Koppelingsset Manta B cc + monteren?

Forumindex Forums Modellen Manta Koppelingsset Manta B cc + monteren?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231638

    Het is afgelopen met het afstellen van m’n koppeling, er moeten nieuwe platen in dus gelijk een nieuwe koppelingsset. Kan iemand bevestigen dat de gegevens van de koppelingsset kloppen? :

    Diameter mm: 216, Naafprofiel: 14, Dikte mm: 25.0

    Het gaat om een Opel Manta B cc 2.0 GTE uit augustus ’78. Prijzen op internet verschillen nogal, complete sets staan te koop voor 188 euro maar zonder vermelding van merk o.i.d. De gegevens van de set heb ik gevonden op onderdelendirect.nl, maar wil er niet vlekkeloos vanuit gaan dat dit klopt. In het werkplaatshandboek kon ik geen gegevens vinden.

    Bedankt bij voorbaat.

    #17804504

    gegevens kloppen.

    Zou zelf eens neuzen op ebay.de daar komen ze geregeld voor niet veel voorbij.

    Een goede gebruikte heb ik anders ook nog wel liggen

    #17804505

    Tjonge, ik had nog niet aan Ebay gedacht. Complete sets vliegen daar om je oren voor 80 euro. Een goeie om voortaan eerst even te kijken voor onderdelen ;)

    Helaas heb ik er een beetje haast mee, dus kijk even verder bij nederlandse webshops. Net een aanbod van Franssen carparts voor 179 euro. De diameter is volgens hem echter 215mm, zal het verschil niet maken denk ik?

    #17804506

    Nou, er is een set besteld. Donderdag of vrijdag ga ik de boel vervangen.

    Ik heb een oom die regelmatig dit soort klusjes aan zijn eigen opels heeft gedaan, als ik er niet uit kom kan ik hem vragen stellen, hij kan helaas niet helpen. Hebben jullie nog goede tips of dingen waar ik speciaal op moet letten? Uiteraard houd ik het werkplaatshandboek erbij.

    #17804507

    Ga je het op de brug doen of op de grond?

    Ik neem aan dat je de versnellingsbak achter de motor weg wilt trekken?

    Is het een 5-bak?

    #17804508

    Op de grond met een flinke krik en 4 steunen die ik onder de achteras en de voorophanging zet. Het is een 4-bak. Het plan was inderdaad om hem achter de motor weg te trekken, ik heb een prius?as van een oude versnellingsbak om de koppelingsplaat te centreren voor het terugzetten van de versnellingsbak.

    De krik zou ik dus ook kunnen gebruiken om de versnellingsbak rustig te laten zakken en weg te rijden.

    #17804509

    pas maar op met die as-steuntjes, je ligt er dan wel plat onder he.

    #17804510

    Ja inderdaad, zat er ook al aan te denken om hem maar op 2 steunen te zetten (voor) en achter op de grond met blokken achter de wielen.. Werkt wel wat onprettiger.

    #17804511

    ik martel liever, als dat ik mijn leven riskeer….

    #17804512

    Zit wat in he :P Misschien achter maar op de grond laten staan dus.

    #17804513

    En wil je eerst de versnellingsbak van het koppelingshuis en vervolgens het koppelingsvan de motor loshalen of gelijk het hele koppelingshuis inclusief versnellingsbak van de motor?

    Vergeet niet eerst de pook los te halen van de bak.

    #17804514

    ik zou zeggen doe het op een brug.
    of trek de motor er uit.
    het valt vies tegen.
    om de bak er weer terug te krijgen.
    ik ben er mometeel ook mee bezig.

    ik wou dat ik het nooit zo gedaan had.
    motor er uit werkt een stuk beter.
    of op de brug met een versnelings bak krik.

    #17804515

    a jò wietse.. t gaat prima.. enkel niet vanzelf :D

    #17804516

    liggend op de grond en dan de bak er in tillen alleen valt me vies tegen.
    want hij moet schiun en om hoog.

    de volgende keer trek ik het blok er compleet uit.

    maar ja ik ben ook maar een klein mager ventje.
    mischien moet ik eerst ff wat meer spek eten

    #17804517

    je moet je moter van voren achterover laten kantelen :D

    indd t valt tegen.. maar tis mij ook diverse keren gelukt zo

    (ja toen nog zonder brug :P)

    #17804518

    klopt ja.
    is een zeer goede tip.

    #17804519

    Jeps, brug is fijn maar heb ik niet de beschikking over. M’n familie deed het vroeger altijd op deze manier, dus het zou wel moeten lukken. Ik was van plan het hele boeltje er in één keer af te halen. Werkt een stuk prettiger denk ik.

    De motor van voren achterover laten kantelen? Fundatiebouten los en naar achteren kantelen bedoel je? Of begrijp ik dat verkeerd?

    #17804520

    uitlaat moet je lod hebben voorpijp.
    en de motor steunen los halen.
    en dan de motor kantelen naar achteren dus de achterkant naar onderen laten komen.

    #17804521

    Nou, het is gelukt met prima resultaat. Schakelt weer met twee vingertjes :)

    Volgens mij zat er een verkeerde koppelingsplaat in. Hij was pas half versleten maar de veertjes in de plaat liepen al aan tegen de bouten waarmee het vliegwiel vast zit.

    Niet alles ging vanzelf, er brak een boutje van de drukgroep af in het vliegwiel, wat er daarna dus af moest.

    Twee daagjes klooien in je eentje is dus goed mogelijk. Uitlaat hoefde niet los op de motor, enkel bij de demper. Hiermee kon de motor voldoende worden gekanteld. De startmotor kan gewoon blijven zitten, alleen de twee bouten die aan het koppelingshuis vast zitten moeten los.
    Ook de motor kan gewoon op de fundatiebouten blijven staan. Precies genoeg ruimte.
    De cardanas demonteren en monteren was een geintje van nog geen 5 minuutjes.

    De krukaskeerring lekt wel een beetje, jammer dat ik dat gezien heb.. Helaas had ik haast en geen nieuwe keerring, dus die zit er nog hetzelfde in. Projectje voor later, heeft niet zoveel haast. Oliepeil in de gaten houden.

    Al met al erg tevreden dus. Over een paar weekjes nieuwe spatborden erin ;)

    #17804522

    Goed bezig!!

    keep them roll’n

    #17804523

    Dat is goed om te horen Justin, ben blij dat je geholpen bent.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.