Hulp bij knutselen aan lichtschakelaar (vectra b2)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Hulp bij knutselen aan lichtschakelaar (vectra b2)

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 54)
  • Auteur
    sander2.5v6
    Deelnemer

Ik ze zijn allebij + en bij mij module maakte het niks uit

Bartjex88
    Deelnemer

oke, ik dagt dat het massa gestuurt was

sander2.5v6
    Deelnemer

De meter vertelde mij + maar je weet maar nooit! Ook ik maak wel eens foutjes (a), het werkt in ieder geval

D.J.R.
    Deelnemer

Ik zou dan graag m’n mistlampen willen laten branden moet ik dan de 2 12v+ draden aansluiten aan de mistlampschakelaar?

Dirkjan

wim-v6
    Deelnemer

NIKS aan de Mistlampschakelaar, DEZE Constructie zal de Multitimer doen Overlijden..

De Mistlampen kan je aansturen bij hun relais, de uitgaande draden (direct naar de lampen) dus..

Willem

sander2.5v6
    Deelnemer

Zo zit die ook aan mijn mistlamp wim! :thumb
    Gewoon bij de conversie mistlampen mee met grootlicht geklikt! Werkt perfect!

sander2.5v6
    Deelnemer

Zit dus op het zekeringboord, en dan moet je eventjes op het dekseltje kijken om te weten welk relais voor de mistlamp is!

wim-v6
    Deelnemer

Jup.

Ik heb vanaf mijn Grootlicht relais een extra relais ertussen geplaatst, zodat ze elkaar niet storen, maar inderdaad, van Uitgaand Grootlicht, naar door MT geschakeld LOS relais, die weer naar de uitgaande van de Mistlampen gaat..

Nu heb ik op een of andere manier de + van de doorschakeling weer vanaf een Contact + gehaald haha, Nu heb ik dus alleen de Mistlampen mee met Grootlicht wanneer Contact aan staat…

haha..

Willem

D.J.R.
    Deelnemer

Ja ja ik snap er geen hout meer van maar ik ga eerst even dat ding bestellen en dan komen we wel weer terug.

Dirkjan

Bartjex88
    Deelnemer

Heb hem aangesloten, werkte perfect, tot ik me lichten opzette, Nu doet ie het niet meer, maar gaan wel de mistlampen aan als ik me standlichten en dus ook nr plaat verlichting aangaat, Mischien toch niet die stekker gebruiken die wim aangaf

wim-v6
    Deelnemer

niet, gaat prima hoor..

Dat zijn namelijk DIRECT de draden naar de lampjes, zit geen Multitimer tussen of wat dan ook…

Dan heb je zelf iets fout gedaan..

Willem

Bartjex88
    Deelnemer

Heb de 2 aangegevn draden gebruikt en dan uitgaande spanning erop gezet, morgen weer eens meten^^ in de handleiding stond namelijk wel dat ik draa die naar lichten ging moest doorknippen en dan daar verbinden, dus het bakje zetten tussen schakelaar en lamp in serie:s

wim-v6
    Deelnemer

Okeej..

Dan ben ik gelijk al klaar met dit soort dingen.., in de Draadboom van mijn OPELS ga ik niet lopen knippen…

Willem

D.J.R.
    Deelnemer

Vandaag m’n module binnen gekregen maar heb even een paar vraagjes want ik snap de schema niet helemaal.
    Welke schema moet ik aan houden A of B
    Er zijn 4 draden voor centrale deur vergrendeling 2x blauw -12v en 2x bruin +12v.
    Zoals ik las heb ik er maar 2 nodig 1x blauw -12v en 1x bruin +12v toch. (Even een bevestiging graag)
    Dan moet de geel/zwart en de orange/zwart rechtstreeks op de bestaande linker/rechter lampen oke? (Even een bevestiging graag)
    Rood 12v zwart massa snap ik.
    Maar in schema A zijn er nog 2 kabeltjes met geel light switch en orange light switch waar zijn deze voor??
    Nu wil ik dus de mistlampen laten branden maar dan doen de achterlichten het niet hoe sluit je die dan aan of hebben jullie dat niet??

Dirkjan

D.J.R.
    Deelnemer

Hoe hebben jullie de +12v draad aangesloten??
    Want ik las op internet dat je hem beter aan kon sluiten op een draad waar spanning op staat als je je contact uit hebt staan en als je contact aan zet dat dan geen spanning meer op staat.
    Kan dat en is dat dan beter?? :hmmz

Kan ook iemand mijn bovenste vragen beantwoorden??

Dirkjan

sander2.5v6
    Deelnemer

Ik heb de 12+ op een lege zekering gezet.
    Ik heb uiteindelijk alleen de mistlampen voor laten branden, gedaan door 12+ van de module aan te sluiten op de relais van de mistlampen (zit op zekeringenbord). Wat je kan doen is de witte stekker achter het zekeringen bord opzoeken en daar de andere 12+ kabel (splitsen) van de module op aansluiten voor de linker stadslicht en rechter stadslicht (zo doen de achterlichting ook mee).
    Open en sluiten is allebij positief en dus gebruik je alleen de bruine draden!
    Die draden voor de switch moet je niet gebruiken, dat is voor als je bedrading doorknipt dan moet je die op dienvan de schakelaar zetten zodat als je de schakelaar omzet de lampen het ook gaan doen.

