i 500

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223606

    Hallo,

    Ik heb afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in een vectra i500. Maar als ik schakel, gaat dat allemaal heel erg soepel is dat normaal of is het versleten

    dank u

    #17700589

    hoe bedoel je soepel.
    kijk iets tegen druk is normaal
    Bij mijn versnellingsbak tik ik de pook met 1 vinger door alle gangen heen.
    Behalve terug naar de 1ste versnelling dit gaat iets stroever.

    #17700590

    Ja sorry leg het niet geod uit :)

    Ik heb zelf een 1600 vectra b, en die schakelt gewoon goed. Maar hij heeft in elke versnelling wel een beetje tegen druk.
    En die i500 heeft dat helemaal niet, die gaat over zo makkelijk in, je voelt hem ook niet echt schakelen.

    Maar dit kan alleen iemand beantwoorden die er 1 heeft of gehad, of mischien in gereden.

    #17700591

    Lang leve de Getrag bak.

    heb je ook Vlot geschakeld bij hoge motor toerentallen

    Alleen daaraan kan je merken of een Getrag bak versleten is.

    Deze schakelen heel soepel inderdaad.

    Dit geld voor bijna alle opel voorwielaandrijver bakken met de r rechts achter.

    die met de R links voor schakelen hakeriger

    Willem

    #17700592

    Moet zeggen dat die van mij ook lekker soepel schakelt.:D

    #17700593

    klopt, schakelen heerlijk.

    en nee dat is niet alleen bij de i500

    dit is bij alle vectra-B’s 2.2 benzine – 2.5 V6 – 2.6 V6 – 2.0DTi (met F23 bak) en 2.2DTi

    Willem

    #17700594

    Ik heb ook een F25, maar hij schakelt strak (nieuw schakel mechaniek, complete nieuwe pook) maar kan niet echt zeggen dat ‘ ie in de versnellingen soepel glijt.. Tegen druk is er zeker wel. Niet kraken, maar wel weerstand. Evenals als bij een bak met de R linksvoor. (kraakt alleen iets van 1 naar 2 bij koude motor en bij snel overschakelen)

    De enige Opel die echt enorm soepel schakelde, was de Omega B 3.0 V6. Die schakelde toch echt heel ander dan een Opel met FWD.

    #17700595

    jouw bak schakeld met mooi gevoel Jeroen

    moet je zuinig op wezen

    De meeste FWD getrags schakelen voor het mooie te licht

    Willem

    #17700596

    Nja, misschien komt ook omdat alles nieuw is, daarbij bedenk me ook net dat het schakelmechaniek nylon bussen heeft ipv de standaar bussen.

    De jouwe schakelt idd wel lichter en laat zich makkelijker in de versnelling zetten iig.

    Ja, idd zuinig op wezen. F25’jes zijn niet dik gezaait, en als ze er zijn is de staat sumier.

    Kan me ook nog wel de bak van de Corsa C van me ouders toen herinneren, die schakelde ook weer anders.
    Bij die leek het wel of de pook bij het inzetten van de versnelling soort van ingezogen werd.
    Echt een klik-klak bak laat maar zeggen. :D kunstmatig enerzijds, maar wel heel trefzeker. De Omega schakelde eigenlijk ook zo een beetje.

    #17700597

    origineel gepost door wim-v6
    klopt, schakelen heerlijk.

    en nee dat is niet alleen bij de i500

    dit is bij alle vectra-B’s 2.2 benzine – 2.5 V6 – 2.6 V6 – 2.0DTi (met F23 bak) en 2.2DTi

    Willem

    Zelfs de bijzonder zeldzame Vectra B caravan i30 :wub heeft ook ‘gewoon’ een F25 !

    #17700598

    origineel gepost door Jerremy
    Nja, misschien komt ook omdat alles nieuw is, daarbij bedenk me ook net dat het schakelmechaniek nylon bussen heeft ipv de standaar bussen.

    De jouwe schakelt idd wel lichter en laat zich makkelijker in de versnelling zetten iig.

    Ja, idd zuinig op wezen. F25’jes zijn niet dik gezaait, en als ze er zijn is de staat sumier.

