koeling probleem 1.7td corsa b

Forumindex Forums Modellen Corsa koeling probleem 1.7td corsa b

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Berichten
  • #18219962

    en de sensor, heb daar al een andere voor geprobeerd?

    #18219963

    De sensor voor et metertje bedoel je?

    Nog niet vervangen nee, maar zal ik morgen eens doen.

    #18219964

    Van de week bezig geweest bij de Tempsensoren, Draadje van die voor het Voorgloeikastje bleek gebroken, gloeit nu met warme motor niet meer 6 minuten na.

    Die van de Meter zit er pal naast, zit onder de buis van de Turbo naar het inlaat, en kan je goed bij als je de dikke slang ernaast weg haalt.

    Heb een nieuwe Temperaturen update, ben in DLD geweest, waar ik langere stukken hard heb kunnen rijden, dit alles met de Veel te korte F17WR 3,74, en Open uitlaat.
    Roetschroef 2/3e omwenteling ingedraait.

    Alles tot 100km/u: 89graden
    120km/u Constant: 90 graden
    130km/u constant: 90 a 91 graden
    140km/u constant: 91 a 92 graden
    150km/u constant: 92 a 93 graden
    160km/u constant: 93 a 94 graden
    170km/u constant: 94 a 95 graden
    Toppen 203km/u (navi / 5500 toeren): 100graden, gaat niet veel verder omhoog

    Willem

    #18219965

    Ik heb 140 kunnen rijden op vakantie, bergop moest ik de kachel vol open zetten.

    De gemiddelde temperatuur was 96 graden.

    Ik ga van de week nog eens kijken wat ie doet zonder dakkoffer en 4 personen+ bagage.

    Zal toch een stuk beter moeten zijn.

    #18219966

    Inmiddels heb ik een 3,55 eindoverbrenging en een 0,707 5e versnelling.
    Ook ben ik van een 165-50-15 band overgegaan naar een 175-65-15 band, hierdoor rij ik nu ongeveer 3000 rpm bij 130 km/h navigatie.

    De temperatuur is helemaal geen probleem bij mijn auto.

    De volgende stap is de uitlaat diameter vergroten :thumb

    #18219967

    die bak is eigenlijk nog aan de korte kant dan.

    Ben op zoek naar een f17 wr 3,55 v.1 van een astra-g-eco4, maar die zijn schaars, die heeft een nog langere bak verhoudingen.

    Zou dan 2600 toeren moeten draaien bij 120km/u

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

    #18219968

    Trouwens eens een Vraag, he, is er een optie doormiddel van Codes te ontdekken welke een 0,707 5 heeft.

    Mocht ik er niet aan de ECO4 bak kunnen komen, zat ik ook met deze optie in mijn hooft, misschien dan zelfs met een F13 3,35 bak.

    Willem

    #18219969

    de f13 3,35 lijkt me ook een hele schaarse bak hoor.

    maar ik heb nog steeds isseus met de koeling.

    nu het buiten 21 graden is, kan ik op de snelweg net 140 rijden, hoger dan loopt ie over de 100 graden.

    Ik snap er echt geen jota van.

    ik ga er denk ik een electrisch hulp-pompje van een omega tussenzetten, kijkne of dat helpt.

    het is me ook niet duidelijk wat het veroorzaakt, wordt het blok gewoon zo warm, heeft de pomp te weinig capaciteit, of heeft de radiateur teweinig capaciteit?

    als ie de 100 graden aantikt, en ik doe de motorkap open, komt er nauwelijks warmte van het blok af.

    als ik dat bij de astra met c18xe doe, dan krijg ik me een lel warmte om de oren

    #18219970

    Effe op dat “koeling probleem ” inhaken….Persoonlijk stel ik vast dat veel auto’s (van gelijk welk merk) in dit bedje ziek zijn. Blijkbaar wordt het koelsysteem erg “krap” bemeten….kosten besparend voor de constructeurs?

    Alles voldoet wel…maar het is verdomd nipt!!! Je kan natuurlijk ook een vergrote (sterkere) radiator plaatsen en eventueel een extra fan (doet wonderen in geval van…).

    #18219971

    als je met 150-160 over de weg raast, doet die fan niks meer extra.

    en er zit een nieuwe radiateur in, de diesel variant is de grootste van de corsa’s.

    ik denk dus dat de opbrengst van de pomp te weinig is.

    aangezien ik toendertijd zelfs de corsa 3.0 v6 gewoon koel kon houden met een gsi radiateur

    #18219972

    mijne zit ook altijd minimaal op 90. Maar dat is ook zobeetje de min tempratuur op de meter. Met stukje 140. Max 95. Maar valt wel mee lijkt me. Zolang een auto maar niet boven de 100 Komt kan er in een rit van 2 uur weinig mis gaan naar mij ervaring als was dat geen opel.

    #18219973

    Vandaag met de lichte huifkar erachter geen probleem, heb m vol op zijn klot
    e gegeven, max 95graden, bij 120 op de snelweg met de kar erachter 93graden.

    160 met de korte bak met 20 graden is ook rond de 94graden.

    Je hebt wel al een nieuwe waterpomp en radiateur??

    Vorige week met topsnelheid proberen en toch wel een stukkie 200 gereden, dan klimt ze naar de 100, niet erover geweest, over de 100 graden.

