Koelings probleem Corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelings probleem Corsa B

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264734

    Hallo iedereen,

    Ik heb een corsa b van het jaar 1997 en nu zit ik dus met een koelings probleem..

    Als ik op de snelweg gewoon 120 – 130 rijd.. lijkt er vrijwel geen probleem te zijn.
    Echter bij provinciale wegen (70) en binnen de bebouwde kom (50) lijkt hij relatief snel warm te lopen.

    Het verschilt wel eens hoe warm hij word.. hij loopt wel eens tegen de 100 aan, soms in het rode over de 100.. en af en toe net 92 – 93.

    Als ik de warmte meter moet geloven duurt het ook vrij lang voordat deze op temperatuur is..

    Kan iemand mij helpen met dit (voor mij) drama.. baal er echt van aangezien mijn meissie overdag in de auto rijd, zwanger zijnde.. en als er wat gebeurt moet ze gewoon overal heen kunnen, zonder dat de auto warm loopt.. met het risico dat deze stuk loopt..

    Alvast bedankt,

    Lars

    #18224140

    Ik zou eerst de Radiatorfan schakelaar eens checken. Schakelt die wel in? Ff een paperclip in de stekker steken terwijl de auto op contact staat.
    Bij hogere snelheden heb je vaak voldoende luchtstroom, bij lagere snelheid niet, waardoor hij warm kan lopen als de ventilator niet inschakelt.

    Je kan ook eens proberen wat er gebeurt als je de kachel op standje sauna zet en de interieurblower op standje orkaan.

    #18224141

    Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad vergeten erbij te zetten van die kachel.. Als ik hem inderdaad op sauna zet en de blower op orkaan dan neemt het snel af ineens, vrijwel direct zakt het metertje dan.

    Bij stil stand, met de kachel vol uit zakt hij minder snel dan als ik rij met de kachel vol uit.. Als ik rij zakt hij direct en bij stilstand duurt het wat langer.

    Lars

    #18224142

    Dan lijkt de waterpomp en thermostaat nog in orde te zijn.

    Check eens bij stilstand of de radiator ventilator aan slaat als de temperatuur bij 98graden komt?
    If not, prop eens een paperclip in de stekker van de thermoschakelaar (bijrijderskant, zijkant radiator).
    Als dat werkt, dan is de thermoschakelaar kaputski.

    #18224143

    Bedankt voor je tijd man, dat waardeer ik echt.. hoop dat het op te lossen is.

    Dus als ik die paperclip in de schakelaar doe.. dan gaat de ventilator aan ? Wat moet er precies gebeuren als ik dit doe?

    #18224144

    Indien je de paperclip in de stekker steekt (van de thermo schakelaar), zal de ventilator fan aanslaan (draaien).Contact moet opstaan….en vooral vingers weg houden van de ventilator!!!

    Indien niet, is er waarschijnlijk een kabel breuk en of de ventilatormotor stuk.

    #18224145

    Moet de ventilator ook aanslaan bij het starten van de auto als de auto koud is? Of gaat deze alleen aan als de auto warm (te warm) word.

    Ik heb even gekeken waar het schakelaartje zich bevindt, om te kijken met de paperclip maar ik kan het gek genoeg niet vinden..

    Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe en waar ik moet zoeken?

    #18224146

    Als je de motorkap opent, zie je aan de LINKERKANT van je radiator , onderaan een stekker (daar bevindt zich de thermo switch), stekker loskoppelen en je kan testen.

    Motor hoeft niet warm te zijn voor de test ;)

    #18224147

    Onderaan? Bij mij zittie bovenaan. Zal wel verschillen per motortype (heb n X12XE).
    Anyway, Bijrijderskant in de rand van de radiator.

    Stekker er uit, en dan een paperclip in de stekker proppen. Als de auto op contact staat, zal de ventilator aan moeten gaan. Doettie dat, is de ventilator en bijbehorende kabels in orde.
    Dan start je de motor en laat je het boeltje warm draaien. Bij 98 graden ongeveer zou de ventilator in moeten schakelen. Doettie dat niet, dan is de thermoswitch kaput.

    #18224148

    Oke bedankt voor de tips. Ik zal even gaan kijken zo hoe en wat.

    To be continued..

    #18224149

    Zal wel het begin zijn van een lekke koppakking,
    verbruik de Corsa ook koelwater.

    #18224150

    Nee die blijft gewoon op pijl, dat is inderdaad het eerste wat ik gecheckt heb.

    #18224151

    Dan moet er een enorme luchtbel in zitten, anders mag dit niet gebeuren.

    #18224152

    Nieuwe ontdekking.. De ventilator draait niet, zelfs niet bij 98 – 100 graden.

    Tenzij deze alleen draait als ik rij..? Als dit niet het geval is, dan is of de fan stuk, of de schakelaar daar van, neem ik aan?

    ik heb met de motorkap open gekeken terwijl de motor draaide, en de auto op 98 – 100 graden stond.. maar hij draaide dus niet.

    #18224153

    Heeft u ondertussen de paperclip test al gedaan zoals we aanraden? Als met deze test de fan wel draait is het de thermoschakelaar die stuk is….indien niet, zit je met of te wel een kabelbreuk (naar de fan motor) of de fan motor is naar de Fillestijen.

    Normaal zou de fan moeten aanslaan (met draaiende motor rond de 100°C, mijn slaat aan op bijna 100°C op de koelvloeistof meter). Rijden heeft er niest mee te maken, want dan is genoeg “rijwind” om voldoende koeling te geven, het is net bij traag rijden en of stilstaand verkeer dat de fan invoege treed als extra “blazer” ;)

    #18224154

    100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.

    #18224155

    @Zakdoekje wrote:

    100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.

    Ik ga het proberen op te lossen, maar als het puntje bij paaltje komt maak ik me dus druk om niks..? :P

    #18224156

    Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

    #18224157

    @Zakdoekje wrote:

    Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

    Als ie 100 graden word bij rijden in de stad is dat gewoon normaal.

    voor fase2 modellen: wat wel wil helpen is het plaatje van de gril afhalen.

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

    #18224158

    Die van mij word nooit 100 graden in de stad. Alleen bij stationair draaien

    #18224159

    Kan heel goed hoor, maar de ene id de ander niet.

    Mijn Combo B x16xe met powerbox, spagettie, opengewerkte gril, nieuwe radiateur, koelvloeistof, nieuwe thermostaat, en koelvinschakelaar werd bij.druk stadsverkeer altijd 98graden op de meter.

    Op de snelweg stond de meter strsk op 90graden, of ik nou 100 of 190reed maakte daarbij niet uit

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

    #18224160

    @Zakdoekje wrote:

    Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

    Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..

    En bij stilstand loopt hij op.

    #18224161

    @Larsdk91 wrote:

    @Zakdoekje wrote:

    Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

    Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..

    En bij stilstand loopt hij op.

    Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa

    #18224162

    En bij stilstand loopt hij op.[/quote]
    Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa[/quote]

    Maar had jouw corsa dan ook dan hij snel warm liep met langzaam rijden?

    #18224163

    Wat is snel, en Loopt ie warm??

    Warm lopen is dat ie TE warm word, en dat is het rood in bij 110 graden.
    dat ie vlot op de 100 zit is niet vreemd, doen de 16klepperjes al helemaal vlot.

    100graden is dus nog lang niet in het Rood, dat doet ze bij 110graden.
    100 graden is een normale temperatuur voor deze motoren

    Gaat de Koelvin wel draaien ergens tussen de 95 en 105 graden???

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.