Koppakking defect

Forumindex Forums Modellen Astra Koppakking defect

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270741

    Gisteravond heeft de koppakking het begeven, overal witte rook.
    Nu heb ik alvast een nieuwe besteld en ook meteen de distributie en waterpomp, ik zal dan ook vrijdag vol goede moed aan het klusje beginnen. Ik helaas geen vraagbaak of zoiets of andere referentie data, ook kon ik geen how to vinden.
    Nu heb ik dit klusje bij andere motoren wel vaker gedaan dus is het ook zeker geen rocket sience voor mij maar heb toch wel wat vraagjes.

    zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten?

    en heel belangrijk! de de volgorde en aanhaal momenten van de kopbouten.

    verder vraag ik me af of het uitlaat spruitstuk een beetje fatsoenlijk los te halen is…

    #18275562

    Misschien makkelijk als je de motocode erbij zet.

    #18275563

    Shit ja natuurlijk……..

    het is een 1.8i 16v(116Pk), zo’n ecotec blok.

    #18275564

    Ecotec 1.8-16V:
    X18XE 116PK bigblock

    X18XE1 116PK smallblock

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18275565

    Tis de bovenste, big block dus
    X18XE

    nog een vraagje:

    hoe kan ik het beste de kachel afkoppelen, deze is lek maar wil deze later vervangen dus het is tijdelijk.
    De twee slangen afdoppen of door koppelen?

    #18275566

    Ook kopbouten vervangen!

    Aanhaalmoment: http://workshop-manuals.com/vauxhall/vectra-b/j__engine_and_engine_aggregates/dohc_petrol_engine/general/specifications/technical_data_recommended_torque_values_(x18xe_x20xev_c20sel_c22sel” onclick=”window.open(this.href);return false;)/

    aanhaalmomenten zijn vrijwel altijd:

    #18275567

    Er is een kans aanwezig dat de tapeinden afbreken van het uitlaatspruitstuk.

    Ik weet niet of je de kop met uitlaat eraf kan halen

    #18275568

    Ja dat lukt wel, met het uitlaatspruitstuk eraan.

    Zo heb ik het ook gedaan, de kop van de grote broer van de x18xe (x20xe)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18275570

    @Haasje17 wrote:

    Ook kopbouten vervangen!

    Aanhaalmoment: http://workshop-manuals.com/vauxhall/vectra-b/j__engine_and_engine_aggregates/dohc_petrol_engine/general/specifications/technical_data_recommended_torque_values_(x18xe_x20xev_c20sel_c22sel” onclick=”window.open(this.href);return false;)/

    aanhaalmomenten zijn vrijwel altijd:

    OK dan moet ik nog een set kopbouten regelen.

    die link geeft niet echt duidelijkheid over de aanhaal momenten.
    Ik heb wel ergens gelezen iets van 25Nm en +60 +60 +60gr en ergens anders weer 25Nm en +90 +90 +90 graden

    wat is juist?

    De volgorde is duidelijk en ik neem aan bij demontage andersom

    kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de kachelslangen?
    Ik wil de kachel even tijdelijk buiten gebruik stellen, ivm vervanging.

    #18275571

    @wim-v6 wrote:

    Ja dat lukt wel, met het uitlaatspruitstuk eraan.

    Zo heb ik het ook gedaan, de kop van de grote broer van de x18xe (x20xe)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Is inderdaad wel handig voor demontage maar moet dat spul er niet af als ik de kop wil laten vlakken (indien nodig)

    #18275569

    Als je hem er met uitlaat afhaalt daarna zou je voorzichtig de moeten warm kunnen stoken en 9 van de 10 keer willen ze dan wel los

    #18275572

    Laten vlakken kan bij degen waar ik gaat met spruitstuk.

    Deze uitlaat moest er zowiezo af ivm gebroken bout.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18275573

    @wim-v6 wrote:

    Laten vlakken kan bij degen waar ik gaat met spruitstuk.

    Deze uitlaat moest er zowiezo af ivm gebroken bout.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Maja voor de bouten die nog heel zijn.

    Ik heb een keer aardig lopen kutten toen er een paar van een z22xe omega waren afgebroken

    #18275574

    De uitlaat bouten gingen probleemloos los, ik heb nu ook de nokkenassen eruit en het blok aan de zijkant waar de bobines zitten is los

    De 10 bouten van de kop zijn er ook uit dus ik verwacht dat de cylinderkop nu los moet komen, dat is echter niet het geval.
    Zie ik iets over het hoofd of moet ik meer geweld gebruiken?