D.J.R.
    Deelnemer

@sander2.5v6 wrote:

Ik heb de kabels een stukje verder onder de grote stekkers gepakt (kwam voor mij handiger uit) maar op de stekker zitten ze hetzelfde als bij een astra:

Zwart geel zit een beetje vertstopt op de laatste foto maar je ziet hem net en zwart rood dan.
    Eerst even meten met de multimeter, open dicht doen. Weet je zeker of je de juiste hebt!

Dus ik gebruik de 2 bruine draden +12v en die knop je vast aan die draden die jij aangeeft?
    En de 2 blauwe -12v vervallen dan?

Zoals ik het leest gebruik jij ook maar 1 +12v draad voor je mistlampen.
    Dan zou je die andere +12v draad naar die witte stekker kunnen knoppen.

Dirkjan

sander2.5v6
    Deelnemer

Klopt helemaal!

D.J.R.
    Deelnemer

Oke ik ga kijken of het me gaat lukken.

Dirkjan

D.J.R.
    Deelnemer

Bijna klaar alleen blijf even met een paar dingen zitten.
    Heb 1 +12v aangesloten achter de relay van de mistlampen
    Andere draad wil ik hebben op de stadslichten + achterlichten.
    Heb een witte stekker gevonden achter de zekering kast maar wel draad moet ik pakken?
    Zie foto

1 Rode draad constante spanning
    2 Bruine draad massa :hmmz
    3 Zwarte draad massa :hmmz
    4 Grijs/zwart staat 12v op bij inschakeling stadslicht.
    5 Grijs/groen staat 12v op bij inschakeling stadslicht.
    6 Grijs/rood staat 12v op bij inschakeling stadslicht.
    7 Blauw/groen komt niks op te staan bij inschakeling stads/dim licht of mistlampen.
    8 Gele draad staat 12 v op bij inschakeling dimlicht.

Waar zal ik hem aan vast moeten maken of moet ik hem splitsen en dan vast maken aan de relay die Willem bedoel?
    Maar waar zit die relay? Kan nergens vinden.

En dan wil ik toch een draad hebben waar spanning op staat bij uitschakeling van contact en bij inschakeling contact dat de spanning er af is.
    Waarom?? Omdat ik er achter ben gekomen dat als ik gewoon mijn mistlampen aan doet dat de module ook reageert.
    Weet iemand waar ik deze draad kan vinden?

Laatste: Overdag gaan de mistlampen 1 sec branden bij open of dicht doen.
    Hoort dat zo en hebben jullie dat ook??
    Ze gaan het zelfde als de knipperlichten namelijk.

Dirkjan

sander2.5v6
    Deelnemer

Moet je ff kijken als je auto uit is, en dan je knipperlicht naar links zetten en dan meten, dan heb je stadverlichting links en zo kijk je ook voor rechts. 2 van de 3 grijze draden draden hebben, 1 ervan is voor interieur en kenteken verlichting. En dan moet je die 12+ die uit de module komt inderdaad eventjes splitsen en aan de grijze draden verbinden. Dat relais zit dan op die witte stekker in landen waar lampen bij dag verplicht is, jij hebt die dus niet maar heb je ook niet nOdig.

En de lanpen gaan mee op de knipperlichten inderdaad, daar verbaasde ik me ook een beetje over. En bij mij reageert de module niet als ik heb aan doe, dat is alleen als je die 2e kabel er ook op aansluit van dezelfde kleur (light switch kabel zegbmaar)

D.J.R.
    Deelnemer

Nu snap ik die foto van Willem en heb het ook voor elkaar gekregen.
    Heb hem door gelust met 58R en 58L van de witte stekker. :D
    Maar als ik de verlichting aan doe dan komt er wel spanning +12v op de module te staan,is dat niet erg?
    Niet dat de module doorbrand. :cry

Toch wil ik een draad hebben als ik contact aan doe dat er geen spanning meer op de module staat en als ik m’n contact uit doe dat dan weer spanning heb op de module.
    Welke draad of waar moet ik gaan zoeken?? :hmmz

Dirkjan

sander2.5v6
    Deelnemer

Dat zou ik helaas niet weten, dan zou je in de buurt van het contact moeten zoeken, zou je trouwens het niet eerst testen door motor aan te laten slaan want bij mij gaat die dan wel uit! En voor de stadsverlichting zou ik dan maar een diode tussen plaatsen, dan komt er zeker weten geen 12+ op de module, kost nog geen euro!

sander2.5v6
    Deelnemer

Oww Dirkjan, ik zat alles nog eens oer na te denken! Je zou dan 2 diodes er tussen moeten zetten, Één tussen links stadslicht en module en één tussen rechts stadslicht en module. Ze komen namelijk op dezelfde draad van de module en als je er daar dan 1 diode tussenplaatst dan geven links en rechts elkaar 12+ als je verlichting normaal aan staat. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mij vaag verhaaltje.

Succes en groetjes,
    Sander

D.J.R.
    Deelnemer

Ja dat is zeker duidelijk maar ik las op een forum van VW dat ze de constante +12v draad aangesloten hadden als je contact aan zetten dat er dan geen spanning meer op de module stond.
    Maar ik zal ook even van die diodes er tussen solderen.
    Heb jij het ook zo aangesloten bij die witte stekker of heb jij er ook diodes tussen geplaatst?

Bedankt nog.

Dirkjan

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 54)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.