koppaking vervangen

Forumindex Forums Modellen Astra koppaking vervangen

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213027

    Goededag mensen! is alweer eventjes geleden dat ik hier op het forum kom maar nu heb ik het volgende;

    ik ga morgen een koppakking vervangen aan een astra f 1.4i uit ’96, 8 kleppertje.. heel std dus allemaal..

    nu weet ik wel hoe dit moet, heb het ook vaker gedaan toen ik nog in de garage werkte, maar dat was altijd met een beetje opzicht van mijn baas erbij;

    nu vroeg ik me af als jullie nog ff snel een paar goede tips hadden die ik ff niet over het hoofd moet zien, dingen die me misschien nog kunnen helpen of vaak vergeten worden.. ik zeg al ik weet eigelijk wel hoe het moet maar is me eerste keer alleen en alle beetjes helpen :)

    heb een koppakingsset + bouten; ik vervang ook gelijk de multieriem en distibutsie riem en waterpomp en rollen natuurlijk; olie oliefilter, koelvloeistof en maak er gelijk een grote beurt van en neem dus ook de filters en bougies mee..

    nu schiet me gelijk iets te binnen; op welk moment moet ik die kopbouten vastdraaien?

    bedankt alvast!

    mvg,

    Rik

    #17535876

    25 Nm daarna 3 sessies van 60 graden.

    groeten Twan

    #17535877

    origineel gepost door IMpY
    25 Nm daarna 3 sessies van 60 graden.

    groeten Twan

    Wat houd dat in 3 sessie’s

    #17535878

    Eerst alles in de juiste volgorde 25Nm
    Daarna alles in de juiste volgorde 60 graden en dit nog 2 keer herhalen. dus niet in 1 keer 180 graden doen..

    #17535879

    idd, dan perst ie dus alles heel voorzichtig samen en als je ineenkeer 180 graden doet dan heb je kans dat je alles scheeftrekt toch..? en natuurlijk kruislings

    #17535880

    ik zou ook gelijk de thermostaat mee vervangen, deze zit in de kop achter de distributie kap

    #17535881

    heb ze wel eens horen zeggen van binnen naar buiten werken. Of is dat niet meer van toepassing??

    3-1-2
    3-1-2 of hoeft dit niet meer??

    #17535882

    en is het niet beter om hem dan gelijk af te vlakken.

    #17535883

    ergens wel natuurlijk.. maar is voor mijn maat blijkbaar geen optie.. had het daar al met hem over gehad maar koste hem teveel, afin je kan niet alles hebben..
    en thermostaat is wel een goede ja, daar had ik nog niet aan gedacht..

    en van binnen naar buiten werken? bedoel je daar dan mee dat je eerst de binnenste bouten aandraait en dan naar buiten werkt? of waar had je het dan precies over tijgertje57?

    #17535884

    Dus eerst op deze volgorde 25Nm aantrekken
    daarna op deze volgorde iedere bout nog eens 60 graden verder.
    Dit nog eens en nog eens.

    De plaats van de bouten:

    9 5 1 4 8
    10 6 2 3 7

    dacht ik dat de volgorde dan is.

    Inderdaad kop vlakken is beter en thermostaat vervangen is ook zeer zeker aan te raden bij deze motor. Omdat anders de disriem er weer af moet als thermostaat kapot zou gaan.

    groeten Twan

    #17535885

    Als de kop eraf gaat is het heel verstanig deze te laten vlakken, dit kost meestal tussen de 25 en 50 euro, daar zou ik het niet voor laten in ieder geval.

    Vervangen:

    – Inlaat spruitstuk pakking.
    – uitlaat spruitstuk pakking.
    – koelwaterpomp
    – Thermosstaat (je kan er nu bij).
    – Spanrol
    – Distri riem

    – bij los gehaald gasklep / injectiehuis gasklephuis pakking vervangen

    Willem

    #17535886

    Oke een tegenslag gehad.. heb alles weer terug moeten bouwen want kwam er echt ff niet uit..

    Je hebt de nokkenaspoelie (tandwiel) en daar achter zit de distributie kap en dan het nokkenas(huis?) om bij de kop te komen moet ik natuurlijk het nokkenashuis (zo noem ik het maar eventjes weet niet of het klopt, het huis waarin de nokkenas zich bevind dus) af nemen.. nu lukte mij dit niet omdat ik niet wist hoe ik de poelie van de nokkenas af moest krijgen; ofja ik bedoel er af halen zonder de nokkenas uit zijn tijd te halen.. ik was zegmaar bang dat als ik deze poelie eraf haalde dat ik de poelie verkeerd terug zou zetten waardoor het blok niet meer op tijd zou komen te staan bij hermontage.. Nu had ik wel het idee dat er wss een spietje ofzo achter de poelie zou zitten zodat ik deze maar op een manier kan montere maar dit wist ik dus niet zeker.. Nu is mijn vraag aan jullie, is dat wel zo? of hoe weet ik hoe ik die poelie terug moet zetten op de juiste stand?

    bedankt alvast

    gr rik

    ps. Kop word ook gevlakt :) en thermostaat is 1000km geleden nog vervangen geweest volgens hem dus is overbodig lijkt me…

    #17535887

    nokkenas bout gewoon los draaien, nokkenas wiel kan er maar op 1 manier op..

    Dus gewoon los halen…

    Willem

    #17535888

    inderdaad met een soort spietje zit deze erop. Maar meen dat je het nokkenas huis in zn geheel los kan pakken. Je haalt immers de distributsie toch los. Weet dit eventjes niet helemaal zeker.

    Groeten Twan

    #17535889

    inderdaad met een soort spietje zit deze erop. Maar meen dat je het nokkenas huis in zn geheel los kan pakken. Je haalt immers de distributsie toch los. Weet dit eventjes niet helemaal zeker.

    Groeten Twan

    #17535890

    klopt twan, maar je vergeet het distributsie huis dat tussen het nokkenashuis en de poelie zit :o

    maar bedankt iig, weet ik het tenminste zeker :)

    #17535891

    origineel gepost door LiLDeViL
    klopt twan, maar je vergeet het distributsie huis dat tussen het nokkenashuis en de poelie zit :o

    maar bedankt iig, weet ik het tenminste zeker :)

    kan je er idd gewoon afdraaien en teurg zetten op 45NM.

    #17535892

    origineel gepost door LiLDeViL
    klopt twan, maar je vergeet het distributsie huis dat tussen het nokkenashuis en de poelie zit :o

    maar bedankt iig, weet ik het tenminste zeker :)

    Okee jaa klopt. Maarja wij denken daar meestal niet bij na doen dat gewoon hahaha :jerry

    groeten Twan

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.