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

    #18219974

    Ja nieuwe pomp, thermostaat en radiateur.

    #18219975

    Ik zal het nog een keer zeggen:

    De temperatuur sensor of het klokje in de auto of het draadje ertussenin werkt niet goed.

    Zoals je zelf beschrijft komt er nauwelijks hitte onder de kap vandaan.

    Controle methode: meet met bijvoorbeeld een laser temperatuur meter de temperatuur van je blok en van de radiateur, als die niet in grofe lijnen overeen komt met je temperatuur klokje in de auto, dan weet je het zeker.

    Hoe warm is de motor als de koelfan aan slaat?

    #18219976

    De fan slaat bij 100 graden ongeveer aan.

    Dus daarom vermoed ik dus niet dat het klokje, bedrading, of sensor stuk is.

    Een tijd terug toevallig een corsa b x12xe gehad met een kapot metertje, verder in al die jaren nog nooit van gehoord of gezien.

    Als de temp oploopt, dan wordt ook de lucht uit de ventilatie warmer.

    Ik heb voordat ik op vakantie ging zelfs een stuk uit de bumper gezaagd voor meer rijwind koeling.

    Wordt een beetje ziek van die schijtdiesel zo. :argue

    Dat ik op 2 bar druk rijd heeft er ook niets mee te maken, als ik em naar 1 bar doe dan is het hetzelfde.

    #18219977

    2 bar haal ik niet eens met de Regelaar helemaal open, als ik de roetstop zo draai dat de motor 1150 toeren stationair draait, dan haal ik net de 1,7bar, nu draait ie 975 en haal de 1,5bar, iets terug geschroefd naar 1,3bar.

    0-100, goed onder de 9 teller
    top 203km/u
    gem. verbruik 1 op17,6
    Bij lang end op top tikt ie net de 100 graden aan, bij 170 km/u (4600+ toeren) Constant niet over de 95graden heen
    Koelvin slaat in bij 94 graden
    Motor 2x geflushed voor het plaatsen van de nieuwe radiateur
    Kachel word loeiheet

    Verder geen grote problemen met de koeling.

    Er moet bij jouw diesel iets niet goed zijn dan.

    heb bij mij ook de radiateurschakelaar vervangen, maar dat mag niet baten bij snelwegritten.

    Die van mijn zwager word ook zo warm trouwens, een 1997 B2 1.5 Turbo Diesel, zit ook zo op de 100 graden.

    #18219978

    Vandaag nog effe gecheckt, fan slaat aan bij 97-98 graden.

    Stationair komt ie niet bij de 100.

    Wel vind ik dat de fan niet echt hard blaast, is het een 2 standen fan?

    Omdat er net als bij een Astra, zoon weerstandblok gemonteerd zit.

    #18219979

    Als ik morgen nog tijd over heb dan haal ik eens de thermostaat eruit, en kijken wat ie dan doet.

    #18219980

    Welke lucht temperatuur blaas je de motor in?

    Had je er een interkoeler op?

    Ik rij zonder interkoeler, gaat prima bij mij met 1,1 bar

    #18219981

    Ik rij met intercooler, die van de vectra b.

    Maar Freek, dan heb jij niks gedaan aan je turbodruk ofwel?

    Bij mij is 1 bar de standaard druk namelijk.

    #18219982

    misschien is mijn turbo versleten? 500.000 km oud king:

    origineel doet hij 0,9 bar.

    #18219983

    0,7bar is de standaard druk.

    Beetje iiverig metertje denk ik, vandaar dat ie ook 2,2bar haalt op de meter.

    Bij 3 corsa td,s als een astra tds hetzelfde gemeten met gelijke en verschillende meters.

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

    #18219984

    Mijn Turbo is in ieder geval nog zo strak als een Maagdelijk Schoolmeisje van 16, Zeer weinig smeermeuk op en in de Turbo en Slangen, 0,0 speling op de As.

    Ben vandaag een F13WR 3,55 met 0,707 5e versnelling gemonteerd.
    en ja hoor, Temperatuur nog lager op hogere snelheden.

    Bij 160km/u op de Cruise bleef ie op 92 a 93 graden hangen (bij 4000 toeren).

    Willem

    #18219985

    waar heb jij mijn 2.2 bar gelezen??

    2 bar is mijn piekdruk, zakt dan ietsje terug naar +/- 1.8bar.

    en als je turbo geen speling heeft dan klopt er iets niet, deze hoort ietsje speling te hebben.

    maar ik heb ook een goede turbo erop zitten, amper olieaanslag in de slangen.
    en dat terwijl mijn turbo toch iets harder moet werken als die van jou (geen wastegate aansturing)

    en je vergeet dat ik een 1.7 heb, en geen 1.5
    die turbo is een slagje groter

    #18219986

    Geen voelbare speling in ieder geval, net als de garret gt20 die ik in handen had van de week.

    Vind 13km/l nogal fors, daar ik iemand ken die zuiniger met deze combinatie reed.

    Ook was dat ding retesnel.
    Draaide rond de 1,6bar volgens mij.

    Op de testbank heeft de mijne meer vermogen en koppel met iets teruggedraaide turbodruk.

    93 wiel pk’s en 191,6nm koppel

    Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 52)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.