Koel thermostaat astra H

Forumindex Forums Modellen Astra Koel thermostaat astra H

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350995

    Hallo allen,

    ik heb een vraag over de koeling van een astra H 1.6 16v uit 2004. Onlangs zijn de waterpomp en de koelthermostaat vervangen maar bij stilstaan gaat de

    motor koken! Bij stationair draaien vind er geen koelvloeistof verplaatsing in reservoir plaats en blijft de radiator koud, kan dit aan de waterpomp liggen

    of hebben ze mogelijk de verkeerde thermostaat geplaatst ( 105gr in de plaats van 92 gr).

    Weet iemand raad?

    mvg, Maurice

    #18351000

    Laat je radiator zelf eens nakijken. Deze kan verstopt zijn door roest en andere prut. Koelvloeistof stroomt dan niet door, ook niet bij geopende thermostaat.

    #18351077

    Hoi Hilko, ik heb op jouw aanraden de radiateur eens goed bekeken en als ik bij gesloten thermostaat in de ene slang knijp wordt andere bol. Dus ik denk

    dat de radiateur gewoon open is. Auto is van schoonzoon welke ermee in de garage is geweest. Wat ik wel vreemd vind is dat op alle slangen nog de originele 1-way klemmen zitten terwijl ze zeggen dat ze de waterpomp en thermostaat hebben vervangen. Denk dat ik alles nog maar eens los haal en check.

    Gr. Maurice

    #18351248

    Maurijac Als je motor (koelvloeistof) gaat koken zie je dat binnen op je thermometer en gaat bovendien de rode lamp (stoppen) branden. Die gaat toch ook aan voor je start.

    #18351287

    Hoi Kogamyata,

    er zit geen thermometer op het dashbord. Daarvoor moet ik in het geheime menu zijn en daar zie ik de temperatuur bij stilstaan/stationair gewoon

    oplopen naar 110 graden maar geen rode waarschuwingslamp! Volgens mijn laatste info heeft de monteur van de ANWB de oude thermostaat gewoon

    met geweld uit het thermostaathuis moeten wrikken wat mij niet normaal lijkt. Nu heeft de garage in dit huis dus een nieuwe thermostaat gezet en mijn

    vrees is dat deze weer vast zit omdat de radiateur dus gewoon niet warm wordt. Nu zou ik graag willen weten welke maat torx dop ik nodig heb om het

    thermostaathuis los te halen maar kan hier geen info over vinden. Heb jij of iemand anders enig idee welke maat uitwendige torx dit is? :help:

    #18351289

    Om met het laatste te beginnen. Van torxmaten heb ik geen verstand. Ik heb ’n Astra uit 1996 en daar zit ’n temperatuurmeter in die bij normaal gebruik op ca 90 gr. C. blijft staan. Bij flinke inspanning bv berg op loopt ie wel naar 95 maar meer niet. Dus die 110 van je is gevaarlijk. Immers bij oververhitting, als je daar regelmatig op komt, gaat ie straks olie gebruiken. Zo rond de 95 gr gaat de ventilator draaien. Dus bij die 110 van jouw auto moet de vent. staan loeien.

    Je hebt het over de ANWB maar zegt niet wanneer? Je bent vandaag naar de garage geweest want je schrijft NU. Dus dan moet de garage dat toch uit testen? Je zegt ook dat de termostaat vast in het huis zit. Dan klopt er iets niet met de afmetingen lijkt me. Ben je nou wel of niet naar de garage geweest?

    De termostaat moet er makkelijk in en uit gaan.

    Maar kijk ‘ns even in je serviceboekje v.w.b. oververhitting en waarschuwingslamp.

    Bij mijn oude Astra zit dat er allemaal wel in. 1,5 Jaar terug werd de kachel ook niet warm wel lauw. De (niet merk) garage heeft er toen ’n nieuwe thermostaat in gezet. Fluitje van 1 cent. Nog geen 1/2 uur. Sindsdien wordt de kachel gloeiend heet. Na 1 km zet ik ‘m aan (verwarming) en na 2 km moet ie al op 3/4. Wel heb ik enig koelvloeistof verlies gehad welke ik heb kunnen oplossen met Wynn’s stop leak. Functioneert weer prima. Geen verlies meer. Meer weet ik ook niet. Succes en hou ons op de hoogte.

