswege zijn gemonteerd. Ook moet het controlelampje
goed werken. Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op
de plaats waar in de auto ‘AIRBAG’ staat vermeld of als het
controlelampje blijft branden of niet werkt, moet hiervan
melding worden gemaakt. Er moet dan op het
APK-keuringsrapport een reparatieadvies worden gegeven.
Het voertuig wordt dus hierop niet afgekeurd.”21 september 2011 om 10:55 #17917464Dat zal wel , maar de laatste update van het RDW , die keurmeesters krijgen toegestuurd, staat dat dit gewijzigd is !!
Is een update van 7/2011.21 september 2011 om 10:57 #17917465ach joh. apk is altijd gezeik. de ene zegt het zo….
gewoon zorgen dat je airbag systeem in orde is als je naar de apk gaat, IS VOOR JE EIGEN VEILIGHEID
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.