Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › kan iemand uitleggen hoe je rotor phasing afstel
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 9 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2011 om 12:54 #17232593
hallo,
ik wil graag weten hoe je rotor phasing afstel en wat het nut is er van.
bendakt,
13 februari 2011 om 15:40 #17815128niemand die dit kan uitleggen,
14 februari 2011 om 22:34 #17815129mischien moet je andere termen gebruiken…
als je de rotor af wil stellen, moet je eerst statisch(dus als de motor stil staat) de rotor op merkpunt afstellen, waarschijnlijk eerste cilinder bovenste dode punt en vierde of zesde cilinder op tuimelen, daarna kun je de motor starten, en de dynamische afstelling kan gebeuren. hierbij heb je een scooplamp nodig, deze zal gaan branden op het moment dat er een spanning loopt door de desbetreffende bougiekabel.
nu kun je dus bij stationair toerental met de vacuumvervroegingslang verwijderd, de boel op”tijd” gaan zetten..
deze procedure is dus om ervoor te zorgen dat de bougie op het juiste moment een vonk overdraagt naar de desbetreffende cilinder….
nog vragen?
15 februari 2011 om 17:52 #17815130ja, nu staat er in het WP dan hij op octaan 91 rijd, dus de afstelling is ook voor octaan 91 en ik rij op 95
kan hij dan vroeger of later?zorgt vroeger of later voor meer vermogen wordt de motor dan niet heter??
15 februari 2011 om 18:53 #17815131door het afstellen zorg je ervoor dat bij gas geven de rotor netjes in het midden van de punt komt van je bougie kabel.
Wij hebben destijds dit ook gedaan bij mijn c16sei motor.Je neemt een oude verdelerkap en een stroboscoop aangesloten op cilinder 1.
In de verdeler kap bij het contactgedeelte van cilinder 1 maak je een gat in de verdelerkap.Vervolgens ga je de auto starten en laten lopen.
Als je nu met de strobo in de verdelerkap kijkt zie je precies wanneer je vonk hebt.
Tevens zie je dan ook de positie van de rotor tov het contactgedeelte.Als je gas geeft zie je dat dit hele zaakje iets verdraaid.
Door het verdraaien van je ontsteking kun je nu dus ervoor zorgen dat de rotor in vehoogd toerental precies in het middenuit komt tov het contact gedeelte.Bij stationair zie je dan dat de positite van de rotor iets meer naar de buitenkant verloopt tov het contactgedeelte.
Dit is niet erg in stationair gedeelte, want anders doet ie dat namelijk bij verhoogd toerental..Als je het nog niet helemaal begrijpt, gil maar haha
tis beetje lastig uit te leggen :D15 februari 2011 om 18:58 #17815132met vacuum los want het lijkt mijn dat hij als ik die aansluit de andere kant op gaat?? zeg maar aan het begin van het contactje?
bij welk toerental doe ik dit? 4000 ongeveer?
me vader deed dit altijd bij v8 motoren daarom wou ik er meer van weten miss foto’s
16 februari 2011 om 19:11 #17815133met wat voor motor wil je dit gaan doen?
een 1.3 ofzo.. en welk type ontsteking / verdelerkapHeb hier als het goed is nog ergens mijn verdelerkap liggen van destijds..
dus stationair aan het begin van het contactje en bij een x aantal rpm (bijv de 4000 rpm) moet ie strak in het middenstaan.
Kost je wel een paar kwartiertjes stellen.Maar is wel een keer de moeite waard :P
17 februari 2011 om 18:48 #178151341.3 in me corsa a is het verschil merkbaar??
ik wil miss 14nz kan dat of is die ontsteking geregelt?
me temp sensor is stuk hij pendelt in toeren tussen 800 en 600 en dat constant.
18 februari 2011 om 06:31 #17815135geen 14nz nemen.
die 1.3 motoren zijn een stuk beter hahahneem dan een 1.6 gsi motor.
Mooiste is een c16sei te vinden..fijne motoren. en is ook met rotor phasing af te stellen
25 februari 2011 om 18:39 #17815136wanneer is een motor niet met rotor phasing af te stellen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.