kogeldruk

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum kogeldruk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263069

    Weet iemand de maximale kogeldruk van een opel vectra 1.6 met een vaste trekhaak?

    En van een opel omega 2.6 met een afneembare trekhaak?

    Klopt het dat ik voor een boottrailer van 500 kg incl de boot een kogeldruk tussen de 40 en 50 kg moet hebben?

    #18204925

    De maximale kogeldruk staat als het goed is vermeld op het typeplaatje van de trekhaak (dit kan namelijk behalve automerk afhankelijk ook afhankelijk zijn van het merk trekhaak), let op dat ook de koppeling van de aanhanger een maximale kogeldruk aan kan: een vriend van mij heeft een VW T5 met een max kogeldruk van 100kg maar de koppeling van zijn caravan mag max 75kg!
    Mijn ervaring is dat een combinatie het beste rijdt met de maximaal toelaatbare kogeldruk.

    #18204926

    Vectra-B is ongeacht het type 75kg Kogeldruk.

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #18204927

    Volgens mij staat het ook op je kentekenbewijs van de auto en zeker van de aanhanger.
    De laagste van de 2 moet je aanhouden.

    #18204928

    @remutr wrote:

    Klopt het dat ik voor een boottrailer van 500 kg incl de boot een kogeldruk tussen de 40 en 50 kg moet hebben?

    als een aanhanger goed beladen is, heeft deze als het goed is bijna geen kogeldruk (evenwicht).

    met 500kg neem ik aan dat het een enkelasser is.

    #18204929

    Hoi Bas,

    idd een enkel asser boottrailer met een eigen gewicht van 250 kg, de boot + motor wegen ook ongeveer 250 kg.

    Moet ik de boot zover naar achteren op de trailer zetten dat ik een hele lage kogeldruk krijg? Op internet stond voor een pega trailer een kogeldruk van 50 kg, maar was is nu wijsheid om hem naar voren of naar achteren op de trailer te plaatsen.

    #18204930

    Wettelijk moet de kogeldruk minimaal 1% zijn van het (beladen) aanhanger gewicht.
    +/- 5% is een betere waarde zolang je de max. waarde van trailer (aanhanger) of trekhaak niet overschrijd. Maar 35-40kg is een mooi gewicht voor een boottrailer incl. belading van 500kg.
    Bij een te lage kogel druk is de kans op uitbreken groter.
    Kun je geen type plaatje vinden op je trailer (aanhanger) dan is de wettelijke max. kogeldruk 50kg.

    #18204931

    Je moet in ieder geval wel kogeldruk hebben,als de aanhanger de auto van achter uit de veren trekt,krijg je zeker problemen.
    Te hoge kogeldruk is slecht voor de achterveren en vermindert de druk op de vooras/besturing.
    Ik denk dat die 50 kg wel een redelijke waarde is.
    Vraag me ook wel eens af, als je over een drempel gaat krijg je toch ook erg veel meer kogeldruk door de verplaatsing van het zwaartepunt/balans naar voren.
    Wij hebben op het werk aanhangwagens met 3 assen,soms zie je op een hoge drempel de voorste wielen loskomen van de grond, terwijl de achterste alle lading krijgen te verwerken.

    Er moeten wel enorme krachten op de trekhaak/kogel en kop van de aanhanger komen :hmmz

    #18204932

    Als je een zwaardere aanhanger hebt staat de kogeldruk inderdaad op t kenteken

    Let wel je moet wel kogeldruk hebben!!!!!!!
    T verhaal dat je aanhanger in balans moet zijn is onzin

    Met n aanhanger van max 500 zit je met een 35 /40 kg goed
    Dit kun je vrij eenvoudig regelen
    Door de boot verder naar voren of naar achteren te leggen op je trailer

    Heb zelf een bootje met trailer
    Met totaal gewicht van zo.n 3450kg

    Die mag n max kogeldruk hebben van 100kg

    #18204933

    de autotrailer probeer ik altijd op de 75kg kogeldruk te houden, rijdt het fijnst..

    Lukt niet altijd helaas, laatst een Nissan X-Trail 4×4 diesel op de trailer achter de Vectra, maar die kon niet ver genoeg naar voren voor een prettige rijdende combi.
    Deze ging slingeren bij 90 a 95km/u, dus Cruise op 85km/u.

    Willem

    #18204934

    Heb de Corsa ook altijd op de trailer (totaal 1500kg) staan met net iets meer gewicht richting de achterkant van de Vectra.
    Rijdt prima met 100 op de cruise, vanaf 115 wordt het eng zeg maar :jerry

    **EDIT**
    Hoe meet je die kogeldruk eigenlijk :hmmz
    Kan me niet herinnerer dat ze dat bij me E examen verteldt hebben. :hmmz

    #18204935

    Simpelste manier is met een weegschaal en een balkje wat de hoogte heeft van je trekhaak.

    #18204936

    http://www.marcovw.nl/Motor/Carrosserie/aslast.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18204937

    @OlafK wrote:

    Simpelste manier is met een weegschaal en een balkje wat de hoogte heeft van je trekhaak.

    inderdaad
    zijn ook apparaatjes voor te koop
    maar das in princie het zelfde als deze opstelling ;)

    en inderdaad bij een zwaardere aanhanger
    gaat je kogeldruk ook wat omhoog

    dus zo,n 70/75kg bij een autoambulance is prima ;)

    #18204938

    hier mijn bootje met trailer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.