Lambda Waarde goed, co te hoog

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Lambda Waarde goed, co te hoog

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212793

    heej
    probleempje met de XE van n vriend van mij
    de lambdawaarde blijft 1.049 en iets hoger ( veranderd wel )
    CO daarintegen is bij 3000rpm 0.28%

    ondertussen vervangen:
    LMM en Lambdasonde, CO werd 6.5% en lambda 0.6 ofzo
    daarna andere LMM eraan, CO werd rond de 2% en lambda rond de 0.8

    moet ik er wel bijzeggen dat 1 van de 2 LMM twijfelachtig is, en aan de ander een stelschroef zit op de plaats van dat zwarte dopje…

    nu heb ik nog een LMM liggen, van de auto van mijn collega, deze is 100% goed, hiermee ga ik m morgen opnieuw keuren.

    wat kan ik evt anders nogmeer vervangen??

    freek zei al:
    temp sensor
    valse lucht checken
    ff injectiereiniger erin…

    wie weet nog wat?
    de uitlaat is 100% dicht

    #17533122

    origineel gepost door TRPower

    de lambdawaarde blijft 1.049 en iets hoger ( veranderd wel )

    dit is ook bij 3000 rpm? of stationair?

    #17533123

    blijft tussen de 2500 en 3200rpm rond die waardes
    stationair is die wel anders

    ik heb net ff lmm geprobeert
    1 waar ik aan kon stellen kon ik instellen tussen uitvallen en 2000 dit is de 1 die 6,5% co opleverde
    1 uit een vectra loopt die 1200 mee
    1 uit me corsa ( kadett ) loopt die 800 mee
    en 1 die ik vond loopt die 1000 mee
    stationair dus, in toeren

    morgen weer aan de cokast, en kijken wat eruit komt

    inmiddels nagekeken:
    geen valse lucht
    nieuw drukregelaarslangetje
    nieuwe temp sensor

    morgen injectiereiniger erin en ff stukkie trappen

    #17533124

    valse lucht gechecked? van je inlaat? of uitlaat?

    stop anders eens een doek in de uitlaat samen met de meetsonde van je CO kast, dat je net een beetje druk opbouwd, maar net niet afslaat.

    laat dan eens weten wat voor waarde hij dan aangeeft

    #17533125

    ik had vandaag geen tijd:(
    ivm druk op werk

    gister nog wel valse lucht van uitlaat en inlaat nagekeken…
    en nieuwe tempsensor erin

    ik ga maandag wss pas weer naar de keuring met dat hok, ga m wel zaterdag ff aan de kast hangen bij me oom…
    en ook ff met n doek proberen

    #17533126

    zow
    vandaag weer bezig geweest

    co was 6%, nieuwe lambda sonde erin (splintertjesnieuw) werd de co 0.22, ok dat is nu dus goed…

    maar, lambda waarde was met de oude 0.955 en is nu weer 1.043… dus nog net iets te hoog

    al vanalles met valse lucht geven enzo geprobeert helpt geen flikker

    daarna gasklepsensor stekker losgehaald, daar reageert de motor helemaal niet op…
    zou het kunnen dat die sensor kapot is, en dus op stationair of op vollast blijft staan?

    ik ga m zoiezo ff wisselen

    en zou t anders helpen om ff een chippie met bdr eraan te hangen??

    wie geeft mij t antwoord, kom er echt niet meer uit

    #17533127

    natuurlijk helpt valse lucht geen “flikker” als je de lambda sensor aangesloten laat zitten, dan regelt de ecu hem gewoon weer terug…

    en ik snap weinig van je verhaal, stationair + deellast moet de lambda rond de 1 schommelen, daar is de lambda regeling op gemaakt.
    dus dat ie rond de 1.036 zit is niets raar

    en zit er nog een kat onder of niet en wordt de lambda NA een eventuele kat gemeten ??

