Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett E 1989 OHC word niet echt warm
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
4 december 2011 om 17:06 #17243912
Beste mensen,
Even een vraagje over de temperatuur in mijn Kadett.
Toen ik de Kadett kocht was de thermostaat kapot waardoor de auto helemaal niet warm werd.. Toen heb ik de Kadett naar de garage gebracht en hebben ze de thermostaat vervangen waardoor de auto wel warm werd.
Nu heb ik het er vanavond met mijn vader over gehad, dat mijn auto eigenlijk nog niet echt warme lucht blaast… Het blijft een beetje lauwig, misschien iets warmer… Terwijl de meterstand van de watertemp wel geheel in het midden staat of er net iets voorbij… (bij de kapotte thermostaat bleef ie op koud staan) Zou dan die lauwige lucht toch van de thermostaat komen (doordat ie open blijft staan en continue koelwater rond blijft pompen? Ook bij een koude motor? ( kan dit dan ook een beetje zijn?), of zou dit aan de waterpomp kunnen liggen die het koelwater niet goed genoeg rond pompt?Nu heb ik voor deze koudere periode wel even voor de helft een karton voor de radiateur gedaan en nu merk ik wel dat de lucht die binnen geblazen word, wel iets warmer word… Maar nog steeds niet echt heet/warm ofzo…
Nu wil ik graag jullie ervaringen weten met warme lucht die jullie kachel blaast… Is dat ook wat lauwige lucht ( en mijn probleem dus normaal is) of hoort er warmere lucht geblazen te worden??
Zo ja, waar kan dit dan aanliggen??4 december 2011 om 17:13 #17954421Ik denk eerder dat je kachel radiateur verstopt zit, als de waterpomp niet goed zou werken zou die ook heet lopen, en de meter blijft mooi in het midden zeg je ? dan zou ik daar eerst maar naar kijken
4 december 2011 om 17:55 #17954422Denk dat je het al wel geprobeerd hebt eerlijk gezegt maat gooi je middelste roostertje eens dicht. Daar komt alleen koude lucht uit, dan duurt het wel even voor je er temperatuur in hebt.
4 december 2011 om 18:22 #17954423@Andreas.Berger wrote:
Ik denk eerder dat je kachel radiateur verstopt zit, als de waterpomp niet goed zou werken zou die ook heet lopen, en de meter blijft mooi in het midden zeg je ? dan zou ik daar eerst maar naar kijken
De kachel- radiateur, waar zit die ongeveer? Is deze makkelijk te bereiken? En eventueel vervangen? Word dat lastig??
4 december 2011 om 18:24 #17954424Ik vond mijn kdett ook nooit echt heel warm :) mn golf werd echt bloedheet.
En dat die middelste roosters alleen koude lucht geven heb ik nooit begrepen.. echt een vreemde constructie :P maar het is zo.
Kachelradiateur zit onder je dash in het midden. Kan je redelyk goed by van onderen en is zo te vervangen door de 2 slangen even los te koppelen. Pas op want dan stroomt wel alle Kvs eruit ;) dus die kan je beter eesrst leeg laten lopen.4 december 2011 om 18:27 #17954425idd, je kan hem proberen door te spoelen, kan zijn dat er een hoop troep inzit
9 december 2011 om 15:39 #17954426Prima! Zal ik binnekort is gaan proberen! Ik had al gelezen dat de kachel onder de parafaanbak zit? Dit klopt?
En er schoot me nog iets anders te binnen: Zou het misschien kunnen dat de lucht vanaf de kachel niet goed naar de roosters word geblazen? (Doordat het bij niet lucht-dicht is verder? ) Dat er daarom niet echt warme lucht naar binnen word geblazen?
En zou er misschien een oplossing kunnen zijn om de middelste roosters ook aan te sluiten op de kachel? Zodat deze ook warm lucht kunnen blazen?
Nu las ik ook iets over de weerstand van de kachel. Kan je hier iets aan veranderen waardoor de kachel warmer word?
Of is dit niet verstandig ivm doorbranden en dergelijke dingen?Alvast Bedankt!
Groeten!
Kevin9 december 2011 om 16:18 #17954427Worden de slangen die het schutboord ingaan wel heet? Als de auto goed op temperatuur is kan je die slangen amper vast houden.
Hoe staat de meter op je cockpit? Die moet als ’t goed is voorbij het eerste streepje blijven staan.
Als dat zo is, dan is de kachelradiator waarschijnlijk verstopt. Ik heb dit zelf een keer opgelost door de tuinslang erop te koppelen en aan de andere kant van het radiatortje een slang naar een emmer om te kijken wat eruit kwam. (Veel roest en brokken).
Enige wat je wel moet onthouden, hij kan ook lek raken. Dus hou goed na het spoelen de bodem in de gaten op vocht.
