Kopbouten 1900 N

Forumindex Forums Techniek Cih Kopbouten 1900 N

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209808

    Ik ben opzoek naar kopbouten voor mijn 1900N motor. Er moeten 5 bouten in van M12 x 60 en 5 bouten van M12 x 92. Beide 10.9 sterk. Iemand enig idee waar ik deze set nog aan kan komen? Heb het al geprobeerd bij een revisiebedrijf en de automaterialenzaak hier, maar beide konden er niet meer aankomen. Tweede hands is ook geen probleem…

    #17482181

    1.6, 1.9, 2.0, 2.2, 2.4, 2.5, en 3.0 6- en 4-cilinder (met 2 kleppen per cilinder) motoren hebben dezelfde kopbouten, alleen de 6-pitter heeft een paar meer nodig.

    Ingewikkeld doen hoeft niet, je kan ze gewoon bij een automaterialenzaak bestellen.

    #17482182

    En anders heb ik er wel een stel, opsturen kan ook.

    #17482183

    heb nu een setje hier liggen van Victor Reinz, de maten van de bouten kloppen, maar ik zie dat het sterkte 8.8 bouten zijn ipv de 10.9 die er origineel in zaten. Wat zijn dan de aanhaalmomenten voor deze nieuwe bouten want dat zal dan minder zijn als de originele die uiteindelijk op 10 kg/cm3 zitten. Of deze bouten niet gebruiken?

    #17482184

    Aanhaalmoment blijft gelijk en je kan ze rustig gebruiken.

    Je kan zelfs de oude bouten nog wel gebruiken, mits natuurlijk de gaten (imbus of torx) niet beschadigd zijn, het zijn geen rekbouten zoals bij de OHC motoren.

    #17482185

    Ik had hetzelfde probleem bij een 30E,de oude 10.9 bouten moesten op NM worden aangetrokken en de nieuwe 8.8 bouten op zoveel nm en dan een paar x zoveel graden.

    Heb de oude weer gebruikt en op 150NM vast getrokken allemaal,rij alweer ruim 1.5jaar probleemloos rond.

    #17482186

    150???? volgens mij hoefde dat maar op 100?

    #17482187

    Ja 110nm dacht ik,maar 150nm gaat prima,de kop is ook iets gevlakt maar dan nog was 110/120NM ook goed geweest maar 150nm gaat ook,al ruim 1,5 jaar probleemloos gereden of 30.000km.

    #17482188

    150nm ? waarom niet 200nm , dat moet dan nog beter zijn :jerry

    #17482189

    Nee klopt 300 zou nog beter zijn……

    Met aantrekken schoot ik een keer door met de moment sleutel (het er 1 met zo,n schaal en een naald) en stond ie op 150nm toen heb ik ze maar allemaal zo hard aangetrokken aangezien ik persoonlijk vond dat 150nm nog niet hard is.

    Ben er tevreden mee,al meer als 20.000km zonder problemen gedraait en beter als goed kan niet.

    #17482190

    origineel gepost door kadett-c-coupe
    150???? volgens mij hoefde dat maar op 100?

    Klopt, het aanhaalmoment is 100Nm voor de kopbouten.

    Meer heeft geen zin en kan zelfs nadelig uitpakken als je ze “overstresst”.

    #17482191

    Heb nergens problemen mee,en doe het in de toekomst weer als der een kop af moet.

    Ik had bouten gekocht voor een 130KW C30NE en kreeg 2 setjes C24NE kopbouten die zouden hetzelfde moeten zijn als van een C30NE.
    Alleen waren dat die graden aantrek bouten,en persoonlijk zie ik liever de NM aantrek bouten die oude waren ook harder de C24NE waren 8.8 en de oude 10.9 of 12.8 in hardheid.
    Nu weet ik ook wel dat de graden aantrek bouten zachter moeten zijn en ook maar 1x gebruikt kunnen worden in regel en de oude bouten vaker,ik heb ze maar allemaal met 150NM aangeknalt maar 100 of 110nm is voorgeschreven door Opel

    #17482192

    Zelf weten, ik heb ze al eens kapot getrokken toen ik me vergiste met de NM sleutel.

    Ik blijf erbij dat het niet verstandig is ze veel te veel aan te trekken dan nodig is, een bout kan (erg) veel hebben op trekkracht, maar er is een grens.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.