    #17533128

    zit een cat onder… en voor de cat zit de sonde…
    lambda blijft boven de 1.04, en dat is dus afkeur
    en loopt dus eigenlijk te arm…

    ik heb dr nu een nieuwe gasklep positiesensor op gebouwd, een 3bar drukregelaar en ff de injectoren gereinigd en nieuw brandstoffilter eronder gehangen

    moet zeggen dat die nu wel beter oppakt bij t gas intrappen…

    eerst zeg maar soort van niets als je gas gaf,nu pakt die m meteen op…

    kijk, dat die rond de 1 hoort te schommelen, uiteraard, soms eronder en soms erboven, dat heb ik ook geleerd op school,
    alleen dat deze niet onder de 1,04 uitkomt, en er altijd boven zit is het probleem…

    morgen ff aan de kast hangen met de aanpassingen die gedaan zijn… als t nog niet goed is, dan weet ik het echt niet meer

    #17533129

    6% co en 0.955 lambda lijkt me onmogelijk, dan zit er ergens een meetfout

    en voor de kat zit de sonde die deze waardes geeft ?

    nou moet je de ecu lambda sensor eens loshalen en kijken wat ie dan geeft…

    #17533130

    dr zat een lambdasonde in die dus een beroerte gehad heeft…

    heb dr nu n nieuwe ingezet en de co is weer goed…

    kan ook zijn dat de lambda toen rond de 0.9 hing, niet precies op gelet…

    was gewoon aan de 4gas tester

    #17533131

    wat voor foutmeldingen geeft de motronic ?

    #17533132

    geen

    #17533133

    goeie co met net niet lambda wijst normaal toch echt op valse lucht in het uitlaat systeem…
    Tenminste dat is mijn ervaring…

    Wel een vaag probleem

    #17533134

    lambda sensor naar ecu lostrekken en dan eens een beetje rommelen.
    Het lijkt erop dat de ecu wil corrigeren naar een verkeerde lambda waarde

    #17533135

    ik heb valse lucht gecontroleerd met remmenreiniger, geeft geen verschil in lopen van de motor…

    en als ik de uitlaat dichtdruk, sist die wel een beetje,maar dat is op de koppelingen

    moet er wel bij zeggen dat er een sebring einddemper onder zit met zo een lang siertstuk,dus de slang van de 4gas tester gaat maar een klein stukje de pijp in en hebben we al verlengd zodat die verder de uitlaat in kan, en een demperlose middendemper

    als ik de lambdastekker loshaal krijg ik wel een foutmelding…
    maar nu is de co uitstoot wel goed, 0,2 bij 3000tpm.
    alleen die lambdawaarde :@

    ook al geprobeert om de uitlaat dicht te houden aan het eind… ging t alleen maar omhoog van

    #17533136

    andere ecu geprobeerd?
    Rest heb je al gewisseld als ik het zo lees..
    :D

    #17533137

    nee, nog geen andere cpu, die neem ik wel mee maandag, en probeer m morgen nog thuis te krijgen, die ligt nog in me beunschuur, aan een corsa vast ^^

    zat ik ookal aan te denken, ecu is van een astra volgens de sloop, de motor komt uit een kadett, kabelboom van een vectra, sensoren van een calibra haha :P

    en heb vandaag de laaste paar sensoren die er nog aan hingen door een paar van mijn corsa…

    wat ik in elk geval vandaag veranderd heb:
    3bar brandstofdruk
    injectoren gereinigd
    brandstoffilter vervangen
    gasklep positiesensor vervangen

    eerder vervangen:
    lambda sonde nieuw
    temp sensor nieuw
    luchtmassameter
    bougies bkr6ek

    #17533138

    dus hij heeft nooit goed gewerkt met deze combinatie ??

    #17533139

    ik weet geen historie van het blok
    toen van gsimaffia gekocht, kwam uit een sloop kadett..
    hoe die daar in was weet ik niet, alleen wel dat de cpu kapot was, en dus n ander op de sloop gehaald heb

    verder voor de inbouw wel koppakking/andere pakkingen en distributielijn vervangen

    vandaag helaas geen tijd om m aan de kast te hangen, ga ik morgen ff doen bij me oom

    #17533140

    zow
    net weer ff aan de kast gehangen:

    nieuwe orriginele lambdasonde erin…
    heey lambda 0.99 tot 1.02
    dus die is nu goed

    wat ik gedaan heb laatste keer:
    3bar drukregelaar en gasklepsensor vv

    alleen is nu de co nog net te hoog, 0.62

    anybody nog een optie??
    heb er al zown flesje in gegooid…

    bij stationair is de lambda overigen wel goed, 0,12

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.