Klephoedjes vervangen zonder kop te demonteren? C30NE

Forumindex Forums Techniek Cih Klephoedjes vervangen zonder kop te demonteren? C30NE

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257830

    Kan je klephoedjes vervangen zonder de kop te hoeven demonteren.

    Ik heb weleens gehoord dat je dat met speciaal gereedschap kunt doen. Wie weet hoe, en wat voor gereedschap heb ik hiervoor nodig?

    #18144373

    je moet je kop op druk zetten ( met een sterke en goed werkende compre)
    ik heb hier inderdaad ook enkele info over gezocht ( hoe het precies in werking gaat weet ik niet )
    dat laat ik liever over aan iemand anders

    kans dat het mis gaat is er wel ( alsnog moet je kop er dan nog af )

    #18144374

    Ik heb het zelf gedaan, met zelf gemaakt hulpstuk. Kleppen vast gezet door een stuk touw via bougie gat in de verbrandingsruimte te doen. Is goed te doen, het terug zetten van de spietjes vond ik het lastigst. Wil je wel “even” helpen :thumbup

    #18144375

    Zo deden ze het bij Opel

    Grtz, John

    #18144376

    ok, thx

    Dat met het touw begrijp ik als de volgende methode: (verbeter me als ik het fout heb)
    Met een touw dus de cilinderruimte vullen., krukas draaien, zuiger drukt tegen touw, en houdt hiermee de klep dicht, en dan kan het hoedje van deze twee kleppen vervangen worden.

    #18144377

    @jojonopel wrote:

    Zo deden ze het bij Opel

    Grtz, John

    Deze methode lijkt mij ook te doen.

    Is er iemand die deze twee tools in bezit heeft en tijdelijk beschikbaar wilt stellen?

    #18144378

    Klopt van het touw. En voor de kleppen heb ik een stuk flamco rail op maat gemaakt. Maar een cih onstekingstorenvastzet “Y” kan je er ook voor gebruiken.

    #18144379

    Ok, dat is toch een plaatje waarmee je de veer naar beneden drukt. Bevestigd op de tuimelaars-tapeind, met een ruim gat die over de klepsteel gaat.

    Werk dat zelfgemaakte tooltje prettig, of is de kans groot dat je de veer om je oren krijgt :D

    #18144380

    Geen idee, ziet er wel solide uit.

    #18144381

    Dan kunnen we de poging eens samen gaan wagen toch. Helm op en gaan. Leuk samen sleutelen. :D

    Eerst maar eens klephoedjes zoeken.

    #18144382

    Ik weet niet wat de bedoeling is maar een C30NE heeft af fabriek echte rubbertjes met een veertje en niet van die ringetjes om de uitlaat kleppen zoals de eerste 30E,s hadden..

    Als je olieverbruik tegen wilt gaan wat de rede denk ik is…Zou ik de geleiders ook controleren,gare geleiders en nieuwe rubbertjes is maar half werk en het olieverbruik is tijdelijk minder…

    #18144383

    Betreft een motor van 27 jaar oud, met weinig (75000) km’s en de laatste 12 jaar maar 9000km heeft gelopen. De auto heeft dus ook soms maanden stil gestaan. Hierbij kan het dus dat de olie naar beneden zakt en de rubberen hoedjes uitdrogen.

    De auto ruikt bij een koude motor naar verbrande olie, is de motor warmer dan is dit over.

    #18144384

    @Senatorman wrote:

    Dan kunnen we de poging eens samen gaan wagen toch. Helm op en gaan. Leuk samen sleutelen. :D

    Eerst maar eens klephoedjes zoeken.

    Inderdaad, even wat ruimte maken, dan kan ie in mijn garage, staan we droog, stroom, koffie (bier? :angel )

    #18144372

    Okies snap het lang stil staan is slecht voor een motor…

    #18144385

    Heb zelf vorig jaar de klepsteelrubbers vervangen. Zonder verdere speciale tools.

    Heb de zuiger in BDP gezet, vervolgens de kamer volgepropt met stroomkabel (had geen touw).

    Daarna een verdelerklem gepakt en het gat waar normaal de bout door gaat, opgeboord met een tapse ijzerfrees.
    Deze daarna met de vorken op de veer gezet en met een tuimelaarbout aangedraaid (andere kant ruste dan op de stoter)
    Deze drukte dan op de veer, en met een lichte tik op de klepsteel (met een licht hamertje) kwam de veer vervolgens los van de klepsteel, daarna met eeen spitsebek tank de halve maantjes verwijderen en alles voorzichtig weer los draaien.

    Montage uiteraard in omgekeerde volgorde. Ben voor 12 kleppen een halve zaterdag bezig geweest. Erg omslachtig maar goed te doen.

    #18144386

    Ik heb het gedaan met een oude bougie , die ik uitgehold heb en er een nippel op voor de compressor.
    Zuiger in het onderste dode punt kleppen dicht en lucht er op. Dan met een Klepveer tang ( hefboom die je aan de kop haakt) de klep veren los gemaak en rubbers vervangen.

    #18144387

    precies zoals bokje het zegt,dat werk echt mega goed,en een klepveer tang koop je voor een paar tientjes,geen gehannes..

    arjan

    #18144388

    ik gebruikt zo’n luchtnippel, die kun je gewoon bij de automaterialenzaak kopen.
    die ik heb zijn van midlock.

    die plaatjes om je klepveren in te drukken kun je gemakelijk zelf maken

    #18144389

    Nooit geweten dat ze zo te koop waren die nippels. Midlock heeft een leuk assortiment voor de thuisklusser :thumbup

    Ik heb dr zelf een gefabriceerd, oude bougie uitgehold en een nippel er op gelast.

    Knal dr altijd 10 bar op met de compressor :D

    #18144390

    Bij mijn compressiemeter zit een losse slang, laat deze nu net met een klein verloopje aan de compressor passen. Het legertruukje met het touw werkt ook, maar met lucht kan je niks stukmaken….

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.