koelvin blijft constant draaien

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum koelvin blijft constant draaien

• Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Hallo mede opelrijders heb een probleem met de koelvin van mijn radiateur, de koelvin blijft gewoon doordraaien tot dat mijn accu leeg is! Mijn opel is een vectra diesel 2.0 dth van 1998. De dingen die ik zelf al geprobeerd heb zijn het stekkertje van de temperatuursensor los gehaald, vin blijft doordraaien, het relais losgemaakt(zit links van mijn auto in een zwart kasje met 2 zekeringen) vin blijft doordraaien, allebei de sensor en de relais losgemaakt en raad is ….vin blijft doordraaien dus ook als mijn contact uit staat tot dat mijn accu leeg is. Wat ik nu doe om dat te stoppen is de motorkap openenen, kastje van relais openen en zekering naast het relais te verwijderen maar omdat nou elke keer te doen als de auto stil staat, nee dat is niet wat ik wil met deze kou! Wie heeft er misschien raad voor me of de oplossing, bij voorbaat dank.

Ik heb dit ook gehad, maar dan bij BMW 320d van mijn vrouw. Aansturing moet vervangen worden. Origineel BMW kost 400€, een type van Bosh ‘slechts’ 200€. Ik ga dit pas laten herstellen wanneer het weer zomer wordt. Het is de externe (EXTRA) koelvin, dus die kan gewoon losgekoppeld worden (toch bij de BMW). Bij de Opel neem ik aan dat dit ook mogelijk is?

DE Vectra-B heeft geen stuurmodule voor de koelvinnen.

Deze worden gestuurd met de relais in bijde kastjes naast de accu.

en geschakeld via een schakelaar in de radiateur.

Deze nakijken.

Willem

Willem bedankt voor je reactie. Ik heb een langwerpig kastje voor mijn accu lopen die aangesloten zit o.a aan mijn temperatuur sensor. Op de deksel van het kastje staan van rechts naar links de nummmers 1 2 3 4 5 6, voor 6 relais die er in zitten. Nummer 1 grijs 2 groen 3 groen 4 bruin 5 bruin 6 groen. Nu heb ik nummer 4 eruit gehaald en nu stopt mijn vin met draaien(het maakt niet uit of het stekkertje van de temp sensor los of vast zit) sorry ik ben een leek met dat gedeelte van de auto. Nu vertelde mij iemand dat de 2 bruine relais te maken hebben met de snelheid van mijn vin, nummer 4 voor volle snelheid en nummer 5 voor normale snelheid. De relais zijn niet stuk want ik heb er al een nieuwe zelfde relais ingedaan. De motor krijgt dus een signaal dat ie te heet is maar de tempsensor heb ik losgekoppeld en dan gaat ie evengoed op volle toeren draaien, snap er niks meer van. Heb nu relais 4(volle toeren) eruit gehaald zodat ik evengoed kan rijden maar moet wel oppassen dat ie niet te heet word maar ja het is koud buiten dus zoeen vaart zal het niet lopen. Wil eigenlijk het probleem verhelpen weet alleen niet hoe. Oke uiteindelijk zal ik naar de garage moeten maar wil het eerst zelf proberen.

Probleem opgelost, een van de andere relais stuk. Bedankt voor de hulp.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.