    #18351293

    Hoi Kogamyata,

    bedankt voor je reactie maar bij de start van mijn vraag staat duidelijk dat het een Astra H uit 2004 betreft en deze hebben dus geen temp meter

    meer in het dashbord. En ja, de auto is echt in de garage geweest en inmiddels 3 x door de ANWB geholpen. Helaas weten geen beiden waar het

    probleem zit. Dus nogmaals bedankt voor je reactie maar helaas kom ik met jouw info niet verder.

    Groet Maurice :dank-u:

    #18351306

    Geen temp. meter maar dan toch wel oververhittings rode lamp met STOP.

    #18351342

    Hoi Kogamyata,

    heb vandaag een torx dop bij automaterialen zaak gehaald en het blijkt een Torx-E10 te zijn. Thermostaat is er uit en blijkt gewoon helemaal

    droog te zijn. Heb de thermo uit het huis verwijdert en tot mijn verbazing blijkt het een imitatie te zijn waar dus geen temperatuur of ook maar

    iets anders op staat. Tevens zit er geen rubber afdichting op en is de bouwvorm anders dan het origineel. Mijn conclusie: ik koop gewoon een

    originele en kijk dan verder. Bedankt voor je reacties en het mee denken :happy02:

    mvg, Maurice

    #18351351

    Als je nog geen thermostaat hebt gehaald. Er bestaan meen ik winter en zomer thermostaten. Immers in de winter zeg maar onder de 10 gr.c. mag het koelwater warmer worden voor ’n goed werkende verwarming. Temp. wordt dan ca 7 gr C hoger. En de afsluitrubber niet vergeten, ander dicht ie niet af.

    #18542256

    Misschien wat laat, maar kan iemand mij zeggen waar de thermostaat van de opel astra h 1.4 z14xep zit?

    Alvast dank!

    MVG, Bas

    #18542259

    Aan je bovenste radiateur slang richting je waterpomp.

    #18542267

    Dankjewel, ik ga het zo direct opsporen. Als ik nog vragen heb, dan stel ik ze straks hier weer.

    #18542313

    Het is eigenaardig, maar ik heb de thermostaat nog niet kunnen vinden :unsure:

    Zie foto’s. Eén moet denk ik de EGR-klep zijn, ik denk de onderste foto omdat dit onderdeel op het inlaatspruitstuk gemonteerd is. Het rare is dat van dit model Astra H heel veel net even anders is als regulier. Ik ondervond met bestellen van andere onderdelen al wat problemen omdat er meerdere mogelijkheden zijn…

    IMG_7124IMG_7126

     

    #18542317

    Ik geloof dat ik hem toch gevonden heb. Hij zat nog aan de waterpomp vast en ergens diep opgeborgen in mijn schuur. Ik weet nog dat ik deze als eerste wilde demonteren maar dat ik hem niet los kreeg. Zie foto’s.

    Nu zou ik alleen nog willen weten welke van de eerste foto’s de EGR-klep nu precies is.

    Alvast dank!thermostaatthermostaat 2

    #18542345

    1e foto is je EGR klep, 2e is je gasklep.

    #18542542

    Dankje! Is het een idee de gasklep (gasklephuis) ook te reinigen en met welk middel? Ik las dat het reinigen van de EGR-klep specialistisch is en beter door een garage kan worden gedaan, klopt dat?

    #18542563

    Ook hier zijn remmen reiniger en air intake cleaner je vrienden. Hiervoor hoef je niet naar de garage.

    #18542577

    Dankjewel! Ik had al het idee dat het daarmee kon maar ik wil alles eerst zeker weten voordat ik het doe. De inlaat is behoorlijk schoon geworden met de cleaner die je aanbeval. Er kwam veel koolaanslag uit!

    Ik heb nog wel wat vragen, ik heb het idee dat jij wel heel veel weet. Je ziet ze verschijnen. :good:

    #18543340

    Hallo Luuk, hierbij de foto’s van de klepstoters die ik nu heb, zie privébericht.

    Groeten, BasIMG_7239IMG_7238IMG_7240IMG_7325

     

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.