Forumindex › Forums › Modellen › Astra › HULP BIJ AANKOOP ASTRA G X1.6XEL BJ ’99, WAAR TE LETTEN?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
22 maart 2012 om 09:11 #17236947
Hallo Opel liefhebbers,
Ik sta op het punt morgen mijn allereerste Opel Astra aan te schaffen en zou graag van de kenners willen weten waar ik op moet letten als ik de auto ga bezichtigen? Hoe zou ik kunnen zien/aanvoelen of er goed met de auto is omgegaan? de motor? schades? versnellingsbak? distributieriem? anders kwallen bij de astra modellen? etc…
kenmerken:
Opel Astra G X1.6XEL
Bouwjaar 1999
kleur zwart
uitvoering 3 deurs, 74kw
KM: 140.000 met NAP22 maart 2012 om 09:14 #17871094olieverbruik motor…. letten op deuken etc, is de radiateurbalk super netjes gespoten? kijk dan ook is onder de auto, en er zit daar veel roest, schade auto waarschijnlijk.
letten op een nette motorloop, trekt ze goed door naar 5000 toeren.
22 maart 2012 om 09:28 #17871095Een ‘indicatie’ van de koppeling is ook nog wel te controleren. Er zij een aantal methodes die gehanteerd worden:
– De motor stationair laten draaien
– Handrem + Voetrem vast
– In 5e versnelling
– Koppeling rustig laten opkomen.
– Motor moet afslaanWat ook zou kunnen is 80 gaan rijden in de vier, koppeling intrappen en dan toeren maken. Op het moment dat je de koppeling loslaat zouden de toeren direct weg moeten vallen.
Let wel op: het is een indicatie. Bovenstaande methodes hoeft ook niet direct iets te zeggen over de koppelingsplaten opzich, maar wel koppelingsproblemen in het algemeen.
22 maart 2012 om 09:29 #17871096X16XEL
– Olieverbruik kan hoog zijn
– EGR gaat vaak vast zitten door vervuiling
– Gasklep vervuild snel door Veel olie door de Carterventilatie word meegevoerd
– distri riem breuk is motorschade22 maart 2012 om 10:11 #17871097Tot zover DANK :D
Ik voel me nu een stuk beter ingelicht.22 maart 2012 om 10:19 #17871098Het is al een paar keer gezegd, maar vooral olieverbruik KAN een probleem zijn. Sommige mensen met dit type motor zeggen een verbruik van 1 liter olie op 500 km te hebben al rond de 100 000 km.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die er vrijwel geen last van hebben. Ik heb inmiddels de 150 000 km gepasseerd en heb een olieverbruik van 1 liter op 20.000 km. Dit kun je ook testen met KOUDE motor:
– auto in zijn vrij zetten
– even een halve minuut laten lopen om olie op druk te zetten
– dan gas geven, minimaal 4000 toeren
– even paar seconden zo vast houden en kijken of er olierook uit de uitlaat komt
– zo ja, dan heeft de auto hoogst waarschijnlijk versleten cilinders of zuigers.Je kunt dit ook vaak zien aan de binnenkant van de uitlaat. Als deze erg zwart van binnen is dan kan dat op olieverbruik duiden.
Vraag ook wanneer de distributieriem vervangen is. Dit moet bij de X16XEL om de 4 jaar, of om de 60.000 km. Aan de km stand te zien moet dit zeker een tijdje terug al zijn gedaan. Vraag ook of de waterpomp vervangen is. De waterpomp hoort altijd mee vervangen te worden samen met de distributie, anders kan de waterpomp na een tijdje vastlopen omdat de spanning van de nieuwe distributie veel hoger is. Of de waterpomp niet meer mooi loopt kun je ook horen door de motor stationair te laten lopen en dan gewoon onder de motorkap luisteren naar getik.
Schrik niet meteen van de olieverhalen want er zijn meer mensen zonder dit probleem dan met dit probleem.
Succes met je aankoop!
22 maart 2012 om 10:28 #17871099Oké, nu maar hopen dat het een fijne wagen is, want hij ziet er mooi uit.
Trouwens wat is ongeveer de gemiddelde prijs voor deze Astra uit 1999? En mocht de waterpomp en distributie-riem nog niet vervangen zijn, wat zijn ongeveer de totale kosten hiervoor?22 maart 2012 om 10:34 #17871100Dat hangt natuurlijk heel erg van de staat af en wat ermee is gedaan. Als je op marktplaats kijkt zie je wagens met een vergelijkbare stand rond de ~1600. Ik vermoed dus dat de wagen die je mogelijk wil kopen toch wel rond de <2000 zou moeten zitten.
Echter heb ik verder weinig kennis van de marktwaarde van die auto’s. Dit is puur gebaseerd op statistiek, en daarop zijn altijd uitzonderingen ;)
22 maart 2012 om 10:40 #17871101vraagprijs ligt idd rond de 2000e. Het 1e wat ik morgen zal vragen is over de distributie-riem + waterpomp. Dit vind ik toch wel belangrijk,ook Ik heb geen flauw idee wat de kosten hiervan zullen zijn, mochten deze nog niet zijn vervangen.
22 maart 2012 om 10:45 #17871102Materiaalkosten bij het vervangen van een distributieriem zullen denk ik tegen de €200,- aanzitten. Echter komt er het nodige aan arbeidsuren bij kijken… Bij een ‘gewone’ garage, dus niet de dealer gok ik toch dat je voor < €500,- klaar zou moeten kunnen zijn.
