Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › kadett E 1989 automaat ombouwen naar schakelbak
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2011 om 13:14 #17238992
Ik heb een tijdje terug een Opel Kadett E 1.8 uit 1989 in mijn bezit gekregen, en ben langzaam verliefd geworden op de auto. Helaas heeft ze een automatische versnellingsbak, en ik vind schakelen juist een van de mooie dingen van het autorijden. Ik ben een student van 19 jaar en heb nooit een brommer of iets dergelijks gehad dus ik heb geen ervaring met modificaties onder de motorkap.
Nu heb ik op sites als marktplaats en op sites van revisiebedrijven wel een aantal versnellingsbakken gevonden, maar ik geloof niet dat het zo simpel is als de automaat eruit halen en de schakelbak erin hangen. Ik moet ook ook de koppeling vervangen door een droge, maar komt er dan nog meer bij kijken en hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn? wat voor versnellingsbak heb ik nodig; kan ik bijvoorbeeld een bak uit een tweeliter astra-/corsamotor gebruiken of een bak uit een diesel, of moet het een specifiek model zijn?
Uit de Haynes ben ik ook niet heel veel wijzer geworden, ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen :)
11 augustus 2011 om 13:35 #17893559ik ben zelf ook niet heel erg thuis
in de type,s voorwielaangedreven bakken
(ben meer van het achterwielaangedreven gebeuren)maar wat je in iedergeval nodig bent
is een andere bak
(al dan niet incl andere steekassen)
je moet een koppelingspedaal gaan plaatsen
dus pedaal+steun incl kabel moet je kopen
je moet een vliegwiel incl koppeling drukgroep en druklager hebbenik denk dat je een f 16 of f18 bak wel kunt gebruiken :hmmz
maar er zitten hier wel mensen die je het type bak met ckerheid kunnen melden ;) :thumb11 augustus 2011 om 17:26 #17893560Ik bedenk me net dat er in de Haynes inderdaad iets stond over een f16.5 bak;) Maar als ik zo’n bak weet te vinden ben ik er dus nog lang niet? Ik had gehoopt dat ’t een simpel klusje zou zijn (A) Wel bedankt voor je reactie, weet ik nu in ieder geval waar ik nog meer naar moet kijken:)
11 augustus 2011 om 17:29 #17893561@Jelle d-.-b wrote:
Ik bedenk me net dat er in de Haynes inderdaad iets stond over een f16.5 bak;) Maar als ik zo’n bak weet te vinden ben ik er dus nog lang niet? Ik had gehoopt dat ’t een simpel klusje zou zijn (A) Wel bedankt voor je reactie, weet ik nu in ieder geval waar ik nog meer naar moet kijken:)
plaats anders eens een oproepje hier opt forum
zijn zat mensen die nog van alles in hun schuur garage hebben liggen ;)12 augustus 2011 om 07:12 #17893562Bak type hangt af van je motor en voorkeur (korte of lange bak), verder heb je onderconsole dashboard, pook met volledig mechanisme, koppelingspedaal compleet met kabel, koppeling, drukgroep en lager, vliegwiel en denk ook steekassen en startmotor nodig.
Misschien ook een aanpassing op de achteruitrij schakelaar en km teller kabel, maar dat lijkt me niet te moeilijk….
12 augustus 2011 om 08:08 #17893563Niet vergeten de draad die naar je startmotor gaat door te lussen. De schakeling meestal in het mechanische van de shifter. Deze is zo geschakeld dat je alleen in P en N kunt starten, maar bij een handbak kun je altijd starten.
Groeten, MArk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.