    #18275575

    Ginlaat er al af??
    Deze zit vast aan zowel onderblok als kop

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18275576

    @wim-v6 wrote:

    Ginlaat er al af??
    Deze zit vast aan zowel onderblok als kop

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Je bedoelt het inlaat spruitstuk?
    die heb ik nog niet los, wel bevestigings beugel naar de dynamo.

    edit:

    de stalen plaat bij de distributie is ook een punt, nu lijkt het inderdaad nog aan de achterkant vast te zitten.
    Maar waar zit het inlaat spruitstuk vast aan het onderblok?
    Ik kan daar niet bij en niks zien ook…

    #18275577

    Ik heb een stuk of 7 moeren losgedraaid van het inlaat spruitstuk maar die zit nog steeds vast, er zit wel meer beweging in de kop.
    kan iemand mij vertellen hoe het inlaatspruitstuk aan het onderblok vast zit?

    morgen weer verder nu eerst een biertje.

    #18275578

    Vanochtend weer verder en met wat rommelen heb ik de kop er af, zodirect naar v Rheenen om hem te laten vlakken.

    De koppakking is doorgeslagen op cylinder 3, valt me op dat de pakking vooral ingevreten is vanaf de koelvloeistof kant.

    #18275579

    Nieuwe pakking zit erin, nieuwe kopbouten plus nieuwe waterpomp en distributieriem met de bijbehorende rollen ook vervangen en ik rij weer.

    Een aantal problemen zijn daarmee opgelost zoals rot lopen en witte rook, ook wordt de motor minder heet.

    het enige waar ik nog last van heb is het oscilleren van de staionair regeling, ook valt me op dat er bij remmen wat minder vacuum is waardoor de bekrachtiger na twee keer op het rempedaal trappen minder werkt. Ik denk dus dat er een lek in het vacuum systeem ergens zit, ik zie een slang naar de bekrachtiger welke volgens mij ook goed zit en nog een slang naar een switch.

    Beide slangen heb ik nu dicht maar het verschijnsel is er nog steeds, wat kan er nog meer vacuum lekken?

    #18275580

    Terugslagklep in de slang naar de rembekrachtiger stuk? Of rembekrachtiger zelf.

    #18275581

    Aangetast vanaf koelvloeistof kant van de koppakking.
    Het nooit verversen van koelvloeistof is hiervan de oorzaak.

    Velen vinden dat niet nodig.

    Maar is zeker een van de meest voorkomende redenen van het doorslaan van de koppakking.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18275582

    @Haasje17 wrote:

    Terugslagklep in de slang naar de rembekrachtiger stuk? Of rembekrachtiger zelf.

    Ik denk dat er in deze richting nog wat onderzoek nodig is, de rembekrachtiger heeft wel altijd prima gewerkt.
    Het is meer van wat ben ik misschien nog vergeten….. iets wat goed verstopt zit misschien…

    #18275583

    Ik heb het Vacuum systeem helemaal nagekeken en dat lijkt OK, rembekrachtiger werkt ook naar behoren.
    Probleem wat ik nu heb is dat het stationair toerental schommelt (ca0,5Hz), zou het komen door een lek in de uitlaat? Het lek zit hem in het flexibele stuk en vrij dicht bij de lambdasonde….

    Een andere vraag is de motortemperatuur, voor het vervangen van de koppakking was deze gedurende langere tijd (aantal jaren) rond de 95gr. Nu regelt hij naar 89 a 90gr, ik begrijp niet helemaal waar het verschil vandaan komt want de koppakking is niet al drie jaar stuk geweest. Wel was de koeling niet altijd voldoende en leek het of deze niet goed door wilde stromen, heb daarom al een keer de thermostaat vervangen zonder resultaat. Nu heb ik bij de laatste actie ook de waterpomp vervangen maar ik kan aan de oude waterpomp ook weinig zien.

    #18275584

    Kan ook zijn dat je radiateur verstopt zat met troep en nu niet meer.

    #18275585

    @Haasje17 wrote:

    Kan ook zijn dat je radiateur verstopt zat met troep en nu niet meer.

    Zou kunnen, er zit ook weer verse koelvloeistof in. Wellicht zat er in de kop wel een rottigheid, die is nu namelijk ook schoongespoeld.
    Ik ben wel blij dat het koelsysteem nu goed werkt kwa temperatuurregeling, er staat ook veel minder druk op het systeem.
    Ik moet nog wel de kachelradiator vervangen omdat hij een beetje lekt, daar zie ik eigenlijk meer tegenop dan het hele koppakking verhaal…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.