22 maart 2012 om 10:53 #17871103Dat hangt er inderdaad van af. Mijn astra g uit 1999 was volledig opel dealer onderhouden. Met een km stand van 119.000 heb ik hier twee jaar geleden €2850 voor betaald.
Ik heb vorig jaar bij de opel-dealer €450 incl btw betaald voor het vervangen van de distributieriem + waterpomp, waarvan:
– €160 uurloon
– €95 distributieset
– €87 waterpompDeze prijs is bij elke opel-dealer hetzelfde, en is een vaste prijs (wordt dus niet hoger als ze er langer mee bezig zijn dan verwacht)
Fortes: misschien is het handig om niet meteen om de waterpomp te vragen, maar om de vragen wanneer de distributieriem vervangen is en wat er dan vervangen is. Als ze dan geen waterpomp zeggen dan is deze waarschijnlijk ook niet vervangen want een beetje garage weet dat dit erbij hoort. Als je morgen vraagt “is de waterpomp ook vervangen” dan is het wel heel verleidelijk dat ze ja zeggen terwijl dit misschien helemaal niet gedaan is ;)
22 maart 2012 om 11:12 #17871104Bedankt voor de tip mbt de waterpomp. TOP :thumb
23 maart 2012 om 22:51 #17871105En wat is het geworden? :D
23 maart 2012 om 23:22 #17871106Wat mij ooit opgevallen is aan deze motoren het olieverbruik, zuipte onwijs veel bij ons zat wel 150000 op de teller. Eerste keer toen ik het merkte zat er helemaal geen olie meer in, blok was zo droog en weet geen eens hoeveel km ik had gemaakt zo. Pas later kwam ik erachter hoe een zuipert het was. Maar niet elk blok is het zelfde hangt ook af hoe je het gebruikt. Wij hadden de auto tweedehands.
23 maart 2012 om 23:24 #17871107Ligt er inderdaad aan hoe deze behandeld is in zijn leven, ook van belang is te weten of de Cilinderkop er al een keer af geweest is, bij aantrekken van de Cilinderkop wil het ionderblok nog wel eens vervormen..
Willem
23 maart 2012 om 23:35 #17871108nog iets over het algemeen over het kopen van auto’s
Vraag of de distributie gedaan is en wanneer(al genoemd) MAAR CHECK dit ook.
dit geld natuurlijk voor alle onderhoudsbeurdjes enzo. Boekjes vragen en dan ook echt de tijd er voor nemen.
Met een proefrit gwn ergens neer zetten en op je gemak checken. snelweg rijden ook in je proefrit.
ook met de aankoop alles op papier laten zetten qua garantie en belangrijker WAT voorn garantie, bovag alleen draaiende delen,enz.
Mischien na de proefrit eerst even alles op een rijtje zetten voordat je de daadwerkelijke koop doet.24 maart 2012 om 10:27 #17871109Bedankt voor de info.
Het is hem uiteindelijk niet geworden. Zijn stukje gaan rijden constant met muziek aan, dus kon niets horen aan de auto totdat ik vroeg de muziek uit te zetten. Alles ramelde, versnellingsbak wilde ook niet echt meewerken in z’n achteruit. Door de remus uitlaat en de muziek aan leek het een fijne auto en had ik deze bijna gekocht, maar in werkelijkheid een rammelbak.24 maart 2012 om 11:35 #17871110Heel verstandig..
Volgende keer mischien ook alleen een proefrit rijden en je rijbewijs afgeven ofzo.
Als je alleen rijd kan je lekker je tijd nemen en voel je je meestal minder “opgejaagd”25 maart 2012 om 07:29 #17871111Sneaky zijn ze gewoon he…
Rijden met de Muziek op redelijk Volume, Maar dan moet er al een lampje gaan branden bij je natuurlijk…
Willem
25 maart 2012 om 11:09 #17871112Let bij de 3 deurs modellen ook op breukjes die in de voordeuren zitten.
Deze zitten vaak op de aansluiting tussen de deur en waar het raam begint.Ook wil de metalen strip onder het achterste raamrubber wel eens gaan roesten. Vooral bij lichte kleuren (zilver) valt dit erg op.
Stripjes zijn niet te vervangen, daarvoor zit je aan een compleet nieuwe zijruit vast.Wat ook een puntje van aandacht is zijn de achterste wielranden. Bij het deel wat is omgeslagen (wat om je banden heen zit zeg maar) willen er nog wel eens blaasjes komen. Ook hier hebben met name de wat lichtere kleuren last van.
Het laten verhelpen van dit probleem kost al gauw een 250 euro.Olieverbruik valt reuze mee. De mijne heb ik gekocht bij 160.000 km en deze is weggegaan bij 297.xxxkm.
Alleen bij de beurtjes zijn de vloeistoffen vervangen, daar tussendoor heb ik alleen maar een EGR klep gehad (150 euro bij de dealer incl. montage) en verder een hoop plezier.De X16XEL is en zeer prettige motor en een verbruik van 1:13 is met een normale rijstijl prima te behalen.
26 maart 2012 om 14:33 #17871113Dank, zal er idd allemaal op gaan letten. Wil zuinig gaan rijden dus ga niet meer als een 1.6 nemen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.