    Kan me ook nog wel de bak van de Corsa C van me ouders toen herinneren, die schakelde ook weer anders.
    Bij die leek het wel of de pook bij het inzetten van de versnelling soort van ingezogen werd.
    Echt een klik-klak bak laat maar zeggen. :D kunstmatig enerzijds, maar wel heel trefzeker. De Omega schakelde eigenlijk ook zo een beetje.

    De bakken van de omega schakelen idd heel erg fijn.
    Ook zeer veel gevoel. Als of je precies voelt wat er in de bak gebeurt.

    #17700599

    dat ze daar geen F35 achter geplakt hebben

    #17700600

    idd dat snap ik ook niet !
    Een Vectra C met 3.2 heeft immers ook een F35.
    Maar ja dat is natuurlijk wel weer een auto van de generatie na de Vectra B..

    #17700601

    jupzz

    #17700602

    origineel gepost door arjontje

    origineel gepost door Jerremy
    Nja, misschien komt ook omdat alles nieuw is, daarbij bedenk me ook net dat het schakelmechaniek nylon bussen heeft ipv de standaar bussen.

    De jouwe schakelt idd wel lichter en laat zich makkelijker in de versnelling zetten iig.

    Ja, idd zuinig op wezen. F25’jes zijn niet dik gezaait, en als ze er zijn is de staat sumier.

    Kan me ook nog wel de bak van de Corsa C van me ouders toen herinneren, die schakelde ook weer anders.
    Bij die leek het wel of de pook bij het inzetten van de versnelling soort van ingezogen werd.
    Echt een klik-klak bak laat maar zeggen. :D kunstmatig enerzijds, maar wel heel trefzeker. De Omega schakelde eigenlijk ook zo een beetje.

    De bakken van de omega schakelen idd heel erg fijn.
    Ook zeer veel gevoel. Als of je precies voelt wat er in de bak gebeurt.

    Jazeker. Komt denk ook omdat de weg van tandwielen naar pook stukken korter is en minder tussenliggende mechanieken, stangen en hevels kent, wat een FWD Opel weer wel heeft (mits niet kabel geschakeld).

    #17700603

    wou zeggen de V6en van de Vectra-B na ’98 zijn kabel geschakeld

    Deze hebben dan de F23 versnellingsbak

    Willem

    #17700604

    ja dat is waar ja. i500 in B2 model ook ?
    verschil tussen de Vectra A/Calibra met F25 en B vectra met F25 is trouwens ook de bediening van druklager..
    Niet dat dat veel uit zal maken, maar misschien wel op termijn, als koper van 2e, 3e, etc.. hoeveelste hands, bijv een auto met achterstallig of een minder goede onderhoudshistorie..

    #17700605

    jup

    F23 – F25 – F35 bakken (Getrag FWD bakken):

    > F25 is stangen geschakeld

    > F23 / F35 is kabel geschakeld

    > Bij de Vectra-A / Calibra en omgebouwde astra-F’s is de koppeling kabel bediend..

    > Bij de Vectra-B / Astra-G en Vectra-C zijn deze hydraulisch bediend

    – die laatste is een dure hobby om te vervangen..

    Zwak punt van deze bakken:

    > Synchromech ringen

    – doordat deze wat harder slijten gaat de bak bij ouder worden veel lichter schakelen, totdat ie gaat kraken in zijn versnellingen.

    Willem

    #17700606

    De F35 icm met Y22DTR in de Astra G, Vectra B en de Zafira A en Sintra met X22DTH zijn wel stang geschakeld.

    Uitsluitend de Signum en Vectra C met Y22DTR en Z32SE zijn kabel geschakeld.

    #17700607

    al een 2.2DTi gespot op de sloop in een Vectra-B met schakel kabels jeroen

    astra-G heeft ook een kabel geschakelde F23 / F35

    toen ik opzoek was naar een pook voor jouw, ik dacht kassa, maar helaas

    kabel geschakeld

    willem

    #17700608

    ohw, dan staat die info denk verkeerd op opel-infos.de
    Daar had ik t vanaf namelijk.

    #17700609

    kan..

    iedereen kan Falsch machen

    #17700610

    Ja, dat is waar..

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.