11 december 2011 om 13:11 #17954428@Aapje wrote:
Worden de slangen die het schutboord ingaan wel heet? Als de auto goed op temperatuur is kan je die slangen amper vast houden.
Hoe staat de meter op je cockpit? Die moet als ’t goed is voorbij het eerste streepje blijven staan.
Als dat zo is, dan is de kachelradiator waarschijnlijk verstopt. Ik heb dit zelf een keer opgelost door de tuinslang erop te koppelen en aan de andere kant van het radiatortje een slang naar een emmer om te kijken wat eruit kwam. (Veel roest en brokken).
Enige wat je wel moet onthouden, hij kan ook lek raken. Dus hou goed na het spoelen de bodem in de gaten op vocht.
Hmmm, deze tip komt in aanmerking voor de “gouden tip” !!
Rik :)
12 december 2011 om 23:05 #17954429Die weerstanden zijn voor de kachel ventilatie motor, zodat je zachtere standen kan kiezen dan voluit. Hier ga je dus niks mee bereiken, want als die stuk zijn gaat hij enkel voluit.
Grootste kans acht ik het dat de lucht kleppen niet goed worden aangestuurd met de kabeltjes. Dit is echt 99% van alle gevallen de reden dat de verwarming niet (goed) werkt in een Kadett. Die van mij wordt echt heerlijk warm als ik maar een paar straten verder ben.
Heb inmiddels in veel verschillende Kadettjes gereden en bij ALLEMAAL die kabeltjes moeten repareren, dus weet er wel wat van inmiddels.
De warmte regel schuif (langste van de drie) komt links op de midden console uit en die zou ik eerst eens checken. Eerst kijken of er uberhaupt iets beweegt en lijkt alles goed kun je HEEL VOORZICHTIG eens de kabel los maken en de hevel met de hand in de uiterste standen zetten om te proberen wat er dan gebeurt. Heel voorzichtig omdat de plastic clip waarmee ze vast geklikt zitten erg snel afbreekt. Als dat gebeurt is het nog niet het einde van de wereld, want je kan heel gemakkelijk een klein gaatje in het restant boren en er een dun tiewrapje door heen doen om hem weer vast te zetten, zit het echt perfect mee. Eigenlijk beter dan origineel. Probleem is dat als de klep zwaar gaat die klik constructie vaak los schiet als je de schuiven met meer kracht gaat bedienen, en dan breekt het ook vaak af.
De andere kleppen worden aan de rechter zijde van de midden console bediend, de ene een beetje vooraan en de andere bijna tegen het schutbord aan. Ook die bepalen in sterke mate hoe veel warmte er in de auto wordt geblazen.
Ik ga 100% zeker mijn lucht kanalen zo modificeren dat de middelste roosters OOK warme lucht gaan geven, vind het ook zo’n onzin dat die niet mee doen! Wat vooral vaak heel vervelend is in de winter als die randjes lekken (zie mijn onderwerp daarover) en je rechter hand dus toch vreselijk koud wordt geblazen ondanks dat je de klep dicht hebt staan. Al die randjes zou ik zeker vervangen!!
Wat betreft een verstopte kachel radiateur, het kan zeker geen kwaad hem eens door te spoelen, maar ik denk persoonlijk niet dat dit het probleem is.
13 december 2011 om 17:22 #17954430Kijk! Hier Heb ik zeker wat aan! Ik ga idd gewoon de kachel radiateur doorspoelen en idd even dat kabeltje loshalen.. Deze is bij helaas al defect… Al toen ik hem kocht maar nooit aan gedacht dat deze misschien niet op zijn uiterste stand kon staan.. Dus ga het is handmatig proberen!
En idd… Ik had ook in gedachten om de middelste 2 roosters zo te maken dat hier ook warme lucht uit komt! … Vind het vreselijk haha!
Bij mij komt idd ook koude luchtbuis die roosters, ook al staan ze helemaal dicht.. Wat valt hier dan weer aan te doen??
13 december 2011 om 22:56 #17954431Als dit scheelt:

http://i.imgur.com/4zB6I.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Je kan duidelijk zien hoe het loopt in elk geval, zal niet echt meevallen om die middelste roostertjes warme lucht te laten blazen…
24 december 2011 om 23:35 #17954432Super dankjewel! Hier kunnen we wel wat mee!
26 december 2011 om 01:35 #17954433weet je zeker dat er een nieuwe thermo in zit.
of 1 met de goede graden.
want als je er karton voor doet wordt hij wel wat warmer.
dus doet je kachel het wel.meestal als er geen thermo in zit heb je het zelfde geval.
dus als je de kvs er uit laat lopen check dat ook ff.
of er 1 thermo in zit. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.