Koelvloeistof (on)voldoende beveiligd?

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelvloeistof (on)voldoende beveiligd?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262222

    Bij de Opel testdag bleek de koelvloeistof beveiligd te zijn tot -25 graden. Dit was onvoldoende voor het kunnen verkrijgen voor het winterplancertificaat, waarvoor de grens op -30 is gesteld.

    Is het een probleem met een beveiliging tot -25 graden de winter door te rijden?

    #18195943

    Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.

    #18195944

    @Opeltje17 wrote:

    Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.

    Euh…toch maar niet met zijn/haarneusje in de wind zetten dan want dan ko je voor een onaangename verrassing staan in de ochtend (vorstbeveiliging moet altijd meer bedragen dan noodzakelijk!!!)

    #18195945

    @Opeltje17 wrote:

    Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.

    Zou de gok niet nemen, mijn auto staat altijd aan de noordkant in de wind en daar is het toch sneleen stuk kouder.

    Hadden ze hier met de huizen bouwen ook niet aan gedacht, leidingen vlak langs de dakrand, bij de eerste beste behoorlijke winter waren die dus bevroren.

    #18195946

    Zeiden ze op de testdag tegen mij ook.. Toevallig smiddags bij een andere dealer weer getest, daar kwam ie op – 50 uit. Heb het idee dat die dealer mij een oor aan wilde naaien.. Bij de tweede kreeg ik dus wel een certificaat..

    Verstuurd vanaf mijn Gameboy Color met Tapatalk

    #18195947

    en wat had de dealer hier over te vertellen ?

    die zou je moeten kunnen vertellen wat de gevolgen zijn en wat het eventueel kost
    om je koelvloeistof te vervangen.

    #18195948

    Jup, kosten : 60 euro, en dan zou ik het certificaat krijgen..

    #18195949

    de vraag was aan de topic starter

    #18195950

    :thumb

    #18195951

    Reactie Opel-baliemedewerker: een deel van de koelvloeistof laten aftappen en weer aanvullen. Ik heb niet gevraagd naar de kosten, maar 60 Euro lijkt mij wel duur.

    Beveiliging tot -25 leek mij (zonder autotechnische kennis) ook redelijk. Gevoelstemperaturen van -25 graden zijn in Nederland volgens mij zeldzaam.

    Uit de reacties is mij nog niet duidelijk of -25 voldoende is of niet.

    Zijn er andere methoden om de vorstbeveiliging te vergroten naar -30 of lager, bijvoorbeeld antivries toevoegen? Zo ja, hoeveel antivries moet er dan bij?
    De koelvloeistof is in juni 2013 aangebracht. Bestaan er verschillende soorten koelvloeistof met verschillende vorstbeveiligingswaarden?

    #18195952

    Of -25 voldoende is, is afhankelijk van wat er gebeurt ;)
    Of je het risico wil lopen, dat is de vraag. Met de neus in de wind en b.v. wat verontreinigd water (regenwater+pekel bijvoorbeeld) wat daardoor minder snel bevriest kan een flinke windchill opleveren en de temperatuur onder de -25 trekken. Het is geen ondenkbaar scenario en kan absoluut in nederland voorkomen, ookal is de lucht temperatuur niet zo laag.

    Je kan een glas cola ook onder kamertemperatuur koelen door het glas nat te maken en er langsheen te blazen met een ventilator.
    Zelfde reden dat mensen netjes 37 graden lichaamstemperatuur kunnen behouden in een 50 graden hete woestijn. Buitenkant nat, briesje er langs, probleem opgelost.

    En ja, je kan wat koelvloeistof concentraat kopen en b.v. 500ml koelvloeistof af tappen en aanvullen met het concentraat.
    Kwestie van weten hoeveel liter koelvloeistof er in je auto gaat en wat de mengverhouding van het concentraat is. Even een beetje rekenen dus.

    #18195953

    Of “gewoon” elke 2 jaar je koelwater verversen, dan zit je altijd goed en krijg je geen drap in je vloeistof.

    Rik :)

    #18195954

    @KadAstra-EF wrote:

    Of “gewoon” elke 2 jaar je koelwater verversen, dan zit je altijd goed en krijg je geen drap in je vloeistof.

    Rik :)

    Dan zit TS dus “veilig”, want 5 maanden geleden is de KVS vervangen. :thumb

    #18195955

    maar het haalt de -30 niet :(

    dan moet hij tussentijds bij gevuld hebben

    #18195956

    Blauwe KVS gaat tot -25 en rode KVS gaat tot -40 (afhankelijk van hoeveel water erbij zit).

    -25 zou in principe voldoende moeten zijn, maar goed als het een keer goed gaat vriezen, dan ben je wel de sjaak.
    Maar goed dan helpt die -30 van het winterplan ook niet.

    #18195957

    heb in mijn corsa TR koelvloeistof van de action ( tot -26 volgens de fles ) omdat ik tijdens en na ombouw naar 2.0 16V vaak kvs moest vervangen omdat er regelmatig iets niet mooi pastte of veranderd moest worden , maar bij de testdag bleek het beveiligd te zijn tot -40 :hmmz

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.